icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Zorgen consumentenorganisaties nieuwste lidstaten

Nieuws |

Gepubliceerd op:  28 april 2004


Met het oog op de toetreding van tien nieuwe EU-lidstaten hebben de BEUC (Europese koepelorganisatie voor consumentenbelangen) en Consumers’ International (wereldwijde koepelorganisatie) onderzoek gedaan onder de consumentenorganisaties in deze landen. Dit onderzoek ging in op hun verwachtingen en angsten over wat het EU-lidmaatschap met zich meebrengt. Hieronder volgen de belangrijkste resultaten:

  • Consumentenorganisaties in de nieuwe lidstaten zijn veel jonger dan de organisaties in de huidige 15 lidstaten. Om zich verder te kunnen ontwikkelen hebben ze steun nodig van de overige consumentenorganisaties, consumenten en overheden.
  • Ze hebben hoge verwachtingen van de voordelen die het lidmaatschap de consumenten zal brengen. Ook hopen consumentenorganisaties een grotere rol te kunnen spelen in het beïnvloeden van het beleid en erop toe te kunnen zien dat de EU-regelgeving daadwerkelijk wordt ingevoerd.
  • De meeste organisaties zijn bang voor een verhoging van de voedingsprijzen. Alleen in Slovenië verwacht men dat de prijzen eerder zullen dalen dan stijgen omdat ze al hoger zijn dan in de meeste huidige lidstaten.
  • Consumentenorganisaties geloven dat de meeste producenten wel aan de Europese standaarden kunnen voldoen. Hoewel dat voor producenten van vlees en zuivelproducenten misschien lastig wordt. Wie niet aan deze eisen kan voldoen, moet zijn deuren sluiten. Strenger toezicht en handhaving is belangrijk als men de voedingregels veilig wil stellen.
  • Consumenten in de nieuwe lidstaten hebben meestal geen creditcard en maar weinig mensen hebben toegang tot Internet. Financiële dienstverlening is over het algemeen erg duur en consumenten moeten vaak betalen om hun rekening op te heffen of van bank te wisselen. In Tsjechië bijvoorbeeld moeten consumenten minimaal zes jaar bij dezelfde bank blijven voordat ze mogen switchen. Men hoopt dat met de komst van nieuwe financiële diensten de concurrentie zal toenemen.
  • Consumenten zijn bang dat de prijs van medicijnen omhoog gaat met de toetreding tot de EU. Dit kan ertoe leiden dat consumenten minder dure maar ook minder veilige medicijnen in Rusland gaan kopen.
  • De mobiele telefoniebranche heeft zich snel ontwikkeld. Deze branche heeft meer voor de consument gedaan dan de vaste telefoniesector. Door de toenemende concurrentie zijn de prijzen gezakt. Toch zullen de consumenten uit de nieuwe lidstaten, net als die van de huidige staten, geconfronteerd worden met moeilijke vergelijkbare prijzen, slechte informatievoorziening en onduidelijke contracten.