icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wanneer sluit je een annuleringsverzekering af?

Een annuleringsverzekering biedt dekking als je reis niet doorgaat of voortijdig moet worden afgebroken. Bijvoorbeeld door ziekte, overlijden van een naaste, onvrijwille werkloosheid of een stukgelopen huwelijk. Je krijgt de reissom dan helemaal of voor een deel terug.
Sandra Mul

Sandra Mul   Expert reisverzekeringenBijgewerkt op:3 augustus 2023

Geannuleerde vlucht

Een annuleringsverzekering kun je afsluiten als aanvullende module bij de doorlopende reisverzekering. Je kunt ook los een doorlopende annuleringsverzekering afsluiten. In beide gevallen zijn alle niet-zakelijke reizen in binnen- en buitenland gedekt. Ook stedentrips en dagtrips buiten Nederland (zonder overnachting) zijn gedekt.

Je kunt ook een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten. Het voordeel hiervan is dat je per reis kunt kijken of het nodig is. De premie van een kortlopende annuleringsverzekering ligt tussen de 5 en 7% van de reissom. De premie van een doorlopende annuleringsverzekering is een percentage van de verzekerde som.

Wat is voordeliger?

Maak je wat duurdere reizen of ga je meerdere keren per jaar op vakantie? Dan kost een kortlopende annuleringsdekking je veel meer dan doorlopende dekking. 

Vuistregel

Boek je 1 keer per jaar een niet al te dure reis? Dan is een kortlopende annuleringsverzekering meestal goedkoper. Als vuistregel geldt dit:

  • Als alleenstaande bij een reis tot ongeveer €1000.
  • Als stel tot €1800.
  • Als gezin met 2 kinderen tot €2000.

Standaard, luxe of allrisk-annuleringsverzekering

Sommige maatschappijen bieden behalve een standaarddekking, ook een 'luxe-annuleringsdekking' of allrisk-dekking. Je betaal dan meer premie. 

Redenen annuleren reis

Kan de geboekte vakantie door persoonlijke en onvoorziene omstandigheden niet doorgaan? Dan betaalt een annuleringsverzekering de reissom voor een deel of helemaal terug. Dit geldt ook voor een reis die moet worden afgebroken. De gebeurtenis moet wel in de voorwaarden staan. En annuleren moet zo snel mogelijk. Of volgens een termijn in de voorwaarden (zoals binnen 3 dagen, zodra je weet dat je moet annuleren).

Redenen die standaard onder de dekking van elke annuleringsverzekering vallen zijn:

  • Ernstige ziekte of overlijden van jezelf of je naasten (eerste- en tweedegraads familie). Ben je ernstig ziek? Of een van de andere medeverzekerden op de polis (zoals gezinsleden)? Dan is dit voor annuleringsverzekeraars ook een geldige reden om te annuleren. Je hebt dan meestal wel een doktersverklaring nodig. 
  • Onvrijwillige werkloosheid (ontslag bij een vaste aanstelling).
  • Verbroken relatie (mits officieel ontbonden).
  • Nieuwe baan (als je werkloos was).
  • Een onvoorziene medische ingreep.
  • Zwangerschapscomplicaties.
  • Ziekenhuisopname tijdens de reis.

Bij meerdere verzekeraars is er ook annuleringsdekking voor:

  • Een nieuwe vaste baan.
  • Het onverwachts niet krijgen van een visum wat nodig is.
  • Het niet kunnen krijgen van voor de reis noodzakelijke inentingen om medische redenen.
  • Vertraging van openbaar vervoer (vliegtuig, bus, trein, boot) van 8 uur of langer.
  • Een ernstig ongeval, ziekte of overlijden van je hond, kat of paard binnen 7 (of 14) dagen voor vertrek.

Bij goedkope reizen kun je overwegen het annuleringsrisico zelf te dragen. Bij dure, verre reizen is een annuleringsverzekering wel verstandig. En dan het liefst een verzekering met een hoge maximumvergoeding.

Groep en annuleren

Ga je met een groep vrienden of bekenden op vakantie en wil je annuleringsdekking? Dan kun je terecht bij je doorlopende verzekeraar als je zelf annuleert met een gedekte reden. Valt er een reisgenoot uit door persoonlijke omstandigheden en wil je de reis ook annuleren? Dan is er bij de meeste verzekeraars dekking op een eigen doorlopende reisverzekering. Het moet wel gaan om een gedekte reden. En er gelden vaak extra voorwaarden. 

Vaak kun je tijdens het boeken van een reis een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten. Zo'n verzekering dekt alle personen die de reis boeken. Kan 1 van de reizigers dan niet mee en is de reden gedekt? Dan vergoedt de verzekeraar de volledige annuleringskosten voor alle reizigers.

Je kunt ook een groepsannuleringsverzekering afsluiten voor grotere groepen (tot 100 personen). Maar de dekking is dan beperkter. Je dekt het risico af dat de gehele groepsreis geannuleerd moet worden. Zoals door het overlijden van een groepslid. Oorzaken die buiten de groep liggen zijn niet gedekt op deze polis. Bijvoorbeeld het overlijden van een vader of moeder van een groepslid.

Wel of geen annuleringsdekking? 

Elke verzekeraar gaat anders om met de dekking van bepaalde voorvallen. We zetten de meest voorkomende situaties op een rij. 

Standaard uitsluitingen

Standaard zijn er een aantal situaties uitgesloten van een annuleringsdekking: 

  • Reisannulering omdat de reisorganisatie failliet gaat. Voor een compensatie moet de reisorganisatie aangesloten zijn bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Of dat zo is, kun je controleren via de site van het garantiefonds. Dit geldt alleen voor pakketreizen.
    Tip: Voor compensatie van een los vliegticket kun je eventueel terecht bij de creditcardmaatschappij. Betalingen kun je terugdraaien als een dienst of product niet geleverd wordt. Gaat de luchtvaartmaatschappij of het hotel failliet en heb je vooruit betaald? Dan kun je via de creditcardmaatschappij je geld terugvragen. 
  • Voorziene omstandigheden, zoals al dreigend ontslag of niet-plotseling overlijden.
  • Slecht weer, overstromingen, bosbranden of politieke onrust zijn meestal geen geldige annuleringsredenen. Bij calamiteiten zoals natuurgeweld en onlusten kan soms wel het Calamiteitenfonds worden aangesproken.

Annuleren bij de reisorganisatie

Wil je je reis annuleren en heb je geen dekking op je annuleringsverzekering? Check dan altijd de annuleringsvoorwaarden van je geboekte reis. Met een beetje geluk ben je niet je hele reissom kwijt. Zo betaal je bij de meeste reisorganisaties met ANVR-voorwaarden maar een percentage van de reissom. Hoe hoog dit percentage is hangt af van wanneer je annuleert. Zie de ANVR reizigersvoorwaarden (artikel 9.2).

Maximumvergoedingen annuleringsverzekering

De maximumvergoedingen van doorlopende annuleringsverzekeringen lopen uiteen van €1500 tot €18.000 per persoon per reis. Bekijk de tabel voor de maximaal verzekerde reissom per persoon en per jaar voor alle doorlopende annuleringsverzekeringen.

Reisverzekeraar Per persoon Per jaar
a.s.r. €3000 €12.000

ABN AMRO

€3000

onbeperkt

Aegon (AllRisk)

€2500

€5000

Allianz

€3.000

€15.000

Allianz Direct (Comfort en Premium) €1500 en €3000 onbeperkt

Allianz Global Assistance

€3000

€15.000

Anker (Premium en Standaard) €2500 €10.000
Anker (Comfort, Instap, Optimaal) €4500 €15.000

ANWB

€3000

onbeperkt

Aon

€3000

€12.000

Avéro Achmea

€3500

€12.000

Centraal Beheer

€18.000

onbeperkt

De Goudse

€2500

€8750

De Internationale €1500 €6000

FBTO

€4500

onbeperkt

HEMA*

€1500

€5000

Ik kies zelf van a.s.r. (Basis, Comfort, Optimaal)  €3000 €12.000

ING

€1500

onbeperkt

InShared

€2000

€15.000

Interpolis

€4500

onbeperkt

Klaverblad

€3500

onbeperkt

Lancyr €1250 €3750
LTA (All in One, Flexible) €5000 €10.000

Nationale-Nederlanden

€5000

onbeperkt

OHRA

€1500

onbeperkt

SNS

€5000

onbeperkt

Unigarant (Basis en Uitgebreid)

€3000

onbeperkt

Unigarant (Simpelweg)

€1500

onbeperkt

Univé

€3000

€12.000

Vereniging Eigen Huis €5000 onbeperkt

ZLM

€3000

€12.000

Bron: MoneyView, peildatum: 2 mei 2023

*Vanaf 26 februari 2024 loopt de reisverzekering van HEMA verder via Inshared. Je kunt geen reisverzekering meer afsluiten bij HEMA. 

Annuleren vanwege het coronavirus

Deze pagina gaat over de dekking van de annuleringsverzekering in normale omstandigheden. Vragen over annuleren en corona? Lees onze pagina over je reis annuleren en omboeken vanwege het coronavirus.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.