icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vliegticket wijzigen, omboeken of annuleren

Gratis annuleren zonder verzekering of het overdragen van je ticket is vaak onmogelijk. Toch zijn er manieren om onder je vlucht uit te komen. Ook je verzekering kan hier iets voor je betekenen.

 

UPDATE in verband met corona. Lees verder onder de afbeelding.

Artikel vliegtocket annuleren wijzigen

Speciale informatie rondom corona

Vliegticket annuleren

Als je een vlucht vanwege een onverwachte ziekenhuisopname of verbroken relatie moet annuleren, hoef je niet te rekenen op veel flexibiliteit van de vliegmaatschappij. Alleen dure, flexibele tickets kun je gratis annuleren of wijzigen. Bij goedkope tickets ben je meestal je geld kwijt.

Verschil tussen maatschappijen

Vliegmaatschappijen gaan hier verschillend mee om. Bij KLM mag je de reis bij ziekte maximaal 30 dagen uitstellen. Dit geldt voor alle reizigers in dezelfde reservering. Bij annulering van alleen de heenreis kun je in elk geval bij EasyJet, Ryanair en Transavia wel gebruikmaken van de terugvlucht. Bij TUI fly hangt dit af van de bestemming. Bij KLM kan dit alleen als je dit vooraf doorgeeft.

Annuleringsverzekering

Sluit een annuleringsverzekering af om geen risico te lopen om je geld kwijt te raken bij het annuleren van een reis. Dit kun je tot 1 à 2 weken na de boeking doen.

Tips bij het annuleren van je ticket

  • Check bij annulering of het ticket overdraagbaar is. Of bekijk je annuleringsverzekering.
  • Vraag bij annulering luchthavenbelasting terug, vooral als het om een prijzig ticket gaat.
  • Bij een vluchtvertraging, annulering, overboeking of omboeking van een vlucht door de maatschappij heb je mogelijk recht op compensatie.

Vliegticket overdragen

Vliegtickets zijn bijna nooit overdraagbaar, in tegenstelling tot pakketreizen. Van de 5 in Nederland veel gebruikte luchtvaartmaatschappijen staan alleen EasyJet, Ryanair en Transavia ticketoverdracht toe. Bij Ryanair heeft dit soms weinig zin vanwege de hoge kosten van €110 tot €160.

Luchthavenbelasting terugvragen

Vraag bij een ongebruikt ticket de luchthavenbelasting terug. Dit kan via de luchtvaartmaatschappij, boekingssite of reisorganisatie. Doe dit binnen 1 tot 3 maanden na de reisdatum of annulering. Houd er wel rekening mee dat ze kosten voor terugbetaling (restitutiekosten) kunnen vragen.

Prijzige foutjes

Het gebeurt vaak dat reizigers bij het boeken van een vliegticket een fout maken. Bijvoorbeeld de roepnaam opgeven in plaats van de naam die in het paspoort staat. Deze fout herstellen, kost veel geld. Bij het wijzigen via een boekingssite of reisbureau betaal je vaak nog eens een paar tientjes extra aan administratiekosten.

Prijsverschil ticket

Omdat bij een wijziging een nieuw ticket moet worden uitgegeven, moet het prijsverschil ook nog worden bijbetaald als de prijzen zijn gestegen. Is het ticket goedkoper geworden, dan krijg je dit niet terug bij de genoemde luchtvaartmaatschappijen. Absurde toeslagen voor wijzigingen blijven mogelijk, zolang niets wettelijk geregeld is.

Gratis ticketwijzigingen

Soms kunnen simpele wijzigingen (kort) na de boeking ook gratis worden aangepast, zoals een spelfout. Zo kun je bij Transavia je geboortedatum en geslacht bij een internetboeking tot 2 uur voor vertrek gratis wijzigen. Bij de andere maatschappijen kan dit vaak maar tot 24 uur na de boeking.

Tips bij het boeken van vliegtickets

  • Boek een reis met de paspoortgegevens en check alles voor de reisbevestiging.
  • Foutje? Meld dit direct bij luchtvaartmaatschappij. Hoe sneller, hoe beter.
  • Voor wijzigingen via een boekingssite of reisbureau betaal je vaak extra. Bedenk dus van tevoren goed of je hier gebruik van maakt. Of dat je zelf aan de slag gaat.

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij het wijzigen of omboeken van je vliegticket kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies.

Lees ook:

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen