Hoe wij kinderwagens testen
Noëlle van der Weel Expert kinderwagensBijgewerkt op:25 april 2024
Welke kinderwagens in de test?
Wij testen 3-in-1-kinderwagens en buggy's van allerlei merken en in verschillende prijsklassen. We selecteren de kinderwagens op basis van de (te verwachten) verkoopcijfers. We gaan daarbij onder andere uit van de populariteit van het merk en het aanbod in (web)winkels.
We testen naar verhouding meer 3-in-1-kinderwagens dan buggy's. Er worden meer 3-in-1-kinderwagens verkocht dan buggy's en ze zijn meestal ook duurder.
Prijs 3-in-1-kinderwagens
Bij de goedkoopste modellen zit niet altijd een reiswieg. Daarvoor moet je bijbetalen of een duurdere uitvoering van het model kopen.
Wij vinden dat een reiswieg tot de standaarduitrusting van een 3-in-1-kinderwagen hoort. Daarom is de 'richtprijs' die we vermelden bij 3-in-1-kinderwagens met reiswieg. Is de prijs zonder reiswieg? Dan vermelden we dat bij de informatie.
Testoordeel
Het totale Testoordeel voor elke kinderwagen bestaat uit:
- Besturen en rijden (30%)
- Gebruiksgemak (15%)
- Kind in de wagen (11%)
- Ergonomie (15%)
- Gebruik in de auto en openbaar vervoer (7,5%)
- Gebruik met de reiswieg en autostoel (7,5%)
- Gebruik van de boodschappenmand/-net (10%)
- Schoonmaken van de bekleding (3%)
- Veiligheid (1%)
Testpanels van expert én ouders
Experts én een panel van 6 ouders beoordelen het gebruiksgemak van alle kinderwagens. Daarbij kijken ze naar onderstaande punten.
Parcours
De testpanels beoordelen de wagens op hun rij-eigenschappen tijdens een afwisselende route:
- Rijden over de stoep
- Op- en afrijden van stoepranden
- Rijden op een hobbelige of ongelijke ondergrond, bijvoorbeeld klinkertjes
- Sturen langs obstakels of hindernissen
- De kinderwagens gebruiken in krappe ruimtes
En op 'offroad-gebruik'. Daarbij rijden de panelleden de wagens over:
- Gras
- Rul zand
- Grind
- Houtsnippers
Kind in de wagen
Soms gaan kinderen wel tientallen keren per dag in en uit de kinderwagen. Hoe makkelijk gaat dat? De panelleden en experts beoordelen onder andere:
- Het vastmaken en verstellen van het tuigje of de gordel
- Het in- en verstellen van de rugleuning en de voetensteun
Gebruiksgemak
Onder andere:
- In- en uitvouwen
- Vastzetten en losmaken van het zitje, de autostoel en de reiswieg
- Zonnekap, rugleuning en voeten/beensteunen
- Duwstang of handvatten
Ergonomie en comfort
De ouders en experts beoordelen hoe prettig de wagen is voor het kindje én degene die de wagen duwt. Is het zitje ruim genoeg en comfortabel gevoerd? Geeft het een goede ondersteuning en bescherming aan het kind? Voelt de duwstang prettig aan en zijn ze ook groot genoeg voor duwers met grote handen?
De experts beoordelen hoe geschikt de reiswieg en het zitje zijn voor kinderen in verschillende leeftijden.
Kuipstoeltje
In onze kinderwagentest checken we ook of er een kuipstoeltje op de wagen zit. Bij zo'n kuipstoeltje zit er geen scharnier tussen de zitting en de rugleuning van het zitje. Hierdoor gaat de zitting mee de lucht in als je de rugleuning naar achteren kantelt. Dat is niet goed voor de zithouding van je kind en zit ook niet comfortabel. Bij een wagen met een kuipstoeltje worden punten afgetrokken voor het onderdeel ergonomie.
Bekleding schoonmaken
Twee factoren bepalen hoe makkelijk je de bekleding kunt schoonmaken.
- Kun je de bekleding wassen in de wasmachine, met de hand of niet?
- Hoe makkelijk kun je de bekleding van het zitje losmaken?
Bekijk de gebruikstips voor het schoonmaken van je kinderwagen.
Openbaar vervoer
Bij het beoordelen van het gebruik in het openbaar vervoer kijken we naar:
- Hoe zwaar en breed de kinderwagen is
- Hoe makkelijk je de wagen trappen op- en aftilt of kunt rijden
- Hoe groot de draaicirkel is
- Hoe goed je de kinderwagen kunt besturen
- Hoe goed je de wagen in balans kunt houden op een roltrap
Bekijk de tips voor veilig gebruik van de kinderwagen in het openbaar vervoer.
Opbergen in de auto
Het opbergen van de kinderwagen in de kofferbak beoordelen we met een kleine middenklasse auto. We kijken hierbij ook of je onderdelen moet verwijderen, zoals de wielen van de wagen of de hoedenplank.
Veiligheid
We beoordelen of de kinderwagens voldoen aan de eisen van de nieuwste versie van de Europese veiligheidsnorm voor kinderwagens: EN 1888. Onder andere:
Kleine onderdelen
Aan alle kleine onderdelen binnen het bereik van het kind testen we hoe gemakkelijk ze losraken of kunnen worden losgepulkt - en ingeslikt. Denk aan (druk)knopen, ritssluitingen en schroeven, maar ook aan schuim van de bumperbar.
Beklemmingsgevaren
Met een staafje ter grootte van een kindervinger gaan we na of er ergens binnen het bereik van je kind plekken zijn waar een kindervingertje beklemd kan raken.
Tuigje
We testen de stevigheid van het tuigje door er een gewicht in de vorm van een kind in vast te zetten. Een machine zwaait de wagen 6 keer over de kop: 3 keer voorover en 3 keer achterover.
Duwstang
We zetten een zwaar gewicht in het zitje en klemmen de duwstang in een grote schudmachine. Die rammelt 10.000 keer aan de duwstang door de wagen een eindje op te tillen en weer te laten zakken.
Stabiliteit
Ook dit testen we met een gewicht in het zitje, de reiswieg of het autostoeltje. We parkeren de wagen in verschillende posities op een oppervlakte in verschillende hellingsgraden. Mét en zonder parkeervergrendeling erop. De wagen mag niet omkieperen.
Duurtest
In de veiligheidstest testen we ook of de kinderwagen stevig genoeg is. Ook kijken we of de wagen bestand is tegen jarenlang intensief gebruik. Dat doen we met een duurtest. De kinderwagen wordt met een gewicht in het zitje op een hobbelige lopende band gezet. Die draait 72.000 keer rond. De wagen moet deze test zonder grote beschadigingen doorstaan.
Is de kinderwagen geschikt voor kinderen tot 22 kg, dus tot aan het einde van de kinderwagenleeftijd, dan doen we een extra duurtest. Met een zwaarder gewicht in het zitje draait de hobbelband nog 24.000 rondes. Ook die test moet de wagen kunnen doorstaan zonder grote beschadigingen.
Minpunten of Afrader
Een kinderwagen krijgt minpunten zodra hij zakt voor een test uit de veiligheidsnorm. Bij de beoordeling houden we rekening met de ernst van het gebrek en de kans op ernstige verwondingen. Hoe groter de gevaren, hoe zwaarder we het aanrekenen. Ook flinke beschadigingen bij de duurtest tellen zwaar mee bij onze beoordeling.
Het Testoordeel van een kinderwagen kan hierdoor (flink) lager zijn dan je zou verwachten op basis van 'gewone' testaspecten. Vinden we iets dat echt gevaarlijk is, of gebeurt er iets waardoor de kinderwagen onbruikbaar is geworden? Dan geven we de wagen een 1 voor de Veiligheid. Het is dan een Afrader.
Vergelijk kinderwagens, bekijk het Testoordeel en kies de kinderwagen die het beste bij je past.
Lees meer over:
veilig gebruik van de kinderwagen.