Klacht over een zorginstelling
Klachten tegen zorgaanbieders
De Geschillencommissie Zorg behandelt klachten tegen diverse zorgaanbieders. Daarbij kan het gaan om een klacht over de zorg, maar ook bijvoorbeeld over de manier waarop de zorginstelling met je omging of de informatieverstrekking van de instelling.
Je rechten als patiënt bij een zorginstelling
-
Informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken.
-
Privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken.
-
Een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken.
-
Het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt.
-
Inzage in je medisch dossier.
-
'Vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De zorginstelling of zorgaanbieder moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.
-
Het indienen van een klacht.
Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens.
Klacht indienen bij zorginstelling
Klachten dien je in bij de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. Kom je er met elkaar niet uit? Dien dan je klacht in bij de Geschillencommissie Zorg. De zorginstelling moet daar dan wel bij zijn aangesloten.
Tips
- Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
- Gebruik de tool Klachtenwijzer van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.
- Gebruik onze voorbeeldbrief 'klacht zorginstelling of zorgverlener'.
Lees verder
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorginstelling kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.