icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht is vertraagd, waar heb je recht op?

Loopt je vlucht uren vertraging op? Dan heb je recht op verzorging en in sommige gevallen ook op een vergoeding. Wat zijn de regels en hoeveel bedraagt de vergoeding?
Artikel de vlucht is vertraagd

Speciale informatie rondom corona

Vergoeding bij vertraagde vlucht

Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt. Als er sprake is van overmacht, vervalt het recht op compensatie. 

Hoogte van de vergoeding bij een vertraging

De hoogte van de compensatie ligt tussen de €250 en €600 per passagier. Dit hangt af van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De luchtvaartmaatschappij moet je deze vergoeding op verzoek uitkeren. Maar alleen wanneer er geen sprake is van overmacht.

Tegoedbonnen en vouchers

Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze compensatie. Bij vertraging, annulering of instapweigering moeten luchtvaartmaatschappijen je ook verzorgen in de vorm van maaltijden en drinken. En indien nodig een hotelovernachting en transport daarnaartoe regelen. Ze geven daarvoor  vaak vouchers of tegoedbonnen uit. Deze kun je gerust accepteren. Verzorgt de maatschappij je niet? Dan kun je de kosten ervan achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij. 

Compensatie bij vertraging

Lengte van de vlucht

Vertraging bij aankomst

Compensatie per passagier

1500 km of minder Meer dan 3 uur €250
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km Meer dan 3 uur €400
Meer dan 3500 km Tussen 3 en 4 uur €300
Meer dan 3500 km Meer dan 4 uur €600

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding vanwege annulering, instapweigering, of vertraging als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht.

Onder overmacht valt bijvoorbeeld:

  • Stakingen van derden, zoals de verkeersleiding of het luchthavenpersoneel
  • Slechte weersomstandigheden, zoals (sneeuw)stormen 
  • Terrorisme
  • Medische noodlandingen
  • Natuurrampen

Technische problemen

Technische problemen vallen volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. Stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij vallen ook niet onder overmacht. Dus ook in deze situatie hebben passagiers recht op een compensatie. 

Meer over je rechten als passagier is te vinden op de website van het Europees Consumenten Centrum.

Lees ook: 

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Wil je schade claimen door vertraging, annulering of overboeking? Maak dan gebruik van de Vlucht Claim Service.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen