icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Archief Betaalrekening

Hier vind je alle eerder verschenen artikelen binnen Betaalrekening.


2022

Nieuws | 11 mei 2022

Succes: Eerste Kamer stemt voor incassoregister

De Consumentenbond is blij met de komst van het verplichte register voor incassobureaus. Dinsdag 10 mei nam de Eerste Kamer een wetsvoorstel aan dat de invoering van het register mogelijk maakt. De wet is een belangrijke overwinning voor de Consumentenbond.

4 april 2022

Vanaf half 2023 stopt Mastercard met het uitgeven betaalpassen van het merk Maestro. De meeste bankpassen in Nederland zijn van het merk Maestro. Wat merk je hier als consument van en wat moet je doen?

11 januari 2022

Opvragen gegevens oplichter

Sinds begin 2021 is er een procedure om de gegevens van een oplichter op te vragen bij je bank. Hoe werkt dat en hoe krijg je je geld terug?

Nieuws | 10 januari 2022

Nieuwjaarsquiz: betaalvragen het moeilijkst

Ruim 1800 deelnemers testten hun kennis over juridische en financiële kwesties via onze Geld Nieuwjaarsquiz. De vragen over betalen werden het minst goed beantwoord.

2021

3 november 2021

Acceptgiro verdwijnt

De acceptgiro verdwijnt per 1 juni 2023. Het gebruik ervan is de afgelopen jaren flink afgenomen.

Eerste indruk | 28 september 2021

ICS Go Card

Creditcarduitgever ICS introduceert een nieuwe kaart: de ICS Go Card. Het is een creditcard waar je zelf geld op moet zetten. Voordeel is dat er geen inkomenseis is en geen BKR-toetsing.

15 september 2021

Cheque inwisselen

Het is bij geen enkele Nederlandse grootbank meer mogelijk cheques te verzilveren. Wat kun je doen als je toch een cheque ontvangt?

6 september 2021

Compensatieregeling ABN AMRO

ABN AMRO rekende jarenlang teveel rente bij doorlopende kredieten. Na stevige onderhandelingen met de Consumentenbond is er nu een nette compensatieregeling.

Nieuws | 6 september 2021

Akkoord over compensatie te hoge rentes ABN AMRO

Klanten van ABN AMRO die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld gecompenseerd. De Consumentenbond en ABN AMRO zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor hen.

10 augustus 2021

Klacht indienen bij je bank

Heb je een klacht over je bank? We zetten op een rijtje welke stappen je moet nemen om een klacht in te dienen.

8 juli 2021

ICS controleert financiële situatie klanten

We krijgen veel vragen van klanten van ICS. De creditcarduitgever vraagt hun om allerlei financiële gegevens. Die zijn volgens ICS nodig om te controleren of klanten nog voldoende financiële draagkracht hebben. Waarom doet ICS dit en mag het wel?

Nieuws | 5 juli 2021

Minister moet optreden tegen cash-boetes

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra (financiën) ingrijpt bij banken die hun klanten kosten in rekening brengen voor het opnemen van contant geld. De banken ontlopen met dit beleid hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

29 juni 2021

De digitale euro

De digitale euro komt er (misschien) aan. Wat is het en wat kun je ermee? Wij leggen het uit.

22 juni 2021

Controle op witwassen: schending van je privacy?

Banken controleren het betalingsverkeer constant op ongebruikelijke transacties. Als ze op jouw betaalrekening iets ongebruikelijks ontdekken, moet je uitleg geven. Maar wanneer is iets ongebruikelijk? En wat mag een bank allemaal vragen?

Nieuws | 17 mei 2021

Consumentenbond met ABN in gesprek over kosten geld opnemen

ABN AMRO heeft het voornemen om klanten kosten in rekening te brengen als zij meer dan €10.000 contant geld per jaar pinnen. De Consumentenbond wil dat ABN AMRO het plan intrekt, omdat contant geld vrij toegankelijk moet zijn.

Nieuws | 20 februari 2021

Klarna beschermt klant onvoldoende tegen identiteitsfraude

Klantenaccounts van de betaalservice Klarna kunnen worden misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Nieuws | 9 februari 2021

Bunq voert naam-nummercontrole in na kritiek Consumentenbond

Bunq bank werkt sinds kort met naam-nummercontrole. De Consumentenbond riep Bunq in januari 2021 op om consumenten beter te beschermen tegen oplichting en is blij dat de bank deze veiligheidsmaatregel snel heeft ingevoerd.

2020

17 september 2020

Wwft en (her)identificatie

Financiële instellingen vragen hun klanten zich opnieuw te identificeren. Wat mogen ze wel en niet vragen?

17 september 2020

Bankhelpdeskfraude of bank spoofing oplichting

Een belletje van je bank met de waarschuwing dat je rekening in gevaar is klinkt alarmerend. De medewerker is echter nep en door zogenoemde spoofing wordt het telefoonnummer vervalst.

11 september 2020

Opnieuw identificeren bij Knab

Klanten bij Knab moeten zich opnieuw identificeren via de Knab-app. Ook schafte de bank de cardreader af. Wat moet je doen als je geen mobiel bankieren hebt?


Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in