icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wegwijzer bij klachten over de zorg

Heb je een klacht over de zorg? Dan helpt het vaak al als je de klacht met de hulpverlener bespreekt. Maar in sommige gevallen is dat niet genoeg. Dan is het goed om te weten dat er meer mogelijkheden zijn. Onderstaand schema helpt je daarbij. 

   Bijgewerkt op:17 juli 2025

schadevergoeding-zorginstelling

Klachtenregeling zorgaanbieders

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) staat hoe zorgaanbieders hun klachten moeten afhandelen.

  • De eerste stap bij een klacht in de zorg is in gesprek gaan met de zorgverlener zelf.
  • Soms levert het gesprek met de zorgverlener niet het gewenste resultaat op. Je kunt dan naar de klachtenfunctionaris van de zorgaanbieder gaan.
  • Kom je er met de zorgaanbieder zelf én met de klachtenfunctionaris niet uit? Dan kun je je klacht voorleggen aan een onafhankelijke geschilleninstantie. Die neemt dan een beslissing. 

Mogelijkheden om klacht in te dienen

In onderstaand schema vind je de verschillende mogelijkheden als je een klacht wilt indienen. Afhankelijk van welk doel je wilt bereiken. Sommige opties zijn verplicht volgens de wet. Zoals de klachtenfunctionaris of een geschilleninstantie. Andere opties vind je niet overal. Jouw zorgaanbieder kan je meer vertellen over de klachtenregeling die voor hem of haar geldt.

Een belangrijk advies voordat je het schema bekijkt: heb je zeer ernstige (lichamelijke) schade opgelopen? En is het nemen van juridische stappen erg waarschijnlijk? Neem dan meteen contact op met een gespecialiseerde (letselschade)advocaat, voordat je zelf (binnen de zorginstelling) stappen zet.

klagen-zorg-schema

Klik op de afbeelding voor een vergrote versie.

Landelijk Meldpunt Zorg

Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) is onderdeel van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Je kunt bij het LMZ terecht voor advies bij klachten over de kwaliteit van de zorg.  

Lees ook:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorgaanbieders kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling