icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Foute Overboekingen

Wanneer je een betaalopdracht geeft, zie je niet of het rekeningnummer waar je naar betaalt ook echt hoort bij degene aan wie je wilt betalen. Daardoor komen veel betalingen bij de verkeerde ontvanger terecht. Een fout die consumenten veel geld kost!

 

Delen via:

  • Probleem

    Betalingen kunnen bij de verkeerde persoon terecht komen, omdat de bank alleen het rekeningnummer checkt.

  • Doel

    Dat banken controleren op de combinatie naam & rekeningnummer. Klopt deze niet, dan kan je niet overboeken.

  • Jij

    Vind jij ook dat banken scherper moeten controleren? Steun ons en klik op de button!

Wat is het probleem?

Wanneer je een betaalopdracht geeft, kun je niet zien of het rekeningnummer waar je naar betaalt ook echt hoort bij degene aan wie je wilt betalen. De bank doet de overboeking uitsluitend op basis van het rekeningnummer, verder is er geen enkele controle. Achteraf verschijnt bovendien op het afschrift de door jou ingevulde naam, dus niet de werkelijke naam van de ontvanger zoals die bij de bank bekend is. Het gaat hierdoor naar schatting tienduizenden keren per jaar fout! Vaak is de ontvanger bereid het ten onrechte ontvangen geld terug te storten. Maar een kwart doet dat niet, waardoor consumenten veel geld kwijtraken.

Wat willen wij?

De Consumentenbond wil dat banken voorkomen dat betalingen op verkeerde bankrekeningen terechtkomen. Dat kan door de betaler vooraf een melding te geven als de ingevulde naam afwijkt van de naam van de ontvanger van het geld en door de werkelijke naam van de ontvanger op het afschrift te zetten. Help ons! Klik op de button en geef daarmee aan dat je ons steunt. 

Tot dusver

  • Nieuws | 25 september 2018

    IBAN-Naam Check verder ingevoerd

    Bij ING is sinds eind mei de IBAN-Naam Check beschikbaar in Mijn ING (internetbankieren) en sinds augustus in de mobiel bankieren-app.

    Ook bij ABN AMRO is de IBAN-Naam Check actief. Het werkt voor betalingen in internetbankieren en de mobiel bankieren-app, bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers in euro's.

    Vanaf eind september is de IBAN-Naam Check beschikbaar voor klanten die internetbankieren met een betaalrekening van ASN Bank, RegioBank en SNS.

  • Nieuws | 23 mei 2018

    Na Rabobank volgen nu andere banken

    Vanaf 23 mei is de IBAN-Naam Check onderdeel van de mobiel bankieren apps van ASN Bank, RegioBank en SNS. In de zomer van 2018 zal de IBAN-Naam Check ook beschikbaar zijn voor internetbankieren.

    ING start met het invoeren van de IBAN-Naam Check voor haar klanten in Mijn ING (internetbankieren). In de week van 28 mei is deze beschikbaar voor alle klanten. Vanaf deze zomer is de IBAN-Naam Check ook beschikbaar in de mobiel bankieren-app van ING

    ABN Amro verwacht dat ze de check rond de zomer van 2018 invoeren voor internetbankieren en mobiel bankieren.

  • | 6 september 2017

    Rabobank start met IBAN-Naam Check

    Op 5 september 2017 is de Rabobank voor haar klanten gestart met de IBAN-Naam Check. Wij zijn blij dat het eindelijk zo ver is. Het heeft de Consumentenbond veel tijd en energie gekost om er voor te zorgen dat dit probleem wordt opgelost. De andere banken hebben gezegd te volgen, wij hopen dat zij dat in snel tempo doen. Lees  ons nieuwsbericht.

  • | 18 augustus 2017

    Naam-nummercontrole in de Consumentengids

    Eindelijk controle op overboeking door een naam-nummercontrole, maar het kan nog steeds misgaan. Lees het artikel Eindelijk controle op overboeking in de Consumentengids van september 2017.

    De Rabobank heeft dit najaar de invoering van de 'IBAN-Naam Check' voor haar klanten gepland.

  • Nieuws | 7 februari 2017

    Banken voeren naam-nummercontrole in

    Na lang afhouden gaan een aantal banken naam-nummercontrole bij het overboeken van geld invoeren. De Rabobank begint hier medio 2017 mee. Ontzettend goed nieuws voor consumenten, volgens de Consumentenbond, die de banken oproept om het systeem snel voor alle banken beschikbaar te maken. Lees meer

  • Nieuws | 16 november 2016

    Petitie Opgelicht?!

    Op 9 november 2016 heeft Jaap Jongbloed van het programma Opgelicht?! een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Opgelicht?! hoopt met deze petitie dat de politiek de druk op banken wil opvoeren om te onderzoeken of naam-nummercontrole haalbaar is.

    Daarnaast hopen ze dat de politiek de banken zal wijzen op hun zorgplicht, waarin staat dat zij hun klanten moeten beschermen tegen mensen die onder valse voorwendselen hen geld afhandig willen maken.
    Lees meer