Vlucht is overboekt, waar heb je recht op?

Waarom zijn vluchten overboekt?
Luchtvaartmaatschappijen nemen soms meer boekingen aan dan er plaatsen in het toestel zijn, omdat meestal een aantal passagiers niet komt opdagen. Als luchtvaartmaatschappijen dit aantal verkeerd inschatten, moeten er passagiers worden geweigerd.
Recht op een vergoeding bij overboekte vlucht
Word je geweigerd op een vlucht als gevolg van overboeking, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarden zijn daarbij:
- Je hebt je op tijd gemeld bij de incheckbalie.
- Je komt met een vertraging van minstens 2 uur aan op de eindbestemming.
- Er is geen redelijke grond voor de luchtvaartmaatschappij om je de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen.
Een luchtvaartmaatschappij mag je wel weigeren als:
- Je te laat bent om nog in te checken.
- Je je misdraagt, bijvoorbeeld door overmatig alcoholgebruik.
- Je geen geldig vervoersbewijs en/of identificatiebewijs hebt.
- De bemanning vermoedt dat je niet fit genoeg bent om te vliegen. Bijvoorbeeld door ziekte, zwangerschap of botbreuken. Dit kun je wel voorkomen met een doktersverklaring. Dan heb je alsnog recht op compensatie.
Wanneer je niet mee kunt op de vlucht, kun je kiezen tussen je geld terugkrijgen of een alternatieve vlucht. De maatschappij moet je omboeken op de eerst beschikbare vlucht. Die vlucht mag ook van een andere luchtvaartmaatschappij zijn.
Je mag er ook voor kiezen om te vliegen op een andere dag. Daarvoor hoef je niet bij te betalen. In sommige situaties heb je ook recht op compensatie volgens de Europese Verordening 261/2004.
Compensatie bij overboeking
Vliegafstand | Uiteindelijke vertraging | Compensatie |
1500 km of minder | Tot 2 uur | €125 |
1500 km of minder | Meer dan 2 uur | €250 |
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km | Tot 3 uur | €200 |
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km | Meer dan 3 uur | €400 |
Meer dan 3500 km | Tot 4 uur | €300 |
Meer dan 3500 km | Meer dan 4 uur | €600 |
Als het nodig is, moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk aan drinken, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen. Deze bijstand geldt ook bij vertraging en annulering van de vlucht. Als een maatschappij dit niet verzorgt, kun je de kosten achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij.
Meer informatie over je rechten als passagier vind je op de website van het Europees Consumenten Centrum.
Lees ook:
Diensten van de Consumentenbond
Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Wil je schade claimen door vertraging, annulering of overboeking? Maak dan gebruik van de Vlucht Claim Service.
We begeleiden je naar een oplossing
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.