icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Aannemer verhoogt zomaar de prijs

Of dit is toegestaan hangt af van wat je met de aannemer hebt afgesproken over de prijs.

Als je een overeenkomst met een vaste prijs hebt gesloten, mag de aannemer de prijs niet zomaar verhogen. Dat mag alleen als jij de aannemer verkeerde informatie of te weinig informatie hebt gegeven. Met jouw informatie heeft hij een offerte gemaakt. Als achteraf blijkt dat de informatie niet klopt en de aannemer daardoor meer kosten heeft. Dan mag de aannemer de prijs verhogen.

Heb je een richtprijs afgesproken, dan mag de richtprijs met maximaal 10% overschreden worden. Een verhoging van meer dan 10% is alleen mogelijk als de aannemer jou op tijd heeft laten weten dat de prijs hoger zal uitvallen, en hij je de keus heeft gegeven om het werk te beperken of te vereenvoudigen.

Heb je een uurtarief afgesproken, dan betaal je de vaste uurprijs maal het aantal gewerkte uren. Als vooraf een schatting is gemaakt van het aantal benodigde uren, dan mag deze schatting maximaal met 10% overschreden worden.

Heb je afgesproken te verrekenen op basis van het aantal gewerkte uren en gebruikte materialen, dan weet je van tevoren niet hoeveel je gaat betalen. Het kan dus zijn dat je meer moet betalen dan je verwachtte.

Als vooraf geen prijs is afgesproken, ben je de aannemer een redelijke prijs verschuldigd. Hiervoor wordt gekeken naar de gewoonlijk gehanteerde prijzen van de aannemer en de verwachtingen die hij heeft gewekt. Vraag de aannemer in ieder geval om een specificatie van de prijs. Alleen als de prijs uitermate onredelijk is, kun je die aanvechten.

Wat kan ik het beste doen?

  • Als je het niet eens bent met de hoogte van de rekening, vraag dan eerst om een specificatie.
  • Stuur, als de rekening nog steeds onjuist blijkt, een aangetekende brief naar de aannemer (zie de voorbeeldbrief hieronder). Leg het probleem uit. Geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt.
  • Betaal het deel van de rekening waarmee je het wel eens bent.
  • Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de aannemer niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de aannemer is aangesloten bij de Geschillencommissie verbouwingen je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie verbouwingen. Let op: je kunt pas naar de Geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de aannemer hebt geklaagd.
  • Als de aannemer niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Let op! Meerwerk mag alleen in rekening worden gebracht als je daarvoor toestemming hebt gegeven; dat geldt ook voor minderwerk.

Voorbeeldbrief