icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Adreswijziging en post doorsturen

Als je gaat verhuizen moet je dat doorgeven aan bekenden en instanties. Hoe gaat dat en wanneer doe je dat? En wat heeft bijvoorbeeld je nieuwe gemeente van jou nodig?  Je kunt ook regelen dat je post wordt doorgestuurd.

Evelien Mansens

Evelien Mansens , Expert Wonen & Leven Bijgewerkt op:3 januari 2020

stapeltje post

Gemeente

Geef je verhuizing altijd door aan je gemeente, ook als je binnen de gemeente verhuist. Verhuis je naar een nieuwe gemeente, meld dit dan bij de nieuwe gemeente. Die gemeente zal je nieuwe adres doorvoeren in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP is de opvolger van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). 

Een verhuizing melden kan door bij de gemeente langs te gaan, schriftelijk of digitaal (per e-mail of met DigiD) . Kijk op de website van je (nieuwe) gemeente voor de juiste procedure.

Hoe lang van te voren

Doe dit 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum. De datum die je op de aangifte als verhuisdatum vermeldt, geldt als verhuisdatum. Geef je wijzigingen wel op tijd door, anders riskeer je een boete van maximaal €325.

Je ontvangt een schriftelijke bevestiging op het nieuwe adres.

De gemeente heeft de volgende gegevens nodig:

  • datum van verhuizing;
  • persoonsgegevens;
  • oude en nieuwe adres;
  • telefoonnummer;
  • handtekening;
  • namen van personen die meeverhuizen;
  • geldig legitimatiebewijs van jezelf en alle mensen die meeverhuizen (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
  • bewijs van het nieuwe adres (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).

Let op: Heb je een parkeervergunning of zwembadkaart? Geef dit dan ook door aan de gemeente.

Meer voordelen bij je lidmaatschap

Van hypotheek tot verhuisdoos. Wij helpen je op weg naar je nieuwe huis. Met een lidmaatschap ontvang je nog meer voordelen. Bijvoorbeeld toegang tot al onze testinformatie of hulp bij juridische vragen.

Word lid

Geen adreswijziging doorgeven

Aan instanties die toegang hebben tot de BRP, hoef je in principe geen adreswijziging door te geven. Dit betreft onder andere:

  • Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)
  • Onderwijsorganisaties
  • Pensioenfonds
  • Sociale Verzekeringsbank (SVB)
  • UWV
  • Ziekenhuis
  • Zorgverzekeraar

Een volledig overzicht van instanties die je gegevens ontvangen uit de BRP is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Belastingdienst

Ook de Belastingdienst krijgt de nieuwe gegevens door uit de BRP. Alleen in de volgende gevallen moet je binnen 4 weken je adreswijziging doorgeven:

Per bedrijf of instantie verschilt de manier waarop je een adreswijziging moet doorgeven, en hoe lang van te voren. Meestal is 4 tot 6 weken voor de verhuisdatum vroeg genoeg, maar controleer het op de website van belangrijke bedrijven en instanties.

Aan wie geef je de adreswijziging wel door?

Relaties

  • Familie, vrienden en kennissen
  • Buren
  • Werkgever

Nutsbedrijven

Financiële zaken

  • Bank
  • Verzekeraar
  • Financieel dienstverlener
  • Notaris

Medische zaken

  • Huisarts
  • Tandarts

Lidmaatschappen

  • Bibliotheek
  • Internet- en tv-provider
  • Landelijke verenigingen (ANWB, Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis etc.)
  • Plaatselijke verenigingen (sport, muziek, tuin)
  • Vakbond

Abonnementen

  • Krant, weekblad, omroepblad, tijdschrift(en)
  • Loterij

Adreswijziging laten regelen

Adreswijzigingen aan instanties kun je ook laten regelen door een bedrijf, zoals PostNL of Verhuisvriend.

Let wel op het volgende:

  • Geven ze je adreswijziging door aan alle voor jou belangrijke instanties, zoals de gemeente en bedrijven?
  • Wat kost het?
  • Verkopen ze jouw adresgegevens? Dit moeten ze vermelden in hun privacy statement of in de algemene voorwaarden.

Verhuisoffertes opvragen en vergelijken

De prijzen van verhuisbedrijven lopen flink uiteen. Vraag snel en vrijblijvend offertes op voor je verhuizing. 

Vraag offertes op

Huiskopen-verhuizen

Post doorsturen

Heb je 4 tot 6 weken voor de verhuizing je adreswijziging aan alle instanties en bekenden doorgegeven, dan kan er weinig misgaan. Maar voor de zekerheid kun je ervoor kiezen om je post een tijdje door te laten sturen naar je nieuwe adres. Dat kan met PostNL en met Sandd.

Via PostNL

Lees onze Eerste indruk van de doorstuurservice van PostNL.

Via Sandd

Sandd bezorgt alleen post van bedrijven. Wil je doorstuurservice van Sandd gebruiken, dan moet je weten welke post via Sandd komt. Helaas kun je dit nergens terugvinden. Je zult het dus een tijdje moeten bijhouden en je dan afvragen of dit de kosten waard zijn.

Sandd kan de post doorsturen tot maximaal 3 maanden. Verlengen met nog eens 3 maanden kan, maar dit moet je wel op tijd doorgeven. Handiger is het dus om al je adreswijzigingen op tijd geregeld te hebben.

Het doorsturen is niet goedkoop: eenmalig €25 en €2,50 per bezorgdag. Sandd bezorgt weliswaar maar 2 dagen per week, maar gedurende 3 maanden kan dat oplopen tot €65. De service werkt op achternaam, dus voor elke achternaam in je huishouden moet je het aanvragen.

Lees ook:

 

Nieuw & interessant

  • plastic-afval
    4 sep.

    Wel of geen plastic scheiden?

    Plastic afval scheiden. Wat gebeurt er eigenlijk met ingezameld plastic? We lichten dit toe en geven je tips hoe je plastic afval kunt scheiden.
  • Inboedel-opslagbedrijven
    4 sep.

    Grote dekkingsverschillen bij 'self-storage'

    Niet alle gedupeerden van de nieuwjaarsbrand bij Shurgard in Zoetermeer blijken goed verzekerd te zijn voor de schade. Er zijn grote verschillen in vergoeding door inboedelverzekeraars bij tijdelijke opslag.
  • eerste-huis-kopen

    Nieuw huis?

    Wij helpen je stap voor stap op weg. Van de ultieme verhuischecklist tot de beste verhuisdoos.

  • verhuischecklist-deurposter

    Gratis verhuischecklist

    Ga je verhuizen en wil je zeker weten dat je niks vergeet? Met de ultieme checklist heb je alles op een rij.