! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over een zorginstelling

Heb je een klacht over een zorgaanbieder of zorginstelling? Bespreek je klacht eerst met de zorgaanbieder. Kom je er samen niet uit, dat kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris en eventueel later bij de Geschillencommissie. 

klacht-zorginstelling

Ken je rechten-1200x800Wat zijn mijn rechten?

De Geschillencommissie Zorg behandelt klachten tegen diverse zorgaanbieders. Daarbij kan het gaan om een klacht over de zorg, maar ook bijvoorbeeld over de manier waarop de zorginstelling met je omging of de informatieverstrekking van de instelling.

Je hebt als patiënt de volgende rechten:

  • informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;  

  • privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken;

  • een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken;

  • het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt;

  • inzage in je medisch dossier;

  • 'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De zorginstelling of zorgaanbieder moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen;

  • het indienen van een klacht.  

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens. 

Klachten dien je in bij de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. Kom je er met elkaar niet uit? Dien dan je klacht in bij de Geschillencommissie Zorg. De zorginstelling moet daar dan wel bij zijn aangesloten.

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

Tips

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorginstelling kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vrij, van 09:00 tot 18:00 uur).

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen