! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over het ziekenhuis

Heb je een klacht over een ziekenhuis of een medisch specialist binnen het ziekenhuis? Lees wat je rechten zijn en welke stappen je kunt nemen om je klacht opgelost te krijgen.

klacht-ziekenhuis

Ken je rechten-1200x800Wat zijn mijn rechten?

Ben je behandeld in een ziekenhuis en niet tevreden over de gang van zaken? Als patiënt heb je verschillende rechten, waaronder: 

  • informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;  

  • je medisch dossier in te zien en te laten verwijderen; 

  • het indienen van een klacht;

  • het geven van toestemming om gegevens te verwerken en om deze toestemming gemakkelijk in te kunnen trekken als je dat wilt;

  • 'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. Het ziekenhuis moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen. 

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 in en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens. 

Klacht indienen-1200x800

Heb je een klacht over de behandeling van een medisch specialist, bespreek het probleem dan eerst met hem of haar. Kom je er samen niet uit dan kun je de klacht voorleggen aan de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Levert dan geen resultaat op dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Ziekenhuizen.

Een klacht kun je ook indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Dit is vooral van toepassing als je meent dat de arts in gebreke is gebleven. Je kunt vervolgens nog in beroep bij het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

Tips

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een ziekenhuis kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vr, van 09:00 tot 18:00 uur).

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen