! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Archief Betaalrekening

Hier vind je alle eerder verschenen artikelen binnen Betaalrekening.


2021

Eerste indruk | 28 september 2021

ICS Go Card

Creditcarduitgever ICS introduceert een nieuwe kaart: de ICS Go Card. Het is een creditcard waar je zelf geld op moet zetten. Voordeel is dat er geen inkomenseis is en geen BKR-toetsing.

15 september 2021

Cheque inwisselen

Het is bij geen enkele Nederlandse grootbank meer mogelijk cheques te verzilveren. Wat kun je doen als je toch een cheque ontvangt?

6 september 2021

Compensatieregeling ABN AMRO

ABN Amro rekende jarenlang teveel rente bij doorlopende kredieten. Na stevige onderhandelingen met de Consumentenbond is er nu een nette compensatieregeling.

Nieuws | 6 september 2021

Akkoord over compensatie te hoge rentes ABN AMRO

Klanten van ABN AMRO die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld gecompenseerd. De Consumentenbond en ABN AMRO zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor hen.

10 augustus 2021

Klacht indienen bij je bank

Heb je een klacht over je bank? We zetten op een rijtje welke stappen je moet nemen om een klacht in te dienen.

8 juli 2021

ICS controleert financiële situatie klanten

We krijgen veel vragen van klanten van ICS. De creditcarduitgever vraagt hun om allerlei financiële gegevens. Die zijn volgens ICS nodig om te controleren of klanten nog voldoende financiële draagkracht hebben. Waarom doet ICS dit en mag het wel?

Nieuws | 5 juli 2021

Minister moet optreden tegen cash-boetes

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra (financiën) ingrijpt bij banken die hun klanten kosten in rekening brengen voor het opnemen van contant geld. De banken ontlopen met dit beleid hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

29 juni 2021

De digitale euro

Wat is een digitale euro en wat kun je ermee? Wij leggen het uit.

22 juni 2021

Controle op witwassen: schending van je privacy?

Banken controleren het betalingsverkeer constant op ongebruikelijke transacties. Als ze op jouw betaalrekening iets ongebruikelijks ontdekken, moet je uitleg geven. Maar wanneer is iets ongebruikelijk? En wat mag een bank allemaal vragen?

Nieuws | 17 mei 2021

Consumentenbond met ABN in gesprek over kosten geld opnemen

ABN AMRO heeft het voornemen om klanten kosten in rekening te brengen als zij meer dan €10.000 contant geld per jaar pinnen. De Consumentenbond wil dat ABN AMRO het plan intrekt, omdat contant geld vrij toegankelijk moet zijn.

Nieuws | 20 februari 2021

Klarna beschermt klant onvoldoende tegen identiteitsfraude

Klantenaccounts van de betaalservice Klarna kunnen worden misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Nieuws | 9 februari 2021

Bunq voert naam-nummercontrole in na kritiek Consumentenbond

Bunq bank werkt sinds kort met naam-nummercontrole. De Consumentenbond riep Bunq in januari 2021 op om consumenten beter te beschermen tegen oplichting en is blij dat de bank deze veiligheidsmaatregel snel heeft ingevoerd.

2020

17 september 2020

Wwft en (her)identificatie

Financiële instellingen vragen hun klanten zich opnieuw te identificeren. Wat mogen ze wel en niet vragen?

17 september 2020

Bankhelpdeskfraude of bank spoofing oplichting

Een belletje van je bank met de waarschuwing dat je rekening in gevaar is klinkt alarmerend. De medewerker is echter nep en door zogenoemde spoofing wordt het telefoonnummer vervalst.

11 september 2020

Opnieuw identificeren bij Knab

Klanten bij Knab moeten zich opnieuw identificeren via de Knab-app. Ook schafte de bank de cardreader af. Wat moet je doen als je geen mobiel bankieren hebt?

30 juli 2020

Veelgestelde vragen identificatie ICS

Eind 2019 is creditcarduitgever ICS gestart met het benaderen van klanten. Aan deze klanten wordt gevraagd zich (opnieuw) te identificeren. Wij geven antwoord op de meestgestelde vragen.

Nieuws | 13 juli 2020

ING verhoogt een aantal tarieven en sluit kantoren

ING voert per 1 oktober 2020 een aantal wijzigingen door. Zo moeten klanten die in het buitenland wonen een toeslag betalen. Ook sluit de bank een groot aantal kantoren.

Nieuws | 23 juni 2020

Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra van Financiën garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot €100.000 geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond maakt zich grote zorgen over de maatregelen die banken daarvoor treffen.

26 mei 2020

Privacytest: jonge banken slordiger

Nieuwe ‘mobiele banken’ gaan minder goed om met onze online privacy dan banken die al een tijdje meedraaien. Dit blijkt uit onze privacytest.

14 mei 2020

Na de uitvaart

Na de uitvaart houdt het regelen niet op voor nabestaanden. Van het blokkeren van de betaalrekening tot de belastingaangifte van de overledene. Lees hier wat je allemaal moet regelen.


Zoek binnen de website

Vul een zoekterm in