icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hardleerse reisaanbieders blijven misleiden

Nieuws
|
Nog steeds klopt twee derde van de onderzochte reisaanbiedingen niet, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De prijs verandert tijdens het boeken, er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie. Omdat reisaanbieders zich nog steeds niet aan de wettelijke regels houden, gaat de Consumentenbond aanbieders dagvaarden.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:26 februari 2024

De Consumentenbond controleerde of in totaal 250 reisaanbiedingen van 10 verschillende aanbieders te boeken waren voor de geadverteerde prijs.

Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte geen enkele aanbieding. Bij The Travel Club was de prijs van 8% van de onderzochte aanbiedingen ook de uiteindelijke prijs. Bij TUI was dat 16%, bij Dé VakantieDiscounter 26% en bij FTI iets meer dan de helft. Bij ANWB Reizen (72%), Sunweb (72%) en Corendon (92%) was de prijs in de aanbieding het vaakst wél te boeken voor die prijs.

Verborgen kosten

Dé VakantieDiscounter adverteert bijvoorbeeld met een reis naar New York inclusief verplichte kosten, terwijl consumenten ter plekke nog €39 per nacht aan het hotel moeten betalen. De ANWB verstopt verplichte havengelden à €120 bij een fietscruise in Kroatië. En Eliza was here (van Sunweb) moffelt verplichte schoonmaakkosten weg bij een huisje in de Algarve,

Prijsvrij doet dat met €167 aan verplichte hotelservicekosten in New York en The Travel Club met verplichte servicekosten van €415 bij een cruise. KLM Holidays en Transavia Holidays verstoppen nog steeds structureel verplichte reserveringskosten. Terwijl KLM daar al eerder tonnen aan boetes voor kreeg van de ACM.

Reisaanbieders verbergen ook nog regelmatig de toeristenbelasting. Al die verplichte kosten moeten in de aanbiedingsprijs zitten, of daar direct bij staan.

Beterschap beloofd

Begin 2023 was er met 83% van de door de Consumentenbond bekeken aanbiedingen wat mis. Daarop beloofden alle gecontroleerde reisorganisaties beterschap.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij hebben het afgelopen jaar een aantal zaken voorgelegd aan de Reclame Code Commissie en die stelde ons steeds in het gelijk. En ook toezichthouder ACM waarschuwde de reisaanbieders. Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend.’

Slappe reactie ANVR

De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten weer gedeeld met de ACM en haar gevraagd te handhaven. De ACM geeft aan dat er momenteel verschillende zaken lopen om reisaanbieders te dwingen tot duidelijke prijsvermelding.

Molenaar: ‘Wij hebben ook brancheorganisatie ANVR laten weten dat we verwachten dat zij haar leden hierop stevig aanspreekt. Maar de ANVR adviseert reisaanbieders slechts om ‘daar waar toepasbaar’ de regels te volgen. Met zo’n slappe reactie valt er op korte termijn weinig verbetering te verwachten. Daarom stappen we naar de rechter. Reizigers moeten er op kunnen rekenen dat reisaanbiedingen kloppen.’