icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Gedupeerden aswolk slecht geïnformeerd

Nieuws | Passagiers die in april als gevolg van de IJslandse aswolk zijn gestrand, zijn niet in alle gevallen goed geïnformeerd. Ruim tweederde kreeg geen informatie over hun rechten, terwijl luchtvaartmaatschappijen dit wettelijk verplicht zijn. Dat blijkt uit reacties op het meldpunt 'afhandeling aswolk' dat de Consumentenbond begin mei opende om inzicht te krijgen in de afhandeling van het vliegverbod.

Gepubliceerd op:  18 mei 2010


vliegtuig_3De meeste reizigers hebben 2-5 dagen vastgezeten met een paar uitschieters naar een week of langer. Een aantal van hen heeft opvang aangeboden gekregen, de meerderheid moest dit echter zelf regelen en wacht nog op een vergoeding. Een aantal luchtvaartmaatschappijen heeft hen aangegeven helemaal niets te willen betalen. De Consumentenbond zal de uiteindelijke resultaten van het meldpunt voorleggen aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Rechten passagiers

Passagiers kunnen bij annulering of langdurige vertraging de kosten van hun ticket terugvragen. Bij een vertraging van 5 uur of langer hebben zij de keuze uit:

  • volledige terugbetaling van het ticket binnen 7 dagen voor het niet gemaakte deel van de reis (of, indien verder reizen geen zin heeft, ook voor het deel dat al is gemaakt);
  • een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij eerste gelegenheid of
  • een andere vlucht onder vergelijkbare omstandigheden naar de eindbestemming bij eerste gelegenheid (of op een latere datum indien daar plaats is, naar keuze van de passagier).

Meer informatie over uw rechten? Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragenover de rechten van luchtvaartpassagiers.