icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Gratis games zetten kinderen onder druk om aankopen te doen

Nieuws
|
Gratis games voor smartphones maken het vaak moeilijk of zelfs onmogelijk om zonder aankopen binnen het spel verder te komen. Daarmee zetten spelmakers kinderen onder druk. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond, die wil dat de toezichthouder ingrijpt.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op: 24 november 2022

Fitbit_1200x800

De Consumentenbond bekeek 4 game-apps die populair zijn bij jongeren: Brawl Stars, Clash Royale, Minecraft en Roblox. Minecraft kost circa €7, de andere 3 zijn gratis. Alle spellen bieden zogenoemde in-game-aankopen, variërend van een paar euro tot enkele tientjes. De gekochte items, zoals wapens, kleding of extra kracht, kunnen spelers vervolgens in het spel gebruiken. 

Roblox

Roblox is een platform voor duizenden afzonderlijke spelletjes die doorgaans gratis te installeren zijn. Maar gratis spelen is meestal geen optie. Zo biedt 2 Players Girl Tycoon al binnen 40 seconden een kledingwissel aan, die nodig is om verder te kunnen spelen. Ook Resort is niet te spelen zonder te betalen. Om de kooi te kunnen verlaten waar de speler in begint, moet hij eerst ‘temporary walk’ aanschaffen. En Adopt Me, een spel waarin kinderen een baby of huisdier kunnen ‘verdienen’, laat betalende spelers hun doel veel sneller bereiken. Zij hoeven geen ingewikkelde puzzels te maken of andere uitdagingen op te lossen. 

Klok

Brawl Stars en Clash Royale tonen regelmatig een tikkende klok die kinderen onder druk zet. Een spel duurt slechts enkele minuten, waardoor kinderen weinig tijd hebben om een level te halen. Voortgang kopen lijkt daardoor een aantrekkelijke optie. 

Minecraft

Minecraft, het enige betaalde spel in de steekproef, biedt eveneens aankopen binnen het spel. Spelers kunnen tegen een maandelijks bedrag de virtuele wereld, die ze in het spel hebben gemaakt, delen met andere spelers. Beëindigen ze hun abonnement, dan verdwijnt de gedeelde speelruimte. Los hiervan zet het spel zijn spelers niet onder druk. 

Ingrijpen

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is fel tegen het zogenoemde ‘pay to win-principe’: ‘Je moet kinderen niet blootstellen aan dit soort slinkse trucs. Je kunt onmogelijk van ze verwachten dat ze daartegen bestand zijn. Wij vragen ons ook ernstig af of dit wel is toegestaan. Daarom hebben we de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingelicht over onze bevindingen. Als de game-aanbieders hiermee regels overtreden, zou de toezichthouder in moeten grijpen. Daarover gaan we met de ACM in gesprek.’

Eerder drong de Consumentenbond er ook al op aan om het gebruik van lootboxes in games aan banden te leggen
 

Nieuw & interessant

  • Veilig online opgroeien
    24 nov.

    Apps pushen kinderen om geld uit te geven

    De game-apps Brawl Stars, Clash Royale, Minecraft en Roblox gebruiken allerlei trucjes om kinderen aankopen te laten doen in de app. Wij vinden dit niet kunnen. Kinderen kunnen zo niet veilig online opgroeien.
  • Apps voor kinderen
    10 okt.

    Apps voor kinderen

    Apps voor kinderen zijn er in overvloed, ook voor de allerjongsten. Maar ze zijn niet allemaal geschikt. Wij geven tips per leeftijdscategorie.
  • Gaming pubers
    27 mei.

    Lootboxes: manipulatie en misleiding in videogames

    In videogames komen kinderen ‘lootboxes’ tegen: digitale mysteriepakketjes. Je ziet pas wat er in zit, nadat je hebt betaald. Met echt geld. Wij vinden dat er regels komen voor de manier waarop gamemakers lootboxes presenteren.
  • kindonvriendelijkheid sociale media apps
    22 nov.

    Sociale media ongeschikt voor kinderen

    Kinderen hebben volgens de wet recht op extra bescherming, maar geen van de sociale media platforms houdt serieus rekening met kinderen.