Extra informatie

Wat doen bedrijven met al die cookies?

Het is vaak gissen naar het precieuze doel van cookies. Vrijwel alle cookies bevatten onleesbare code. Maar door middel van wat uitzoekwerk kan wel wat informatie worden verkregen over het doel van de cookies.

Van de 53 unieke cookies van derden-bronnen uit ons overzicht komen 25 voor op bekende publieke filterlijsten voor het blokkeren van online-advertenties. Bij domeinen die niet op die lijsten voorkomen levert speurwerk op dat veel bedrijven achter deze domeinen ook actief zijn in de online advertising industrie. Van álle cookies die we binnen kregen (541) heeft meer dan de helft iets te maken met advertenties.

Volgende cookies

Wat doen bedrijvenEen belangrijkste bron van cookies is Doubleclick.net, de advertentiedienst van Google. Door maar liefst 15 van de 27 websites werd een cookie van dit domein geplaatst. In de meeste gevallen gaat het hier om een cookie met dezelfde naam. Dit soort cookies kunnen gebruikt worden voor het 'tracken' (volgen) van gebruikers. Als we niet steeds de cookies hadden verwijderd na elk bezoek, had Google's Doubleclick kunnen zien dat steeds dezelfde gebruiker de 15 websites bezocht.

Een goede 'tweede' partij in het plaatsen van volgende cookies is Revsci.net, dat cookies plaatste via 6 websites.

Om te meten hoeveel cookies websites plaatsen, werd na een onderzochte website telkens de harde schijf opgeschoond. Daardoor is de gegevensuitwisseling tussen verschillende websites niet bloot te leggen. Desalniettemin is het duidelijk dat er op allerlei manieren geprobeerd wordt om informatie over gebruikers te verzamelen, en dat die informatie wordt gebruikt voor gerichter adverteren.

Praktijkvoorbeeld

Een trackende cookie maakt het volgen van de gebruiker mogelijk, en het tonen van passende advertenties op verschillende sites. Een voorbeeld:

  1. We bezoeken een pagina van Online reisorganisatie Sunweb die een verblijf aanbiedt in Alfagar Holiday Resort in Portugal.
  2. Deze pagina plaatst een cookie van het domein criteo.com. Criteo.com is eigendom van het Franse bedrijf Criteo SA, een tussenpersoon voor advertenties die zich richt op 'retargeting'. Dat wil zeggen dat Criteo (door middel van de cookie) informatie verzamelt over welke specifieke producten een gebruiker heeft bekeken, en de advertenties daarop aanpast.
  3. Hierna bezoeken we www.telegraaf.nl;
  4. Tijdens het bezoek wordt de Criteo-cookie - afkomstig van www.sunweb.nl - uitgelezen. Dit zorgt ervoor dat we een reclamebanner van Sunweb te zien krijgen die het Alfagar Holiday Resort aanprijst.

Het idee is natuurlijk dat we - aangezien we eerst de pagina van de reis op sunweb.nl op bekeken - waarschijnlijk een verblijf in dit hotel overwegen.  

Flash cookies

Flash cookies werden opvallend weinig aangetroffen in ons onderzoek. Slechts 5 sites (hyves.nl, ing.nl, marktplaats.nl, rtl.nl en youtube.com) plaatsen 1 of 2 flash-cookies. 

Flash-cookies zijn nog moeilijker te analyseren dan HTTP-cookies. Het zijn geen tekstbestanden, maar bestanden die onleesbare machinecode bevatten. Eigenlijk kan alleen de bron van de flash-cookie worden gezien. hyves.nl en rtl.nl plaatsen flash-cookies van een domein dat hoort bij een advertentiebedrijf.

Tussenpersonen

Het beeld dat ontstaat van de online-advertentiewereld is dat van een complex netwerk van tussenpersonen, allemaal met hun eigen niches (kleine doelgroep). Die niches zijn vooral gericht op manieren om reclameboodschappen zo persoonlijk en gericht mogelijk te maken. De handel in informatie over gebruikers is een bloeiende bedrijfstak, die nog maar nauwelijks is gereguleerd.

Deel bericht via:

Doe mee

Samen weten we meer en maken we slimmere keuzes

Laatst gestelde vraag
Hoe verwijder ik kookies en geschiedenis van tablet met android? Met tablet yavik
ggerard98@yahoo.com
Beantwoord door
Reactie . Consumentenbond,
/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!