icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Luchtvaartmaatschappij failliet

In de praktijk sta je niet sterk als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. In het beste geval wordt de vlucht overgenomen door een andere maatschappij.

luchtvaartmaatschappijen

Is de vlucht onderdeel van een pakketreis en gaat de luchtvaartmaatschappij failliet, dan moet de reisorganisatie je een andere vlucht aanbieden of je hebt recht op geld terug. Een pakketreis bestaat in ieder geval uit een overnachting en daarnaast vervoer of een andere toeristische dienst.

Wat kun je het beste doen?

Ben je gedupeerd door een faillissement? Neem contact op met de curator. Door het faillissement mag de luchtvaartmaatschappij zelf niet meer beslissen over het geld en de reizen die hij uitvoert.

De curator gaat proberen zoveel mogelijk schulden te betalen. Je kunt de curator achterhalen door te bellen met de Kamer van Koophandel. Het telefoonnummer is 0900 - 1234567 (€0,70 per minuut). Of kijk in het Centraal Insolventieregister, daarin staan alle faillissementen.

Als schuldeiser bij een faillissement sta je meestal achteraan in de rij. Er valt daarom waarschijnlijk weinig te halen.

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor jouw rechten?

Steun ons en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Bijvoorbeeld juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij kwesties rondom faillissementen kan de benodigde hulp net anders zijn. Bel daarom onze juridische experts voor advies, bereikbaar op 070 - 445 45 45 (ma t/m vrij, van 09:00 tot 18:00 uur). 

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen