Klacht over je huisarts
Heb je een klacht over een huisarts en kom je er samen niet uit? Misschien biedt een geschilleninstantie of tuchtcollege uitkomst. Lees waar je als patiënt recht op hebt en hoe je een klacht kunt indienen.

Wat zijn mijn rechten?
Als patiënt heb je verschillende rechten bij de huisarts, waaronder:
informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;
privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken;
een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken;
het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt;
inzage in je medisch dossier;
'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De huisarts moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen;
het indienen van een klacht.
Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 in en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens.
Bespreek een klacht eerst met je huisarts. Kom je er samen niet uit leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris.
Levert dat geen resultaat op, dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Huisartsenzorg, die valt onder de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) of bij de Geschilleninstantie DOKh.
Voor huisartsen geldt een wettelijk tuchtrecht. Als je meent dat je arts in gebreke is gebleven, kun je je klacht ook indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Je kunt vervolgens nog in beroep bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?
Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.
Tips
- Heb je vragen of klachten over de gezondheidszorg? Neem dan contact op met het Landelijk Meldpunt Zorg of bel het Nationale Zorgnummer.
- Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
- Gebruik de tool Klachtenwijzer van het Landelijk Meldpunt Zorg om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een huisarts kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070-445 45 45 (ma t/m vr, van 09:00 tot 18:00 uur).
Artikelen binnen Zorg en zorgverzekering
Alle artikelenWe begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.