
Annet van den Berg Expert zorgverzekeringenBijgewerkt op:17 juli 2025
De Geschillencommissie Zorg behandelt klachten tegen diverse zorgaanbieders. Daarbij kan het gaan om een klacht over de zorg, maar ook bijvoorbeeld over de manier waarop de zorgorganisatie met je omging of de informatieverstrekking van de instelling.
Informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken.
Privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken.
Een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken.
Het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt.
Inzage in je medisch dossier.
'Vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De zorginstelling of zorgaanbieder moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen.
Het indienen van een klacht.
Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens.
De klachtenfunctionaris van een zorginstelling behandelt je klacht. Kom je er met elkaar niet uit? Dien dan je klacht in bij de Geschillencommissie Zorg. Dat kan alleen als de zorgorganisatie is aangesloten. Elke aanbieder is verplicht om zich aan te sluiten bij een onfhankelijke geschilleninstantie.
Wij bieden verschillende juridische diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorginstelling kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridisch experts voor advies.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.