icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

De regels van online winkelen

Webwinkels moeten zich houden aan de regels voor koop op afstand. Zo heb je bijvoorbeeld een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Binnen deze periode mag je het product zonder opgaaf van reden terugsturen. Lees de belangrijkste regels en wat jouw rechten als consument zijn.
bert quist

Bert Quist   Expert online kopenBijgewerkt op:8 juni 2021

Artikel de regels van online winkelen

Wat is een koop op afstand?

'Koop op afstand’ is als je een product koopt via:

  • internet
  • een postorderbedrijf
  • de telefoon
  • een bestelbon uit een krant of tijdschrift

Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper.

Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten. Zo heb je het recht om van de koop af te zien binnen de bedenktijd (herroepen). Je hebt het product namelijk niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden voor producten en diensten, zoals een online taalcursus. Ook gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren.

De regels van koop op afstand gelden niet voor:

  • sociale dienstverlening en gezondheidszorg
  • gokactiviteiten
  • financiële diensten
  • pakketreizen
  • passagiersvervoersdiensten
  • onroerende zaken (huis, grond)
  • overeenkomsten waarbij een notaris nodig is

Welke informatie moet de verkoper geven?

De verkoper is verplicht je informatie geven over:

  • het bestelproces
  • de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst
  • de levertijd
  • de prijs
  • bijkomende kosten
  • de bedenktijd
  • duur van de overeenkomst
  • garantie
  • klachtenregeling en gegevens van het bedrijf (klantenservice, postadres en bezoekadres)

Deze informatie moet voor jou snel vindbaar, duidelijk en leesbaar zijn. Verder hoor je de informatie vooraf te krijgen. Maar uiterlijk bij de bevestiging van jouw aankoop, levering van het product of voor aanvang van de dienst.

Voor digitale producten geldt dat je duidelijke informatie moet krijgen voor je een product aanschaft. Bijvoorbeeld over de compatibiliteit, beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten gebruikt kunnen worden.

Informatie op een duurzame gegevensdrager

De verkoper moet je de informatie geven op 'een duurzame gegevensdrager'. Dat is een document dat je kunt bewaren, bijvoorbeeld:

  • papier
  • cd-rom/dvd
  • geheugenkaart of usb-stick
  • pdf-bestand/e-mail

Moet de verkoper een bevestiging van de overeenkomst sturen?

De verkoper moet je zo snel mogelijk een bevestiging van de overeenkomst sturen.

Overeenkomsten voor verrichte diensten via telemarketing gelden alleen als de koper de overeenkomst schriftelijk of via e-mail bevestigt. Bijvoorbeeld:

  • elektriciteit
  • water en gas
  • abonnement voor mobiele telefonie
  • cv-onderhoudsabonnement

Wat zijn de regels tijdens het bestellen?

De gegevens in het bestelproces moet je kunnen aanpassen. Zo kun je eventuele fouten makkelijk corrigeren. Extra opties waarvoor je moet betalen mogen vooraf niet zijn aangevinkt. Denk aan een annuleringsverzekering of aanvullende diensten.

De verkoper mag kosten rekenen voor een betaling. Die moeten wel duidelijk worden gemeld en mogen niet hoger zijn dan de werkelijke kosten. Een voorbeeld hiervan zijn extra kosten voor een betaling via een overschrijvingskaart.

De verkoper moet op de pagina van het online bestelproces melden dat je een betalingsverplichting aangaat als je akkoord gaat met de bestelling. Dit kan bijvoorbeeld door op de website bij de bestelknop de tekst 'bestelling met betalingsverplichting' op te nemen. Als dat niet uitdrukkelijk wordt gemeld, ben je niet aan de overeenkomst gebonden.

Hoeveel bedenktijd heb ik?

Koop je een product of dienst op afstand op dan heb je een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. De bedenktijd begint te lopen op de dag nadat je het product hebt ontvangen of je de dienst hebt afgesloten. Ook al was het in de aanbieding.

Heb je een bestelling gedaan die in verschillende zendingen wordt geleverd? Dan begint de bedenktijd als je de laatste deelzending hebt ontvangen. Koop je een product in combinatie met een dienst, dan begint de bedenktijd ook pas als je het product ontvangt. Bij regelmatige levering van producten begint de bedenktijd te lopen vanaf de eerste levering van het product. Bijvoorbeeld een tijdschriftenabonnement.

De verkoper is verplicht:

  • Je te informeren over de bedenktijd.
  • Te vermelden op welke manier, binnen welke termijn en onder welke voorwaarden je van de koop af kunt zien.
  • Een modelformulier herroeping op de website te plaatsen. Dit kun je gebruiken als je van de koop af wilt binnen de bedenktijd.

Ook als je geen bedenktijd hebt, of afstand hebt gedaan van je recht om de koop ongedaan te maken, moet de verkoper je informeren. Bijvoorbeeld bij dringende herstelwerkzaamheden. Of als je afspreekt dat de dienst geheel wordt uitgevoerd tijdens de bedenktijd.

Voldoet de webwinkel niet aan zijn informatieverplichtingen over de bedenktijd? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met maximaal 12 maanden. Geeft de ondernemer deze informatie alsnog, dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

Tip: je mag ook gebruikmaken van de bedenktijd vóór het product is geleverd. Als de bestelling bijvoorbeeld niet (op tijd) geleverd wordt, kun je deze dus gewoon annuleren.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Nieuw & interessant

  • klachtenregen Femmeboutique
    Nieuws | 20 jul.

    Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl

    De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel Femmeboutique.nl. In korte tijd kwamen er bij de Consumentenbond 166 klachten binnen over deze webshop. Ook op Trustpilot komen er veel klachten binnen. 91% van de klanten beoordeelt het bedrijf met 1 ster.
  • Nepaanbiedingen
    Nieuws | 10 jul.

    Winkeliers goochelen met adviesprijzen

    Consumenten worden nog steeds op het verkeerde been gezet bij aanbiedingen. Ondanks strengere wetgeving die misleiding moet tegengaan. 'Verkopers hebben een sluipweg gevonden via zogenaamde adviesprijzen', aldus de Consumentenbond.
  • bol-amazone-1200x800px video
    Nieuws | 4 jul.

    Onveilige producten makkelijk te verkopen via Amazon.nl en Bol.com

    Het is voor externe verkopers kinderlijk eenvoudig om onveilige of ondeugdelijke producten te verkopen via Bol.com en Amazon.nl. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die zich als dropshipper aanmeldde bij de verkoopplatforms.
  • verloren-pakketje
    Nieuws | 26 apr.

    Pakketbezorgers nog altijd veelvuldig in de fout

    Pakketbezorgers gaan nog altijd veelvuldig in de fout. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij 1 op de 3 consumenten ging er afgelopen jaar iets mis. Vooral bij de kleinere pakketbezorgers is een flinke stijging van het aantal klachten te zien.