icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Vluchtvertraging

Veel vakantiegangers gaan tegenwoordig met het vliegtuig. Wij geven je tips over goedkope vliegtickets en je bagage. We geven je ook advies over je rechten bij vertraging, annulering of wijziging van je vlucht.
Home header vluchtvertraging2

Je wilt lekker met het vliegtuig op vakantie, maar dan wordt je vlucht geannuleerd of je hebt uren vertraging. Je wilt geld terug, maar heb je daar ook recht op? De compensatieregels gelden alleen wanneer je vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij.

Home de vlucht is vertraagdDe vlucht is vertraagd

Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je recht op een vergoeding. Tenzij er sprake is van overmacht. Als de vertraging meer dan 5 uur bedraagt, dan kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt. Je kunt de luchtvaartmaatschappij daarnaast aansprakelijk stellen voor schade als gevolg van de vertraging. Wil je zien of je recht hebt op compensatie? Gebruik de Vlucht Claim Service.

Lees meer over vluchtvertragingen.

Home vlucht gewijzigd geannuleerdDe vlucht is geannuleerd

Bij annulering van je vlucht door de luchtvaartmaatschappij heb je recht op vergoeding. Tenzij je minstens 14 dagen voor de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering of er sprake is van overmacht. Of wanneer je via een andere route hebt gereisd zonder veel tijdverlies. De luchtvaartmaatschappij moet je bij annulering de keuze bieden tussen terugbetaling van je ticket binnen 7 dagen of via een andere route naar je eindbestemming reizen tegen dezelfde voorwaarden. Indien nodig moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk hierbij aan:

  • een telefoontje;
  • verfrissingen;
  • maaltijden;
  • (hotel)accommodatie en vervoer daarheen.

Deze bijstand geldt ook in geval van vertraging en overboeking. Met de Vlucht Claim Service check je zelf of je recht hebt op compensatie. Mocht er toch nog iets niet duidelijk zijn, kijk dan bij de veelgestelde vragen.

De vluchttijden zijn gewijzigd

Wanneer de vluchttijden zijn gewijzigd heb je onder bepaalde voorwaarden recht op vergoeding. Een luchtvaartmaatschappij mag namelijk zonder gevolgen tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema. Wanneer dit korter dan 14 dagen van tevoren plaatsvindt heb je recht op een vergoeding conform de bedragen in de Europese Verordening. Wel moet je een bewijs hebben van de oorspronkelijke vluchttijden. Daarnaast moet de wijziging tot gevolg hebben dat je 3 uur of langer na de oorspronkelijk geplande aankomsttijd op de bestemming bent gearriveerd.

Lees meer over gewijzigde vluchttijden.

Vlucht gemist?

De mogelijkheden als je de vlucht hebt gemist, hangen af van de voorwaarden van je ticket. Gaat het om een niet-inwisselbaar of niet-veranderbaar ticket (vaak bij budgetvluchten), dan moet je opnieuw een vlucht boeken. Als je de vlucht mist omdat de trein vertraging had, draai je zelf op voor de kosten van een nieuw ticket.

Home vlucht overboektDe vlucht was overboekt

Luchtvaartmaatschappijen nemen op veel vluchten meer boekingen aan dan er plaatsen in het toestel zijn, omdat meestal een aantal passagiers niet komt opdagen. Als luchtvaartmaatschappijen dit aantal verkeerd schatten, moeten er passagiers worden geweigerd. Ook bij overboeking heb je recht op een vergoeding. De voorwaarde is wel dat je je op tijd hebt gemeld bij de incheckbalie. En dat er geen redelijke grond voor de luchtvaartmaatschappij was om je de toegang tot het vliegtuig te weigeren.

Home bagageBagage beschadigd of zoek?

Als je bagage niet aankomt of beschadigd is, meld dat direct op de luchthaven. Vraag bij de balie 'lost and found' naar het zogeheten PIR-formulier om ter plekke aangifte te doen. Maak duidelijke afspraken over het tijdstip en de plaats van bezorging en zorg dat je bereikbaar bent. Volgens internationale verdragen is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximumvergoeding van circa €1300. Als je bagage niet teruggevonden wordt, kun je de schade ook verhalen op je creditcard wanneer je daarmee het ticket hebt betaald of op de reisverzekering. Echter door forse afschrijvingspercentages wordt meestal maar een beperkt deel vergoed. Helaas hanteert elke maatschappij andere bagageregels, zowel voor ruimbagage als handbagage. Voor ruimbagage moet je steeds vaker betalen. Handbagage is gelukkig vrijwel altijd nog gratis.

  • Het toegestane gewicht loopt uiteen van 7 tot wel 23 kg en ook de afmetingen verschillen. Meestal is de maximaal toegestane omvang (hoogte + breedte + dikte) rond 115 cm inclusief handvat en wieltjes.
  • Handbagage van maximaal 40x30x20 cm past makkelijk onder de stoel. Dat voorkomt geprop boven je hoofd in de bagagevakken.

Lees meer over bagage.

Home voor de vluchtVoor de vlucht

Je hebt als reiziger zelf een aantal dingen in de hand. Zo zijn ticketprijzen net zo veranderlijk als beurskoersen en minstens zo onvoorspelbaar. Het is daarom niet te zeggen welke aanbieder voor een bepaalde bestemming het goedkoopst is. Wel zijn er handvatten om te voorkomen dat je de hoofdprijs betaalt.

Hetzelfde geldt voor parkeren bij de luchthaven. Wie de auto wil parkeren op de luchthaven heeft veel keuze. De luchthavens zelf hebben een parking, maar er zijn ook andere parkeeraanbieders. Om je heen kijken welke mogelijkheden je hebt is meestal de moeite waard.

Een fout herstellen op een reeds geboekt vlucht is vaak prijzig. Annuleren zonder verzekering of overdragen is vaak onmogelijk. Toch zijn er mogelijkheden voor mensen die een vliegreis hebben geboekt die niet door kan gaan.

Lees meer over hoe je het beste kunt boeken en wijzigen zonder gevolgen.

Klachten over luchtvaartmaatschappij

Gaat je klacht over annulering, langdurige vertraging of instapweigering (waaronder overboeking) en geeft de luchtvaartmaatschappij niet thuis? Vul de Vlucht Claim Service in en kijk of je recht hebt op compensatie.

Gaat je geschil met de luchtvaartmaatschappij over een ander probleem? Zet je rechtsbijstandsverzekeraar aan het werk. In het uiterste geval ben je aangewezen op de rechter.

Luchtvaartmaatschappij failliet?

In de praktijk sta je niet sterk als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Er is namelijk voor de luchtvaart geen verzekering of garantiefonds dat je geld terugbetaalt, zoals voor vakantiereizen. In het beste geval wordt de vlucht overgenomen door een andere maatschappij en kun je nog op reis, maar dit komt niet vaak voor. Als je bent gedupeerd door een faillissement, neem dan contact op met de curator. Als schuldeiser bij een faillissement sta je meestal wel achteraan de rij. Er valt daarom waarschijnlijk weinig te halen. Is je vlucht onderdeel van een pakketreis en gaat de luchtvaartmaatschappij failliet? De reisorganisatie moet dan een andere vlucht voor je regelen. Als dat niet lukt, heb je recht op geld terug.

Klachten over reisorganisatie

De meeste reisbureaus zijn aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en daarmee automatisch ook bij de Geschillencommissie Reizen, de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en het Calamiteitenfonds.

In de voorwaarden van een ANVR-reisorganisatie staan de rechten en plichten van de reisorganisator en de consument. Deze zijn tot stand gekomen in overleg met ons. Vraag en bestudeer de voorwaarden voordat je een reis boekt en controleer de ledenlijst van het ANVR.

Een geschil met een ANVR-reisorganisatie kun je binnen 12 maanden na afloop van de reis indienen bij de Geschillencommissie Reizen. Voorwaarde is wel dat je de klacht binnen 2 maanden al schriftelijk hebt ingediend bij je reisorganisatie of boekingskantoor. Voor een geschil met een reisbureau dat niet is aangesloten bij de ANVR, ben je aangewezen op de rechter.

Nieuw & interessant

  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan. Maakt ParkFlyRent zijn mooie beloftes waar, of zitten er adders onder het gras? Wij checkten het.

  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS, op 13 december 2015, krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners van Groningen en Drenthe die vroeg moeten vliegen of laat aankomen.

  • Oproep-eis-alsnog-compensatie-vluchtvertraging
    Nieuws  |  7 okt.

    Oproep: eis alsnog compensatie voor vluchtvertraging

    Consumenten van wie een vliegreis door onvoorziene technische problemen werd geannuleerd of meer dan 3 uur was vertraagd, kunnen maar beter snel compensatie vragen, voordat hun claimrecht vervalt.

     4 reacties
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald. De uitspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Ryanair heeft aangekondigd in beroep te gaan.