icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Archief Betaalrekening

Hier vind je alle eerder verschenen artikelen binnen Betaalrekening.


2023

Nieuws | 31 mei 2023

Consumentenbond blij met wetsvoorstel tegen cashboete

De Consumentenbond is blij met de wettelijke maatregelen tegen cashboetes. Die stelde minister Kaag vandaag voor aan de Tweede Kamer. Deze moeten ervoor zorgen dat het gebruik van contant geld makkelijk en betaalbaar blijft voor consumenten.

20 april 2023

ABN AMRO stopt met de e.dentifier

ABN AMRO kondigde december 2022 aan te stoppen met de e.dentifier, een apparaatje waarmee je inlogt op internetbankieren. We ontvangen hierover veel vragen.

30 januari 2023

Iedereen moet zelfstandig kunnen bankieren

Uit onderzoek blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders niet (geheel) zelfstandig hun bankzaken kunnen doen. Dit komt door de steeds verdergaande digitalisering van de betaaldiensten. Daarom eisen wij nu actie.

Nieuws | 30 januari 2023

Snel actie nodig voor betere toegang betalingsverkeer

Banken moeten snel concrete maatregelen nemen om bankieren voor alle consumenten toegankelijk te maken en te houden. Dat zeggen belangen- en consumentenorganisaties in een reactie op het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de digitalisering van het betalingsverkeer. Uit dat onderzoek blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren. 

2022

Nieuws | 1 december 2022

Geen geld meer naar ontbossing

Als het aan het Europees Parlement ligt, mogen banken en verzekeraars straks geen leningen of andere financiële diensten meer verlenen die bijdragen aan ontbossing. De Consumentenbond vindt dit een goed plan en pleit ervoor dat Nederland zich achter dit wetsvoorstel schaart.

11 november 2022

Onduidelijke afschriften

Het is goed om regelmatig je bankafschriften controleren. Het kost niet veel tijd. Tenminste, als direct duidelijk is aan welke winkel of welk bedrijf betaald is.

14 juni 2022

Betaalrekening bij een buitenlandse bank

Sommige buitenlandse fintech-banken bieden een gratis bankrekening aan. Wat krijg je ervoor en kan je zo'n rekening gewoon gebruiken in Nederland?

4 april 2022

Mastercard stopt met Maestro betaalpassen

Mastercard gaat stoppen met het uitgeven betaalpassen van het merk Maestro. De meeste bankpassen in Nederland zijn van het merk Maestro. Wat merk je hier als consument van en wat moet je doen?

11 januari 2022

Opvragen gegevens oplichter

Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug?

Nieuws | 10 januari 2022

Nieuwjaarsquiz: betaalvragen het moeilijkst

Ruim 1800 deelnemers testten hun kennis over juridische en financiële kwesties via onze Geld Nieuwjaarsquiz. De vragen over betalen werden het minst goed beantwoord.

2021

3 november 2021

Acceptgiro verdwijnt

De acceptgiro verdwijnt per 1 juni 2023. Het gebruik ervan is de afgelopen jaren flink afgenomen.

Eerste indruk | 28 september 2021

ICS Go Card

Creditcarduitgever ICS introduceert een nieuwe kaart: de ICS Go Card. Het is een creditcard waar je zelf geld op moet zetten. Voordeel is dat er geen inkomenseis is en geen BKR-toetsing.

15 september 2021

Cheque inwisselen

Het is bij geen enkele Nederlandse grootbank meer mogelijk cheques te verzilveren. Wat kun je doen als je toch een cheque ontvangt?

6 september 2021

Compensatieregeling ABN AMRO

ABN AMRO rekende jarenlang teveel rente bij doorlopende kredieten. Hiervoor is er nu een compensatieregeling.

Nieuws | 6 september 2021

Akkoord over compensatie te hoge rentes ABN AMRO

Klanten van ABN AMRO die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld gecompenseerd. De Consumentenbond en ABN AMRO zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor hen.

10 augustus 2021

Klacht indienen bij je bank

Heb je een klacht over je bank? We zetten op een rijtje welke stappen je moet nemen om een klacht in te dienen.

8 juli 2021

ICS controleert financiële situatie klanten

We krijgen veel vragen van klanten van ICS. De creditcarduitgever vraagt hun om allerlei financiële gegevens. Die zijn volgens ICS nodig om te controleren of klanten nog voldoende financiële draagkracht hebben. Waarom doet ICS dit en mag het wel?

Nieuws | 5 juli 2021

Minister moet optreden tegen cash-boetes

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra (financiën) ingrijpt bij banken die hun klanten kosten in rekening brengen voor het opnemen van contant geld. De banken ontlopen met dit beleid hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

29 juni 2021

De digitale euro

De digitale euro komt er (misschien) aan. Wat is het en wat kun je ermee? Wij leggen het uit.

22 juni 2021

Controle op witwassen: schending van je privacy?

Banken controleren het betalingsverkeer constant op ongebruikelijke transacties. Als ze op jouw betaalrekening iets ongebruikelijks ontdekken, moet je uitleg geven. Maar wanneer is iets ongebruikelijk? En wat mag een bank allemaal vragen?


Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in