icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Geld terug bij vertraging of annulering trein

Is je treinreis geannuleerd of vertraagd? Dan heb je als treinreiziger recht op vergoeding. Wat wordt er vergoed? En hoe pak je het aan?
Je rechten als treinreiziger

Keuze bij annulering of vertraging

Is je treinreis geannuleerd of vertraagd? En wordt hierdoor een vertraging verwacht van:

  • Meer dan 60 minuten voor een internationale treinreis?
  • Meer dan 30 minuten voor een binnenlandse treinreis?

Dan moet je een keuze krijgen tussen:

  • Doorgaan met je reis, zodra het kan. Dit kan langs dezelfde weg of een andere route.
  • Doorgaan met je reis, op een andere datum.
  • Stoppen van je reis. Je hebt dan recht op terugbetaling van het deel dat je nog niet hebt gereisd. Heeft doorreizen geen zin meer? Dan heb je recht op volledige terugbetaling. Ook moet de vervoerder je dan terugbrengen naar het eerste vertrekpunt, zodra dit kan.

Rechten bij annulering of vertraging

Is je treinreis geannuleerd of vertraagd? Dan heb je bepaalde rechten.

Recht op geld terug

Je hebt recht op geld terug als je treinreis: 

  • Is geannuleerd.
  • Met meer dan 60 minuten is vertraagd en je koos voor het stoppen van je reis. Voor een binnenlandse treinreis is een vertraging van 30 minuten genoeg.

Vraag de vervoerder om terugbetaling van je treinkaartje. Het bedrijf mag het uitbetalen in een tegoed. Wil je liever je geld terug? Laat dit dan duidelijk weten. De vervoerder moet dan je geld teruggeven. Er geldt een maximaal drempelbedrag. Dat betekent dat als je kaartje minder waard was dan dit bedrag, je je geld niet terugkrijgt. Dat drempelbedrag is:

  • €4 voor internationale treinreizen
  • €2,30 voor binnenlandse treinreizen

Voor treinreizen bij Arriva Limburg geldt geen drempelbedrag.

Kosten van ander vervoer

De treinvervoerder regelt vervangend vervoer. Voor binnenlandse treinreizen probeert de NS bijvoorbeeld:

  • Binnen 60 minuten vervangend vervoer te regelen naar je eindbestemming.
  • Tijdens de spits binnen 75 minuten vervangend busvervoer op gewenste sterkte te krijgen.

Komt er geen vervangend vervoer? Dan regel je het zelf. De treinvervoerder moet de kosten van vervangend vervoer betalen. Dat gaat dan om het vervoer naar de bestemming of het vertrekpunt. Het moet wel gaan om redelijke kosten. Kies niet gelijk voor een taxi, maar pak de bus. En overleg eerst met de klantenservice van de vervoerder, voor je kosten maakt. Meestal moeten zij toestemming geven, als je zelf vervangend vervoer wil regelen. Die toestemming is niet nodig als:

  • Er geen alternatieve route is gemeld binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd of gemiste aansluiting.
  • De vervoerder op voorhand meld dat je zelf vervangend vervoer mag regelen. 

Eten en drinken

Zit je vast door vertraging of annulering? Dan moet de treinvervoerder zorgen voor eten en drinken. Maar alleen als:

  • Het in de trein of op het station beschikbaar is.
  • Het kan worden aangeleverd.

Overnachting en vervoer naar hotel

Alleen als het noodzakelijk is om in een hotel te overnachten, heb je recht op een hotelovernachting. Ook zal de treinvervoerder moeten zorgen voor vervoer naar het hotel.

Schadevergoeding bij vertraging of annulering

Je hebt recht op een schadevergoeding als:

  • Je treinreis is vertraagd.
  • Je treinreis is geannuleerd en je koos om door te gaan met je reis.  

De schadevergoeding is voor internationale treinreizen:

  • 25% van je treinkaartje bij een vertraging van 60 tot 120 minuten.
  • 50% van je treinkaartje bij een vertraging van 120 minuten of meer.

Voor binnenlandse treinreizen geldt over het algemeen een vergoeding van:

  • 25% van je treinkaartje bij een vertraging van 30 tot 60 minuten.
  • 50% van je treinkaartje bij een vertraging van 60 minuten of meer.

Hier zijn uitzonderingen op. Daarvoor kun je het beste kijken op de website van de vervoerder.

Gevolgschade wordt niet vergoed 

Heb je een concert of ander evenement gemist? Of ben je door vertraging of annulering van de treinreis te laat gekomen op je werk? Dan heb je ‘gevolgschade’. Dat is schade die het gevolg is van de vertraging of annulering. Volgens de wet heb je geen recht op vergoeding van deze gevolgschade door de treinvervoerder.

Bagage kwijt

Meestal kan je bagage met je mee. Je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor wat er met je bagage gebeurt. Soms moet je je bagage als geregistreerde bagage laten vervoeren. Bijvoorbeeld als die erg groot is. Of als je huisdieren vervoert. Dit soort bagage gaat mee in een bagagevoertuig van de trein. Gaat je geregistreerde bagage kapot of verloren? Dan heb je recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding hangt af van wat je kunt bewijzen.

  • Kun je bewijzen wat de waarde van je bagage was? Dan heb je recht op maximaal €1200 per geregistreerd bagagestuk.
  • Kun je niet bewijzen wat de waarde van je bagage was? Dan heb je recht op maximaal €300 per geregistreerd bagagestuk.

Hoe claim ik mijn vergoeding?

  1. Heb je recht op schadevergoeding? Kijk dan op de website van de vervoerder of je online een vergoeding kunt vragen. Of bel de klantenservice.
  2. Krijg je geen informatie hoe je je claim kunt indienen? Stuur dan een brief naar de vervoerder. Eis in je brief een vergoeding voor je schade. Leden kunnen gebruikmaken van onze voorbeeldbrieven.
  3. Kom je er met de vervoerder niet uit? Win dan juridisch advies in. Bijvoorbeeld via onze juridische experts of je rechtsbijstandsverzekering.
  4. Vanaf 1 januari 2023 kun je je klacht indienen bij het Klachtenloket Openbaar Vervoer
  5. Stap naar de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Maar controleer eerst of het bedrijf hierbij is aangesloten. Bij de Geschillencommissie betaal je een vergoeding. Dat bedrag krijg je terug als je gelijk krijgt. 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling