icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Kabinet stort consument in keuzecrisis

Nieuws |

Gepubliceerd op:  20 september 2004


De Consumentenbond verwijt het kabinet dat consumenten in een keuzecrisis dreigen te komen. Enerzijds worden consumenten gedwongen zelf te kiezen voor producten en diensten zoals in de gezondheidszorg, waar de benodigde keuze-instrumenten ontbreken. Anderzijds beperkt het kabinet de keuzevrijheid voor consumenten door monopolisten aan de macht te laten, zoals bijvoorbeeld bij kabeltelevisie. De Consumentenbond vindt dat het kabinet ervoor moet zorgen dat consumenten goede keuzes kunnen maken. Nu gaan consumenten vaak meer betalen zonder dat zij daar invloed op kunnen uitoefenen.

Consumenten moeten door het maken van keuzes aanbieders kunnen dwingen tot betere kwaliteit tegen lagere prijzen. Die gedachte ligt op talloze terreinen ten grondslag aan de Miljoenennota 2004. Maar het kabinet stort consumenten juist in een keuzecrisis, omdat de overheid er niet voor zorgt dat zij ook écht goed kunnen kiezen, bijvoorbeeld omdat goede informatie ontbreekt. Volgens de Consumentenbond bestaat de keuzecrisis uit een keuzedoolhof en een keuzebeperking voor consumenten.

Een voorbeeld van een keuzedoolhof is de gezondheidszorg. Consumenten krijgen veel keuze. Zo kunnen consumenten kiezen welke zorg ze afnemen bij welke zorgverzekeraar en kunnen consumenten kiezen voor een eigen risico bij de verzekeraar. Maar, de Consumentenbond vreest dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien in het nieuwe zorgstelsel. Verzekeraars mogen straks allerlei verschillende polissoorten aanbieden waarbij verschillende premies gelden bij de verschillende eigen risico’s. Door zoveel verschillende mogelijkheden dreigt het gevaar dat het zoeken naar de meest gunstige basispolis voor de consument onmogelijk wordt.

Een voorbeeld waarbij consumenten beperkt worden in hun keuze is de kabelmarkt. Consumenten moeten de kabelbedrijven tot redelijke prijzen dwingen door zo nodig weg te lopen bij de eigen kabelaar, maar feitelijk kunnen ze geen kant op zolang de kabelmonopolisten geen reële concurrentie hebben. Het kabinet neemt geen maatregelen om te voorkomen dat de prijs van televisiekijken vervolgens enorm stijgt.

De Consumentenbond vindt dat het kabinet de keuzemogelijkheden voor consumenten moet vergroten, zodat zij betere en goedkopere producten en diensten kunnen afdwingen.