icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Energiemarkt moet veiliger

Het rommelt in de energiemarkt. In de afgelopen jaren zijn meerdere energiebedrijven omgevallen. Hierdoor liepen consumenten financiële schade op, soms tot meer dan €1000. Wij vinden dat consumenten niet de dupe mogen worden van een faillissement en strijden voor een veiligere energiemarkt.

Financiële risico's als je energiebedrijf failliet gaat

In de maanden dat je minder energie verbruikt, bouw je met het maandelijkse voorschot een tegoed op om hogere verbruikskosten in de winter te compenseren. Wanneer een energieleverancier failliet gaat is de kans klein dat jij als consument dit opgebouwde tegoed terugkrijgt. Ook naar je welkomstkorting of verrekening op de jaarafrekening kun je vaak fluiten. Dit zijn mogelijke schadeposten voor consumenten.
  • Betaald

    Betaald voorschot

    Je betaalt je energierekening altijd één maand vooruit. Dit geld ben je kwijt. Hoe hoger je maandbedrag, hoe meer schade.

    Aan sommige consumenten wordt soms €450 tot €900 waarborgsom vooraf gevraagd. Deze waarborg krijg je ook niet terug bij een faillissement.

  • Cashback

    Cashback

    De cashback die je als klant terugkrijgt aan het einde van je contract kan bij een 1-jarig contract wel oplopen tot €200 en zelfs €300 of meer bij een meerjarig contract.

    Bij een faillissement wordt je beloofde cashback nooit uitgekeerd. Dit geld ben je dus kwijt.

  • Rekeking

    Tegoed jaarafrekening

    Dit is het verschil tussen het bedrag dat je betaalt hebt en je gebruikskosten. De schade wordt hoger als je:

    het maandbedrag te hoog instelt omdat je liever geld terug krijgt dan betaalt.

    het maandbedrag niet (makkelijk) kunt aanpassen na een verhuizing, verandering van je gezinssamenstelling of het plaatsen van zonnepanelen op je huis.
     

  • Overige

    En ook...

    Je moet overstappen naar een andere energieleverancier met verlies van je recht op eventuele lagere tarieven of voorwaarden die je had.

    Er kan een incassoprocedure tegen je gestart worden als je bewust niet aan je betalingsverplichtingen voldoet omdat je vermoedt dat je energieleverancier in financiële problemen verkeert.

Tijdlijn

12 december 2022

Consultatie door ACM

In 2021 en 2022 is de Consumentenbond geconsulteerd door ACM en EZK voor onderzoeken naar verbetering van de energiemarkt.

1 november 2021

Onderzoek financiële gezondheid energieleveranciers 2021

Nieuw onderzoek financiële gezondheid energieleveranciers gereed en gedeeld met ACM.

15 januari 2020

Uitkomsten onderzoek financiële gezondheid energieleveranciers

Wij voerden eind 2019 nogmaals onderzoek uit naar de financiële stand van zaken bij energieleveranciers.

Lees het hele rapport

30 november 2019

Antwoord van het Ministerie van Economische Zaken

Het Ministerie van Economische Zaken geeft antwoord op onze brief met mogelijke oplossingsrichtingen om de consument te beschermen bij een faillissement van 4 oktober 2019.

 

Lees de brief

7 oktober 2019

Consumentenbond wil bescherming tegen faillissement energiebedrijf

De Consumentenbond wil dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat maatregelen neemt om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier.

Goeie actie? Word lid

Eerlijk is eerlijk, de Consumentenbond is nergens zonder zijn leden. Hoe meer steun hoe meer wij kunnen strijden voor een eerlijke en veilige markt. Steun ons ook. Je bent al lid voor €3 per maand.

header-geld-en-recht-1200x800px