! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over de opticien

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over je aankoop bij de opticien, bijvoorbeeld over een nieuwe bril met glazen op sterkte waarmee je niet goed kunt zien. Lees welke mogelijkheden je hebt om je klacht opgelost te krijgen.

nieuwe-bril

Ken je rechten-1200x800Wat zijn je rechten?

Als je een nieuwe bril aanschaft, sluit je een koopovereenkomst met een opticien. Je hebt recht op een goed passend montuur en glazen waarmee je uitstekend kunt zien. Optiekketens bieden vaak verschillende vormen van garantie.

De opticien kan aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) en in dat geval zijn de Algemene Voorwaarden Optiekbedrijven van toepassing. In deze voorwaarden is onder andere een geschillenregeling opgenomen. Is de opticien niet bij de NUVO aangesloten, dan zijn er meestal eigen, algemene voorwaarden van toepassing op de gesloten overeenkomst.

Klacht indienen-1200x800

Dien je klacht allereerst in bij je opticien. Ben je ontevreden over de reactie, leg dan de klacht voor bij de Geschillencommissie Optiek. De opticien moet dan wel aangesloten zijn bij de NUVO of geregistreerd bij de Geschillencommissie.

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

Tips

  • Je kunt ook een oogarts of een andere opticien inschakelen voor een zogenaamde 'second opinion'. Vraag hen de bril te controleren en het resultaat op schrift te zetten.
  • Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
  • Gebruik de tool Klachtenwijzer van het Landelijk Meldpunt Zorg om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.

Lees ook:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een opticien kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vr, van 09:00 - 18:00 uur). 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen