icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Consumens erger je niet

Nieuws | 50% van alle Nederlandse consumenten is niet goed op de hoogte van de regels bij ruilen en retourneren. Ruilen is namelijk geen wettelijk recht. Daarnaast denkt een kwart van alle consumenten ten onrechte geld terug te kunnen eisen als een wasmachine direct na aankoop kapot gaat. Omdat veel consumenten maar ook winkeliers niet goed op de hoogte blijken te zijn van rechten en plichten bij koop en garantie roept de Consumentenbond iedereen op om op donderdag 23 juli 2009 ‘Consumens erger je niet’ te komen spelen. Dit spel geeft consumenten inzicht in hun rechten en plichten bij koop en garantie.

Gepubliceerd op:  23 juli 2009


De Consumentenbond is op 23 juli 2009 aanwezig in:

 

  • Amersfoort, Varkensmarkt: 10:30-16:00 uur
  • Almere, Stadshart: 10:30-12:30 uur
  • Hilversum, Groest: 13:30-16:00 uur

Consumens erger je niet geeft bijvoorbeeld antwoord op de vraag ‘Kun je een aanbetaling voor een zonnebank nog terugkrijgen als je elders een goedkopere zonnebank hebt gezien?’ of ‘Bij wie moet je zijn als jouw splinternieuwe mobiele telefoon na 3 weken kapot gaat?’ of ‘De deur van jouw nieuwe oven gaat kapot, krijg je dan meteen je geld terug?’. Consumenten kunnen op 23 juli het spel meespelen of een exemplaar ter plekke ophalen om thuis te spelen.

Peiling

De Consumentenbond vindt het belangrijk dat consumenten niet alleen recht hebben, maar ook recht krijgen. Daarom is het van belang dat consumenten zelf ook goed weten waar ze recht op hebben. Uit onderzoek van de bond onder 3000 consumenten blijkt dat gelukkig meer dan driekwart van de deelnemers inmiddels weet dat het onzin is als een winkelier je weigert te helpen met een kapotte digitale camera omdat je geen extra garantie hebt bijgekocht. Ruim 80% scoort een voldoende in de laatste peiling ‘Wat weet jij van je rechten?’.