icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over de opticien

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over je aankoop bij de opticien, bijvoorbeeld over een nieuwe bril met glazen op sterkte waarmee je niet goed kunt zien. Lees welke mogelijkheden je hebt om je klacht opgelost te krijgen.

   Bijgewerkt op:25 november 2024

nieuwe-bril

Wat zijn je rechten?

Als je een nieuwe bril aanschaft, sluit je een koopovereenkomst met een opticien. Je hebt recht op een goed passend montuur en glazen waarmee je uitstekend kunt zien. Optiekketens bieden vaak verschillende vormen van garantie.

De opticien kan aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) en in dat geval zijn de Algemene Voorwaarden Optiekbedrijven van toepassing. In deze voorwaarden is onder andere een geschillenregeling opgenomen. Is de opticien niet bij de NUVO aangesloten, dan zijn er meestal eigen, algemene voorwaarden van toepassing op de gesloten overeenkomst.

Klacht opticien voorleggen bij geschillencommissie

Dien je klacht allereerst in bij je opticien. Ben je ontevreden over de reactie, leg dan de klacht voor bij de Geschillencommissie Optiek. De opticien moet dan wel aangesloten zijn bij de NUVO of geregistreerd bij de Geschillencommissie.

Tips

  • Je kunt ook een oogarts of een andere opticien inschakelen voor een zogenaamde 'second opinion'. Vraag hen de bril te controleren en het resultaat op schrift te zetten.
  • Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
  • Check op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.

Lees ook:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een opticien kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling