icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over een apotheek

Ben je niet tevreden over de gang van zaken bij je apotheek en kom je er samen niet uit? Dan zijn er verschillende stappen die je kunt ondernemen om een klacht in te dienen. We zetten alle stappen op een rijtje.

   Bijgewerkt op:25 november 2024

klacht-apotheek

Wat zijn mijn rechten?

Als patiënt heb je verschillende rechten bij je apotheek, waaronder: 

  • Informatie om een goede keuze te kunnen maken.  

  • Privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken.

  • Het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming wanneer je dat wilt.

  • Inzage in je medisch dossier.

  • 'Vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De apotheek moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.

  • Het kunnen indienen van een klacht.  

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens. 

Klacht indienen-1200x800

Klacht bespreken met apotheek

Bespreek een klacht eerst met je apotheker. Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris van je apotheek. 

Levert dat geen resultaat op dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbare Apotheken. Deze is onafhankelijk en valt onder de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Meer informatie over klachten over je apotheek vind je op Apotheek.nl

Klachten door medicijnen

Heb je klachten door je medicijnen? Overleg dan met je apotheker of huisarts wat je kunt doen. Bijwerkingen van medicijnen kun je melden bij Bijwerkingen Centrum Lareb. Zo help je mee de werking en bijwerkingen van (nieuwe) medicijnen inzichtelijk te maken.

Tips bij klachten over een apotheek

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een apotheek kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling