icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Energiemarkt moet veiliger worden voor consumenten

Het rommelt in de energiemarkt. In de afgelopen jaren zijn er meerdere energiebedrijven omgevallen. Hierdoor liepen consumenten financiële schade op, soms tot wel meer dan €1000. Wij vinden dat de consument niet de dupe mag zijn van een faillissement en strijden voor een veiligere energiemarkt.

Vraag & antwoord

Wat je moet weten als je energiebedrijf failliet is gegaan

Financiële risico's als je energiebedrijf failliet gaat

Vanaf mei bouw jij met je maandelijkse voorschot een tegoed op om hogere verbruikskosten in de winter te compenseren. Wanneer een energieleverancier failliet gaat is de kans klein dat jij als consument dit opgebouwde tegoed terug krijgt. Ook naar je cashback of verrekening op de jaarafrekening kun je vaak fluiten. Dit zijn de belangrijkste mogelijke schadeposten voor jou als consument:
  • Betaald

    Betaald voorschot

    Je betaalt je energierekening altijd één maand vooruit. Dit geld ben je kwijt. Hoe hoger je maandbedrag, hoe meer schade.

    Aan sommige consumenten wordt soms €450 tot €900 waarborgsom vooraf gevraagd. Deze waarborg krijg je ook niet terug bij een faillissement.

  • Cashback

    Cashback

    De cashback die je als klant terugkrijgt aan het einde van je contract kan bij een 1-jarig contract wel oplopen tot €200 en zelfs €300 of meer bij een meerjarig contract.

    Bij een faillissement wordt je beloofde cashback nooit uitgekeerd. Dit geld ben je dus kwijt.

  • Rekeking

    Tegoed jaarafrekening

    Dit is het verschil tussen het bedrag dat je betaalt hebt en je gebruikskosten. De schade wordt hoger als je:

    het maandbedrag te hoog instelt omdat je liever geld terug krijgt dan betaalt.

    het maandbedrag niet (makkelijk) kunt aanpassen na een verhuizing, verandering van je gezinssamenstelling of het plaatsen van zonnepanelen op je huis.
     

  • Overige

    En ook...

    Je moet overstappen naar een andere energieleverancier met verlies van je recht op eventuele lagere tarieven of voorwaarden die je had.

    Er kan een incassoprocedure tegen je gestart worden als je bewust niet aan je betalingsverplichtingen voldoet omdat je vermoedt dat je energieleverancier in financiële problemen verkeert.

Tot nu toe

  • Artikel |

    Uitkomsten onderzoek financiële gezondheid energieleveranciers

    Wij voerden eind 2019 nogmaals onderzoek uit naar de financiële stand van zaken bij energieleveranciers.

    Lees het hele rapport

  • Nieuws |

    Antwoord van het Ministerie van Economische Zaken

    Het Ministerie van Economische Zaken geeft antwoord op onze brief met mogelijke oplossingsrichtingen om de consument te beschermen bij een faillissement van 4 oktober 2019.

     

    Lees de brief

  • In de media |

    Consumentenbond wil bescherming tegen faillissement energiebedrijf

    De Consumentenbond wil dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat maatregelen neemt om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier.

  • Nieuws |

    Brief naar het Ministerie van Economische Zaken

    Consumentenbond stuurt een officiele brief naar het Ministerie van Economische Zaken met mogelijke oplossingsrichtingen om de consument te beschermen bij een faillissement.

    Lees de brief (pdf)

  • Actie gestart |

    Consumentenbond start actie

    Waarborgfonds energie 1200x800

    De Consumentenbond vraagt de steun van alle consumenten om onze eis dat de consument geen financiële schade lijdt bij een faillissement van een energieleverancier kracht bij te zetten.