Energiemarkt moet veiliger worden voor consumenten
Het rommelt in de energiemarkt. In de afgelopen jaren zijn er meerdere energiebedrijven omgevallen. Hierdoor liepen consumenten financiële schade op, soms tot wel meer dan €1000. Wij vinden dat de consument niet de dupe mag zijn van een faillissement en strijden voor een veiligere energiemarkt.
Vraag & antwoord
Mijn energieleverancier is failliet: wat gebeurt er nu?
Wat is de ‘vensterperiode’?
Mag ik tijdens de ‘vensterperiode’ overstappen?
Krijg ik energie geleverd tijdens de ‘vensterperiode’?
Mijn contract is door een andere energieleverancier gekocht
Mijn energieleverancier maakt een doorstart
Mijn energieleverancier stopt (deels) door het faillissement
Hoe weet ik wie de curator van mijn failliete energieleverancier is?
Ik krijg een nieuwe energieleverancier. Kan ik overstappen?
De curator stuurt een me een rekening van mijn failliete energieleverancier
Mag ik storneren?
Ik heb nog geld tegoed, mag ik dat verrekenen?
Hoe meld ik aan de curator dat ik nog geld van de failliete energieleverancier krijg?
Hoeveel kans heb ik dat ik nog iets van tegoed terugkrijg?
Moet ik een rekening van mijn nieuwe energieleverancier betalen?
Aan wie geef ik mijn meterstanden door?
Hoe zit het met mijn welkomstkorting?
Ik heb een geschil met de inmiddels failliete energieleverancier, wat nu?
Waar vind ik meer informatie over het faillissement van mijn energieleverancier?
Financiële risico's als je energiebedrijf failliet gaat
Betaald voorschot
Je betaalt je energierekening altijd één maand vooruit. Dit geld ben je kwijt. Hoe hoger je maandbedrag, hoe meer schade.
Aan sommige consumenten wordt soms €450 tot €900 waarborgsom vooraf gevraagd. Deze waarborg krijg je ook niet terug bij een faillissement.
Cashback
De cashback die je als klant terugkrijgt aan het einde van je contract kan bij een 1-jarig contract wel oplopen tot €200 en zelfs €300 of meer bij een meerjarig contract.
Bij een faillissement wordt je beloofde cashback nooit uitgekeerd. Dit geld ben je dus kwijt.
Tegoed jaarafrekening
Dit is het verschil tussen het bedrag dat je betaalt hebt en je gebruikskosten. De schade wordt hoger als je:
het maandbedrag te hoog instelt omdat je liever geld terug krijgt dan betaalt.
het maandbedrag niet (makkelijk) kunt aanpassen na een verhuizing, verandering van je gezinssamenstelling of het plaatsen van zonnepanelen op je huis.
En ook...
Je moet overstappen naar een andere energieleverancier met verlies van je recht op eventuele lagere tarieven of voorwaarden die je had.
Er kan een incassoprocedure tegen je gestart worden als je bewust niet aan je betalingsverplichtingen voldoet omdat je vermoedt dat je energieleverancier in financiële problemen verkeert.
Tot nu toe
-
Artikel | 15 januari 2020
Uitkomsten onderzoek financiële gezondheid energieleveranciers
Wij voerden eind 2019 nogmaals onderzoek uit naar de financiële stand van zaken bij energieleveranciers.
-
Nieuws | 30 november 2019
Antwoord van het Ministerie van Economische Zaken
Het Ministerie van Economische Zaken geeft antwoord op onze brief met mogelijke oplossingsrichtingen om de consument te beschermen bij een faillissement van 4 oktober 2019.
-
In de media | 7 oktober 2019
Consumentenbond wil bescherming tegen faillissement energiebedrijf
De Consumentenbond wil dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat maatregelen neemt om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier.
-
Nieuws | 4 oktober 2019
Brief naar het Ministerie van Economische Zaken
Consumentenbond stuurt een officiele brief naar het Ministerie van Economische Zaken met mogelijke oplossingsrichtingen om de consument te beschermen bij een faillissement.
-
Actie gestart | 2 oktober 2019
Consumentenbond start actie
De Consumentenbond vraagt de steun van alle consumenten om onze eis dat de consument geen financiële schade lijdt bij een faillissement van een energieleverancier kracht bij te zetten.
-
Nieuws | 23 september 2019
Overleg met het Ministerie van Economische Zaken en ACM
Consumentenbond voert overleg met het Ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Consument & Markt over mogelijkheden tot betere bescherming van de consument bij een faillissement van een energieleverancier.
-
Nieuws | 17 september 2019
Overleg met hoofd Economische Zaken
Consumentenbond voert overleg met de Directeur Generaal van het Ministerie van Economische Zaken, omdat er een signaal is dat de financiële situatie bij een aantal energieleveranciers nog verder aan het verslechteren is.
-
Nieuws | 1 augustus 2019
De Consumentenbond start een eigen onderzoek naar de energiemarkt
In dit onderzoek kijken we hoe de energiebedrijven er financieel voor staan op basis van jaarrekeningen van 2017 en ouder.
-
Nieuws | 19 juli 2019
Alarmerend rapport: Consumentenbond voert overleg met Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Consumentenbond voert overleg met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitkomsten van het alarmerende rapport ‘financiële situatie op de Nederlandse energiemarkt’
-
Nieuws | 1 juli 2019
Eigen onderzoek van Consumentenbond afgerond
Het onderzoek van de Consumentenbond is afgerond en om paniek op de energiemarkt te voorkomen kiezen we ervoor om achter de schermen te werken aan een oplossing om financiële schade voor consumenten te voorkomen bij een faillissement.
-
Nieuws | 25 juni 2019
Tweede Kamer neemt motie aan voor strengere eisen energiemarkt
De Tweede Kamer neemt met 148 van de 150 stemmen een motie aan om strengere eisen aan energieleveranciers te gaan stellen.
-
| 1 maart 2019
Consumentenbond bezorgd over faillissementen energieleveranciers
Het faillissement van energiebedrijf Robin Energie baart de Consumentenbond zorgen. Het faillissement is het tweede in korte tijd. De Consumentenbond roept energieleveranciers daarom op haast te maken met een garantiefonds.
-
Nieuws | 28 februari 2019
Energieleverancier Robin Energie wordt failliet verklaard.
In korte tijd is een tweede energieleverancier failliet verklaar. Dit baart de Consumentenbond zorgen.
-
| 30 november 2018
Wat heeft de Consumentenbond gedaan voor EnergieFlex gedupeerden?
We hebben direct uitgezocht hoeveel consumenten via onze energiecollectieven waren overgestapt naar EnergieFlex. Dit bleken er 20.000 te zijn waarvan er nog circa 5.000 mogelijk een contract hadden. Dit betrof alleen 3-jarige contracten van de laatste veiling, de 1-jarige contracten waren al afgelopen.
-
| 25 oktober 2018
Energieflex gaat failliet
Energiebedrijf Energieflex is failliet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) had de vergunning van het bedrijf eerder al ingetrokken.