
Marco van 't Woudt Expert consumentenrechtBijgewerkt op:14 juli 2025
Annuleert een vliegmaatschappij je vlucht? Dan heb je recht op je geld terug. Niet alle maatschappijen en ticketwebsites doen dat uit zichzelf. Daarom moet je er soms zelf achteraan. Wacht daar niet te lang mee. Want na 2 jaar heb je geen recht meer op je geld. Zelfs niet als je tussendoor een brief hebt gestuurd.
Je hebt recht op geld terug als:
Soms heb je naast recht op je geld terug, ook recht op een extra vergoeding.
Vraag je geld terug bij het online reisbureau of direct bij de luchtvaartmaatschappij. Dat kan telefonisch of per e-mail. Zij moeten je geld binnen 7 dagen teruggeven. Een voucher of nieuwe vlucht mag je weigeren als je met een Europese maatschappij zou vliegen.
Heb je hulp nodig bij het terugvragen van je geld? Leden kunnen gebruikmaken van onze voorbeeldbrief. Stuur deze brief rechtstreeks naar de luchtvaartmaatschappij. Ook als je je ticket kocht via een online reisbureau.
Krijg je nog steeds niet je geld terug? En betaalde je met een creditcard? Vraag de creditcardmaatschappij om de betaling terug te draaien.
Je kunt ook nog naar de rechter. Voor deze procedure bij de rechtbank heb je geen advocaat nodig. Vraag eerst juridisch advies van een expert. Zoals een rechtsbijstandsverzekering of een advocaat.
Het Europees Consumenten Centrum kan je helpen als de luchtvaartmaatschappij niet in Nederland zit. Ook claimorganisaties kunnen helpen bij het terugkrijgen van geld van luchtvaartmaatschappijen. Daarvoor betaal je pas als je je geld terugkrijgt. Die vergoeding is vaak tot een derde van de terugbetaling.
Krijg je je geld niet? Meld dit dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De Inspectie is toezichthouder en kan boetes opleggen. Ze lost geen individuele problemen op. Maar kan wel een onderzoek starten als er veel klachten zijn.
We voeren gesprekken met toezichthouders en vragen hen om op te treden. En met succes. De Inspectie Leefomgeving & Transport heeft inmiddels boetes opgelegd aan luchtvaartmaatschappijen die het niet zo nauw namen met de regels. De luchtvaartmaatschappijen gaven verkeerde informatie aan consumenten of gaven hen onterecht geen geld terug.
Daarnaast komen wij op voor de rechten van consumenten. In 2022 gingen wij in gesprek met KLM en Transavia, vanwege de vele klachten die we over ze kregen. En toen dat niet hielp, begonnen we een rechtszaak tegen KLM.
Kom zelf ook in actie en stuur de luchtvaartmaatschappij een brief. Want na 2 jaar vervalt je recht op geld terug. En dat is zonde.
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.