icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Klacht over vliegmaatschappij

Heb je een klacht over een vlucht of over de betreffende vliegmaatschappij? Wij vertellen je wat je rechten zijn en wat je kunt doen.

klacht-vliegmaatschappij

Europese passagiersrechten

Vertrok je vanaf een Europese luchthaven of vloog je met een Europese maatschappij naar een Europese luchthaven? Of vloog je met een overstap vanuit de EU naar een luchthaven buiten de EU en liep je vertraging op door een gemiste aansluiting buiten de EU?  Dan kun je je beroepen op de Europese passagiersrechten. Die bepalen waar je recht op hebt als je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Bij niet-Europese vluchten ben je afhankelijk van de voorwaarden van de vliegmaatschappij.

Vlucht Claim Service

Betreft je klacht de vertraging, annulering of overboeking van je vlucht, dan heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding. Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie en hoe hoog die is. 

Eerst bij de vliegmaatschappij

Bij vertraging, annulering of overboeking van een Europese vlucht kun je het best eerst een klacht indienen bij de vliegmaatschappij zelf.

Heb je een pakketreis (vlucht en verblijf) geboekt, dan kun je je klacht ook indienen bij de reisorganisatie. Stap je meteen naar een claimorganisatie, dan eist die vaak een aanzienlijk deel van de eventuele vergoeding op.

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

Vervolgstappen

Geeft de vliegmaatschappij niet thuis of wordt je klacht van tafel geveegd? Wend je dan tot de nationale controle-instantie aangaande luchtvaart. In Nederland is dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).

Heb je een conflict met een vliegmaatschappij uit een ander Europees land, dan kan het Europees Consumenten Centrum Nederland (ECC) je bijstaan bij het indienen van een klacht.

Heb je geklaagd bij de reisorganisatie en weigert die je tegemoet te komen, dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen.  

Problemen met de bagage

Is je bagage kwijt, vertraagd of beschadigd? Meld het zo snel mogelijk op de luchthaven en vul een Property Irregularity Registration (PIR) in.

Bij een georganiseerde reis kun je ook de reisorganisatie aanspreken. Daarnaast kun je een claim indienen bij je reisverzekering.

Lees ook:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Wil je schade claimen door vertraging, annulering of overboeking? Maak dan gebruik van de Vlucht Claim Service.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen