icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Levertijden en bezorgkosten van webwinkels

Webwinkels moeten zich aan bepaalde regels houden. Binnen hoeveel tijd moet je bestelling bezorgd worden? En hoeveel bezorgkosten mag de webwinkel in rekening brengen?
evelien mansens

Evelien Mansens   Expert Wonen & LevenBijgewerkt op:8 juni 2021

Wat is de levertijd?

Als je een product online bestelt, moet het binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd. Tenzij je een andere levertijd hebt afgesproken.

Levert de verkoper niet op tijd en heb je hem daarna een redelijke termijn gesteld om alsnog te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper direct jouw geld terugbetalen.

Heb je je bestelling niet binnen de levertijd ontvangen? En wil je de webwinkel vragen het product alsnog te leveren of de koop te ontbinden? Gebruik dan onze 'voorbeeldbrief levertijd'.

Let op: je mag ook al voor de levering van het product je bedenktijd gebruiken en afzien van de koop.

Bezorgkosten

Een webwinkel mag bezorgkosten of verzendkosten in rekening brengen. Die kosten moeten van tevoren duidelijk zijn aangegeven.

Uit ons onderzoek blijkt dat die duidelijkheid vaak te wensen overlaat. Zo staat bijvoorbeeld geen algemene informatie over de hoogte van de verzendkosten op de site. Of de verzendkosten verschijnen pas laat in beeld.

Zijn de bezorgkosten vooraf niet aangegeven en moet je ze betalen als je bestelling geleverd wordt? Betaal dan onder protest. Dit doe je door 'onder protest' op de rekening te zetten. Laat de bezorger ook een handtekening op de rekening zetten. Daarna kun je de bezorgkosten terugvragen bij de webwinkel.

Als je een product retourneert binnen de bedenktijd, dan moet de webwinkel de bezorgkosten ook terugbetalen. De webwinkel mag dan geen kosten rekenen voor het afleveren van je bestelling. De kosten voor het terugsturen kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van tevoren aangeven.

Tips

Lees onze tips om verrassingen met verzendkosten te voorkomen:

  • Vergelijk prijzen inclusief bezorgkosten. Prijsvergelijkingssites kunnen hierbij helpen, maar check de prijzen ook altijd zelf.
  • Soms hebben verzendkosten andere namen, zoals administratie- of transactiekosten.
  • Tijdens ons onderzoek zagen we dat sommige webwinkels de hoogte van de verzendkosten hebben veranderd. Ga er dus niet vanuit dat je de verzendkosten nog wel weet van een vorige bestelling.
  • De ene webshop rekent vanaf €20 geen bezorgkosten, de ander boven €20. Koop je bijvoorbeeld een product van €20, dan betaal je in het eerste geval géén verzendkosten (vanaf €20). In het tweede geval wel (boven de €20).
  • Zijn de verzendkosten (bijna) even hoog als de kosten van het artikel? Overweeg dan om meer te bestellen zodat je minder voor de verzending betaalt. De meeste sites berekenen dan maar 1 keer verzendkosten.
  • Gaat het om grote en/of zware spullen? Check dan of de bezorgers deze spullen ook boven bezorgen. Vaak moet je hier extra voor betalen.
  • Bij elektronica en huishoudelijke apparaten is het aansluiten niet altijd inbegrepen bij de standaardbezorging. Een webwinkel is verplicht om je oude apparaat mee terug te nemen, zonder extra kosten.
  • Sommige winkels hanteren een minimumbedrag waarvoor je moet bestellen, of berekenen een ‘kleine ordertoeslag’.
  • Soms betaal je een toeslag als je op een bepaalde manier betaalt. Zoals bij een creditcard of achteraf. Verzenden onder rembours is bijna altijd duurder.
  • Wij hebben verschillende juridische diensten. Met onze keuzehulp levertijd bestelling zie je welke dienst jij kunt gebruiken. 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.