icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Nepshops misbruiken betrouwbaarheid iDeal

Het blijft een plaag: webwinkels die maar enkele weken bestaan en na je betaling nooit iets leveren. Opvallend: bijna 60% van de ‘nepshops’ waarvoor de politie recent waarschuwde boden iDeal als betaalmiddel. Het gaat om 35 van de 61 nepshops. Dat is een probleem, want iDeal heeft een betrouwbaar imago. Betaal je daarmee, dan ben je in principe je geld kwijt.
peter kulche

Peter Kulche   Expert ElektronicaGepubliceerd op:22 november 2023

Artikel buitenlandse webwinkels

Wat hebben we ontdekt?

We schrokken toen we zagen dat we bij 35 van de 61 nepshops met iDeal konden betalen. Bij deze 35 nepshops ging het bijna alleen om iDeal betalingen die betaalplatform Stripe aanbiedt. Dat is een Amerikaans bedrijf met een Europese vestiging. 

We keken ook hoe de nepshops bezoekers trekken. Criminelen adverteren bijna allemaal op Facebook en Instagram, met advertenties die (extreem) veel korting beloven. Bijvoorbeeld wegens ‘Black Friday’. We checkten in Facebooks advertentiebibliotheek bij 10 van de nepshops of zij genoemd werden in advertenties. Dat bleek bij alle 10 het geval. 1,8 Miljoen mensen bekeken deze advertenties.

Wat gaan we hiermee doen?

Het bedrijf Currence is momenteel (nog) de eigenaar van iDeal en verantwoordelijk voor de veiligheid van het betaalsysteem iDeal. Binnenkort komt iDeal in andere handen, een internationaal samenwerkingsverband.

We hebben Currence er op gewezen dat iDeal vaker voorkomt als betaalmiddel bij nepshops. Het bedrijf reageert dat het direct alle meldingen doorstuurt naar Stripe. Currence meent dat Stripe verantwoordelijk is voor het weren van fraudeurs uit het betaalsysteem. Een gevalletje kastje-muur, zo lijkt het. Ondertussen worden dagelijks waarschijnlijk tientallen, honderden, consumenten opgelicht. 

We vinden dat Currence de druk op Stripe moet opvoeren. Currence moet met die betaaldienstaanbieder scherpere afspraken maken over het tegengaan van misbruik van iDeal.

Wat hebben we onderzocht?

De politie waarschuwt op zijn site vrijwel dagelijks voor nieuwe onbetrouwbare (malafide) webwinkels, waarvoor het meldingen en aangiften binnenkrijgt.

We checkten een maand lang (van eind oktober tot eind november 2023) alle nepshops die de politie meldt. We bekeken het assortiment van de shop, we probeerden iets te bestellen en keken naar de betaalmogelijkheden. Als er iDeal beschikbaar was dan starten we de betaling. Pas bij het bevestigen van de betaling in de bank-app braken we af. 

Zo herken je een nepshop

  • Ga niet te snel in op een spontane aanbieding, bijvoorbeeld via een advertentie in sociale media.
  • Check bijvoorbeeld de reviews van de webshop, zeker als het om een onbekende webwinkel gaat. Zoek eens naar de naam van de shop in combinatie met ‘klacht’. Reviews binnen de site zelf zeggen weinig. Dat kunnen ingeplakte plaatjes zijn.

Er zijn meer checks om een webwinkel op betrouwbaarheid te controleren. Wij geven tips hoe je een nepshop herkent

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.