Bijgewerkt op:17 juli 2025
Als patiënt heb je verschillende rechten bij je apotheek, waaronder:
Informatie om een goede keuze te kunnen maken.
Privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken.
Het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming wanneer je dat wilt.
Inzage in je medisch dossier.
'Vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De apotheek moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.
Het kunnen indienen van een klacht.
Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor diverse verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens.
Bespreek een klacht eerst met je apotheker. Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris van je apotheek.
Levert dat geen resultaat op dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbare Apotheken. Deze is onafhankelijk en valt onder de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Meer informatie over klachten over je apotheek vind je op Apotheek.nl.
Heb je klachten door je medicijnen? Overleg dan met je apotheker of huisarts wat je kunt doen. Bijwerkingen van medicijnen kun je melden bij Bijwerkingen Centrum Lareb. Zo help je mee de werking en bijwerkingen van (nieuwe) medicijnen inzichtelijk te maken.
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een apotheek kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.