icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
energievergelijker

Beperkt aanbod

Vanwege onrust op de energiemarkt is het aanbod in de energievergelijker beperkt. De vergelijker kan zelfs leeg zijn. We proberen nog een goed aanbod te krijgen voor het nieuwe Energiecollectief.
Schrijf je in

Netbeheerder: transport van energie

Voor een consument zijn er op het gebied van energie 2 belangrijke partijen: de netbeheerder en de energieleverancier. Wie doet wat?
Peter van der Wilt

Peter van der Wilt , Expert Energie Bijgewerkt op: 16 mei 2022

Verschil netbeheerder en leverancier

De partij waarmee je als consument het vaakst te maken hebt, is de energieleverancier:

  • Met de energieleverancier sluit Dit doeteen contract af voor de levering van stroom en gas.
  • De leverancier handelt alles administratief af en stuurt je de jaarrekening.
  • Via de leverancier betaal je de kosten voor de netbeheerder.

Dit doet de netbeheerder:

  • Zorgt dat je thuis stroom en gas hebt.
  • Is verantwoordelijk voor de aanleg van de leidingen, het transport van stroom en gas en de meter. 
  • Registreert alle aansluitingen. 
  • Kun je niet kiezen. De netbeheerder is gekoppeld aan de regio waar je woont.
  • Netbeheerders zijn geen commerciële bedrijven, zoals energieleveranciers dat wel zijn.

Dit regel je met de netbeheerder

Bij stroomstoringen en zaken over je aansluiting of energiemeter, moet je bij de netbeheerder zijn. Voor alle andere zaken heb je te maken met de energieleverancier.

EAN-code en jouw netbeheerder

Er zijn 7 regionale netbeheerders. Door je adresgegevens in te vullen op eancodeboek.nl zie je wie jouw netbeheerder is. Je ziet dan ook de EAN-code van je stroomaansluiting en je eventuele gasaansluiting. 

Het Centraal Aansluitingenregister

Deze unieke EAN-codes staan ook op je energierekening. Ze worden gebruikt in het Centraal Aansluitingenregister. Dit is een database met informatie over alle Nederlandse aansluitingen van gas en elektriciteit. Netbeheerders en energieleveranciers voorkomen hiermee dat je bijvoorbeeld per ongeluk 2 energiecontracten tegelijk hebt.

Storingen of slimme meter?

Op de website van je netbeheerder kun je eventuele storingen in jouw buurt zien. Ook kun je nagaan wanneer je aan de beurt bent om een slimme meter te krijgen.

Hieronder de websites van de netbeheerders:

Stroomstoring

Bij een stroomstoring van meer dan 4 uur heb je recht op een vergoeding. Op de website van de netbeheerder staan de storingen vermeld. De hoogte van de vergoeding hangt af van je aansluiting en hoelang je storing had. Bij een 'standaard' aansluiting van maximaal 3x25 ampère geldt: 

Storing Vergoeding
korter dan 4 uur €0
4 tot 8 uur

€35

langer dan 8 uur €20 extra voor elke 4 uur daarna zonder stroom.

Heb je een grotere aansluiting? Informeer dan bij je netbeheerder naar de vergoedingen of bekijk de informatie op de website van de ACM (Autoriteit Consument & Markt). De netbeheerder betaalt de vergoeding automatisch uit binnen 6 maanden.

Ontvang je geen vergoeding? Maak gebruik van onze voorbeeldbrief 'Verzoek tot compensatie na stroomstoring' (exclusief bij het lidmaatschap Geld & Recht of Volledig & Vertrouwd).

Schade door stroomstoring

Heb je schade door een stroomstoring en komt dit door de netbeheerder? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Hierin staat waarvoor zij aansprakelijk zijn.

De netbeheerder is verantwoordelijk voor schade die is ontstaan door een spanningspiek bij het hervatten van de stroomlevering. De hoofdregel is dat elektrische apparaten bestand moeten zijn tegen normale spanningswisselingen.

Stel de netbeheerder aansprakelijk voor de schade. De bewijslast voor deze hoge spanningspiek ligt bij jou. 

Klacht over de netbeheerder?

Kom je er met de netbeheerder niet uit? Bijvoorbeeld over het plaatsen, vervangen of doormeten van je energiemeter, of (het intrekken van) de toestemming voor derden om jouw gegevens in te zien. Dan heb je meerdere opties:

  • Stap naar de Geschillencommissie Energie met klachten over zowel je energieleverancier als je netbeheerder.
  • Dien een klacht over je netbeheerder in bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Lees eerst de toelichting op Consuwijzer.nl.
  • Ga naar de rechtbank met je klacht. Dit duurt lang en is duur. Doe dit alleen als een klacht bij de Geschillencommissie of de ACM niets oplevert.

Een leverancier kun je wél kiezen

In onze Energievergelijker vergelijk je makkelijk energieleveranciers en kun je direct overstappen. Wil je zelf zo min mogelijk regelen? Stap dan over via het Energiecollectief. Wel zo makkelijk en 100% groene stroom.

Lees ook:

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.