Booking Claim
Hotels mogen van Booking geen lagere prijzen of betere voorwaarden aanbieden dan op Booking.com. Verder misleidt het bedrijf je met nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste. Stichting Consumenten Competition Claims en wij willen dat dit stopt. Doe mee en claim schadevergoeding.
Wat is er mis?
Booking.com handelt al meer dan 10 jaar onrechtmatig doordat het illegale verplichtingen oplegt aan hotels. Daardoor mogen zij geen lagere prijzen of betere voorwaarden aanbieden dan via het platform Booking.com. Daardoor betaal jij meer dan nodig is voor een hotelkamer.
Verder misleiden Booking.com en Agoda* je met nepkortingen, onvolledige prijzen en verzonnen schaarste over onder meer kosten en beschikbaarheid. Hierdoor maak jij keuzes die je anders niet zou maken. Dit heten ook wel ‘dark patterns’ en die zijn verboden.
Onze eisen
Consumenten zijn misleid en betalen hogere prijzen dan nodig. We willen dat Booking.com daarmee stopt en consumenten compenseert.
Wat gaan we doen?
De stichting Consumenten Competition Claims heeft Booking.com, met onze steun, voor de rechter gedaagd. Meld je nu aan en claim schadevergoeding.
*Agoda is onderdeel van het Booking concern.
Doe mee met de Booking Claim
Goed om te weten
- Deelname is op basis van ‘no cure no pay’. Afhankelijk van de uitkomst van de Booking Claim is de door jou af te dragen vergoeding maximaal 25% van het voor jou behaalde resultaat. Als er geen resultaat wordt behaald, dan hoef je niets te betalen.
- Wanneer je meedoet met de Booking Claim dan verwerken de Consumentenbond en stichting Consumenten Competition Claims (CCC) je persoonsgegevens om je aanmelding te registreren, je op de hoogte te houden over ontwikkelingen van de Booking Claim en om uitvoering te geven aan de overeenkomst tussen jou en de stichting om de actie te kunnen voeren.
- CCC en de Consumentenbond zullen je gegevens niet delen met andere partijen. Tenzij dat noodzakelijk is om een wet, taak of proces ten behoeve van de afhandeling van deze claim uit te voeren.
- Meer weten over de verwerking van je persoonsgegevens? Lees de privacyverklaring van de Consumentenbond en de privacyverklaring van Consumenten Competition Claims.
Hoe werkt het?

1. Meld je aan
Je hoeft geen lid te worden van de Consumentenbond. Je maakt wel een account aan, daar vind je later al je gegevens zoals de deelnemersovereenkomst. Aanmelden

2. Naar de rechter
Stichting Consumenten Competition Claims is op 26 juni 2025 de actie tegen Booking gestart. Op 13 november 2025 is Booking voor de rechter gedaagd. De stichting wil dat Booking stopt met onrechtmatig gedrag en de concurrentie niet beperkt én eist schadevergoeding. Wij steunen de actie en werven consumenten die mee willen doen met de claim.

3. Schadevergoeding
Bij een schikking of positieve uitspraak kun je een schadevergoeding krijgen. Daarvan krijgt de stichting een percentage. De stichting draagt ontvangen bedragen af aan de financier van de claim. Er wordt maximaal 25% ingehouden. Als er geen vergoeding komt, betaal je niks. No cure, no pay.
Stichting Consumenten Competition Claims voert de actie tegen Booking. Wij steunen de stichting en werven deelnemers voor de claim.
Tijdlijn
13 november 2025Naar de rechter
Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en wij zetten de volgende stap tegen Booking. CCC daagt het platform voor de rechter voor machtsmisbruik, het beperken van concurrentie en het misleiden van consumenten. We willen dat Booking daarmee stopt en schadevergoeding betaalt aan consumenten.
Ruim 267.000 consumenten hebben zich al aangemeld voor de claim tegen Booking.
29 augustus 2025Ook massaclaim van hotelbranche tegen Booking
Bijna 1100 hotels in Nederland hebben zich aangemeld voor de massclaim vanuit Hotrec de Europese bracheorganisatie voor 'hospitality'. In totaal hebben 15.000 Europese hotels zich aangemeld.
De claim gaat over de verplichtingen die Booking hotels oplegde om op hun eigen website geen lagere prijzen te mogen rekenen. De claim vanuit Hotrec lijkt dus op de Booking Claim van Consumer Competition Claims en ons.
Hotrec komt op voor de belangen van hoteliers, wij voor die van consumenten.
4 juli 2025200.000 + aanmelders
Na 1 week hebben zich al 200.000 consumenten aangemeld voor de Booking Claim. Dank voor deze steun! Samen staan we sterk.
We houden je op de hoogte van het vervolg.
Veelgestelde vragen
Moet ik lid worden van de Consumentenbond om mee te doen met de claim?
Waar gaat de zaak over?
Om hoeveel schadevergoeding gaat het?
Welke schade heb ik geleden?
Hoe werkt mijn aanmelding?
Wat zijn de eisen?
Wat is het aandeel van de Consumentenbond in deze claim?
Wat is de rol van Consumenten Competition Claims?
Als ik de kosten niet hoef te betalen, wie doet dat wel?
Wie zijn de samenwerkende partijen?
Andere vraag?
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

