
Ronald Kamp Expert elektrische fietsenBijgewerkt op:25 juli 2025
Onze Belgische zusterorganisatie Testaankoop test regelmatig fietshelmen op veiligheid. Naast de standaard valproeven die bij Europese normen worden gebruikt doen ze ook uitgebreidere, strengere tests. Bijvoorbeeld op een schuinstaand oppervlak waardoor helm en hoofd ook draaien. Een oordeel in punten (maximaal 5) geeft aan hoe goed de helm het hoofd beschermt.
Een aantal van de geteste helmen is in Nederland verkrijgbaar. De helmen in de tabellen hieronder zijn een selectie daaruit. We selecteren helmen met een minimale score van 3 uit 5. Die verlagen de kans op licht hersenletsel al met ongeveer 55%. Dit loopt op tot ruim 70% bij een score van 4.
| Merk & Type | Prijs | Score |
| Alpina Mythos 3.0 le | €90 | 4,0 |
| Bontrager Starvos Wavecel | €120 | 4,0 |
| Scott ARX Plus | €100 | 4,0 |
| UVEX city i-vo MIPS | €125 | 4,0 |
| Abus Hyban 2.0 | €65 | 3,5 |
| Alpina Haga-LED | €140 | 3,5 |
| Casco Roadster | €100 | 3,5 |
| Cratoni Velo-X | €90 | 3,5 |
| Giro Quarter FS | €50 | 3,5 |
| Lazer Armor 2.0 MIPS | €90 | 3,5 |
| Specialized Align II | €60 | 3,5 |
| Abus Urban-I 3.0 MIPS | €100 | 3,0 |
| BBB bhe-161-grid | €65 | 3,0 |
| BTWIN Fietshelm stad 100 | €15 | 3,0 |
| BTWIN Fietshelm stad 500, zie opm* | €40 | 3,0 |
| Melon Urban Active | €80 | 3,0 |
*BTWIN heeft 2 fietshelmen met de modelnaam Stad 500. Dit is het geteste model op de site van Decathlon.
| Merk & Type | Prijs | Score |
|
|
| (max 5) |
| Lazer Anverz NTA MIPS | €200 | 4,0 |
| Abus Pedelec 2.0 MIPS | €150 | 3,5 |
| BBB Indra Faceshield | €120 | 3,5 |
| Bontrager Charge Wavecell | €160 | 3,5 |
| Cratoni Commuter | €170 | 3,5 |
Goedgekeurde fietshelmen zijn er vanaf zo’n €20 tot ver over de €100. Verschillen in materiaalgebruik, verstelmogelijkheden en extra’s zorgen voor een hogere prijs. Zoals een vizier, ingebouwde verlichting en zelfs richtingaanwijzers. Duurder betekent niet altijd veiliger. Let op onderstaande punten als je een fietshelm koopt.
Let op: vervang een helm als hij een harde klap heeft moeten opvangen. Je kunt dan niet meer vertrouwen op het schokabsorberend vermogen.
Het aantal dodelijke fietsongevallen is de laatste jaren flink gestegen. Dat komt ondermeer door meer (fiets)verkeer en de populariteit van e-bikes. In 2024 kwamen 246 fietsers om het leven. Ongeveer 75.000 fietsers bezochtten de Spoedeisende Hulp in het ziekenhuis, waarvan tweederde met ernstig letsel.
Maar liefst 12.500 fietsers liepen in 2024 (licht tot ernstig) hersenletsel op. Vooral oudere fietsers zijn vaker slachtoffer.
Een fietshelm maakt je niet onkwetsbaar. Maar studies tonen aan dat het dragen van een fietshelm de kans op ernstig of dodelijk letsel wel duidelijk vermindert, met circa 60 tot 70%. Op een speed-pedelec, een e-bike die tot 45km/h rijdt, moet je een fietshelm dragen.
Naast de typisch sporthelmen voor wielrenners en mountainbikers zie je steeds meer helmen voor de stadsfietser of e-biker. Alle fietshelmen moeten aan de Europese norm (EN) 1078 voldoen. Daarvoor ondergaan ze onder andere een aantal valproeven. Helmen voor speed-pedelecs moeten aan strengere eisen voldoen. Ze zijn berekend op hogere valsnelheden en bedekken een groter deel van het hoofd. Ze zijn ook duurder.
Sommige helmen hebben het veiligheidssysteem MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Daarin zit tussen de buitenschaal en de voering een extra laag. Die kan een beetje meedraaien om schokken uit verschillende hoeken nog beter te absorberen. Zo’n draaiende beweging komt bij ongevallen veel voor en kan hersenletsel veroorzaken. Dit is (nog) niet opgenomen in de standaard valproeven. Testen door onze Belgische zusterorganisatie Test-Aankoop lieten zien dat de ene MIPS beter werkt dan de andere.