Klacht over het ziekenhuis
Bijgewerkt op:17 juli 2025
Wat zijn mijn rechten?
Ben je behandeld in een ziekenhuis en niet tevreden over de gang van zaken? Als patiënt heb je verschillende rechten, waaronder:
-
Informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken.
-
Je medisch dossier inzien en laten verwijderen.
-
Het indienen van een klacht.
-
Het geven van toestemming om gegevens te verwerken. En om deze toestemming gemakkelijk in te kunnen trekken als je dat wilt.
-
'Vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. Het ziekenhuis moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.
Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor diverse verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens.
Klacht medisch specialist
Heb je een klacht over de behandeling van een medisch specialist, bespreek het probleem dan eerst met hem of haar. Kom je er samen niet uit dan kun je de klacht voorleggen aan de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Levert dat geen resultaat op? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen.
Je kunt ook met je klacht naar het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Dit is vooral van toepassing als je meent dat de arts in gebreke is gebleven. Je kunt vervolgens nog in beroep bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Tips bij klachten over een ziekenhuis
- Heb je vragen of klachten over de gezondheidszorg? Neem dan contact op met het Landelijk Meldpunt Zorg of bel de Informatielijn van de Patiëntenfederatie.
- Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
- Check op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.
Lees verder
- Schadevergoeding claimen bij een zorginstelling
- Wegwijzer bij klachten over de zorg
- Klacht over een zorginstelling
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een ziekenhuis kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.



