icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Headerchannel_Olof 1920x500.jpg

De Week van Olof

Neem een kijkje achter de schermen bij onze directeur Belangenbehartiging Olof King en ontdek waar hij namens de Consumentenbond allemaal mee bezig is.

brood

Liefde & Passie

Onze belangenbehartigers houden zich dagelijks bezig met onderwerpen die regelmatig de pers halen. Denk aan woekerpolissen, luchtvaartvouchers en onbetrouwbare verzekeraars. Maar ook je dagelijks brood ontsnapt niet aan onze aandacht. Wist je dat Nederlanders per jaar gemiddeld 49 kilo brood verorberen? En al die broden dragen de mooiste namen, van Oerbrood tot Liefde & Passie. Maar het is daardoor niet altijd duidelijk welke ingrediënten er in zitten.

Misleidende namen

Wij vinden al jaren dat bakkers geen misleidende namen aan hun broden mogen geven. We hebben hierover vaak gepubliceerd en hebben steeds aangedrongen op eerlijke etiketten bij het ministerie (van VWS) en de bakkerijbranche. Wij vinden dat de naam duidelijk moet maken of een brood wit, bruin of volkoren is en willen strengere eisen voor meergranenbrood.

En we krijgen het voor elkaar! Op 1 juli treedt namelijk (met een overgangsperiode van 2 jaar) het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood in werking. De regels voor namen en etiketten van brood worden dan strenger.

Goed nieuws, want dit maakt het moeilijker om brood misleidende namen te geven. Inderdaad moet de bakker aangeven of het om wit, bruin of volkoren brood gaat. Witbrood is gemaakt van bloem, bruinbrood van een mengsel van bloem en volkorenmeel. Volkorenbrood is gemaakt van 100% volkorenmeel, waar geen bloem aan mag worden toegevoegd. Zo wordt het veel duidelijker wat je op je bord hebt liggen.

Stap in de goede richting

Brood dat we nu nog kennen als ‘maïsbrood’, zal straks meestal ‘wit tarwemaïsbrood’ heten. Wit omdat het is gemaakt van bloem, tarwe duidt het grootste meelbestanddeel aan en maïs het tweede meelbestanddeel. Hoewel de regels voor meergranenbrood nog wat scherper hadden gemogen, zijn we blij met deze verbetering, waarvoor wij ons met echte ‘Liefde & Passie’ hebben ingezet!

Wij voerden al langer actie over foute voedingsverpakkingen en -namen met onze actie Kletsplaatjes

Tot nu toe

  • Artikel | 12 juni 2020

    Yarden: de één zijn dood is een ander zijn brood…

    uitvaart-regelen

    De weg naar de hemel is geplaveid met verzekeringspremies, zo luidt een gevleugeld gezegde. Maar dan moet je wel op je verzekeraar kunnen vertrouwen. Die moet niet, zoals Yarden deed, tussentijds de spelregels aanpassen.

    Lees de column

  • Artikel | 5 juni 2020

    Zoek de geschillen

    Woonboulevard

    Eerder vertelde ik dat woonwinkels tot ons ongenoegen per 2020 hebben besloten om een eigen koers te varen bij het oplossen van conflicten met hun klanten. Een verslechtering van de positie van consumenten, maar dit hoofdstuk is nog niet definitief gesloten.

    Lees de column

  • Artikel | 22 mei 2020

    Strijden voor eerlijke luchtvaartvouchers

    klm-vliegtuig-nieuws

    Het kan je haast niet ontgaan zijn dat zowel minister Van Nieuwenhuizen als de minister-president laatst bakzeil hebben moeten halen. Het ging om de luchtvaartvouchers, een dossier waarover de Consumentenbond zich eerder in felle bewoordingen heeft uitgesproken. Eind goed al goed? Nog niet.

    Lees de column

  • Artikel | 15 mei 2020

    Airbnb eet van twee walletjes

    AirBnB_mediapool

    Airbnb berekent een percentage van de huursom aan verhuurders. Niet direct iets om van te gaan steigeren, toch? Maar daar blijft het niet bij, want de huurders moeten ook een 'service fee' betalen. Airbnb eet, kortom, van 2 walletjes.

    Lees meer

  • Artikel | 1 mei 2020

    Consument is de belangrijkste dominosteen

    Consumentenvertrouwen volkskrant v2

    Het kabinet zet alles op alles om het bedrijfsleven te ondersteunen in deze bijzondere tijden, maar vergeet de consumenten. De steunmaatregelen voor het bedrijfsleven benaderen het astronomische bedrag van 20 miljard euro in de eerste 3 maanden van de crisis. En dat is nog maar het begin.

    Lees de column

  • Artikel | 10 april 2020

    CBR moet óók compenseren

    verlopen-rijbewijs-nieuws

    Corona raast over het land en de overheid trekt grif de portemonnee om gedupeerde ondernemers te compenseren. Dat is mooi. In andere situaties, waaraan de overheid nota bene zelf schuld heeft, blijft de hand op de knip. Neem de duizenden automobilisten van wie het rijbewijs is verlopen.

    Lees de column

  • Artikel | 3 april 2020

    Minister van Nieuwenhuizen legt met vouchers risico bij consument

    Tweede Kamer tegen

    De minister heeft bepaald dat consumenten die vanwege de coronacrisis niet kunnen vliegen wat haar betreft niet in aanmerking komen voor terugbetaling, maar in plaats daarvan een voucher ontvangen. Begrijpelijk, maar niet zonder risico's.

    Lees de column

  • Artikel | 27 maart 2020

    Over Corona, cynisme en pakketreizen…

    Coronavirus mediapool

    In tijden van (corona)crisis is het goed om je bewust te zijn van je rechten, maar je moet je telkens afvragen of je die rechten ook moet afdwingen.

    Lees de column

  • Artikel | 13 maart 2020

    Volkswagen, wie de boel belazert...

    Volkswagen extra 1200x800

    k heb het al vaker gezegd en geschreven: je hebt een lange adem nodig als je succes wilt boeken in de strijd met grote bedrijven. Volkswagen vormt hierop geen uitzondering.

    Lees de column

  • Artikel | 6 maart 2020

    De groene consument

    duurzaamheid-plant

    Vaak is samen een vuist maken noodzakelijk om bedrijven als de grote techreuzen, Volkswagen of Alibaba te dwingen om zich netjes te gedragen. Samen kunnen we politieke druk zetten en media-aandacht organiseren.

    Lees de column

  • Artikel | 28 februari 2020

    Uitvaartverzekering Yarden zorgt voor onzekerheid

    uitvaart-regelen

    ‘Lijkenpikkerij, ronduit schofterig!’ is één van de vele reacties die ons bereikten over een brief die Yarden in juli 2019 naar bijna 390.000 verzekerden stuurde. In de brief meldde de uitvaartverzekeraar dat hij de voorwaarden van de polis van de uitvaart ging aanpassen. En, je raadt het al, dat was beslist geen goed nieuws voor de klanten van Yarden.

    Lees de column

  • Artikel | 21 februari 2020

    Als één ticketverkoper over de brug is...

    Ticketmaster_1200x800

    ...volgen er meer. Na Ticketmaster gaan ook andere ticketverkopers na ons aandringen de servicekosten terugbetalen wanneer een evenement wordt afgelast. Dat is alvast één misstand in de ticketbranche minder.

    Lees de column

  • Artikel | 14 februari 2020

    De keerzijde van CETA

    CETA

    De Tweede Kamer stemt naar verwachting komende dinsdag over goedkeuring van het Canadees-Europese handelsverdrag CETA. Wij roepen het parlement op om CETA niet goed te keuren, omdat het de positie van consumenten verslechtert.

    Lees de column

  • Artikel | 7 februari 2020

    De consument betaalt de rekening

    Waarborgfonds energie 1200x800

    Tienduizenden huishoudens liepen financiele schade op toen eind 2018 kort na elkaar 2 energieleveranciers failliet gingen. Sommigen gingen voor meer dan 1000 euro het schip in.

    Lees de column

  • Artikel | 31 januari 2020

    De aanhouder wint

    rood-vlees

    De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft 2 weken geleden voor het eerst een megaboete opgelegd. Een vleesverwerkingsbedrijf dat de gezondheid van consumenten in gevaar bracht, kreeg een boete van een paar ton. Dankzij een wetswijziging waar wij jarenlang voor hebben gepleit worden dit soort overtredingen zwaarder bestraft.

    Lees de column

  • Artikel | 24 januari 2020

    Wachten op je rijbewijs? Hoogoplopende emoties!

    Rijbewijs verlopen_1200x800

    Het behartigen van belangen is het leukste vak van de wereld. Ik doe dit werk dan ook al jaren met veel plezier en inzet, samen met betrokken en deskundige collega’s. Daarbij stuit ik soms op hoogoplopende emoties bij de mensen voor wie we het doen. Die emoties bereiken bij de klanten van het CBR de laatste tijd recordhoogten.

    Lees de column

  • Artikel | 17 januari 2020

    Schadevrije jaren

    automonteur

    Alleen de bestuurder op wiens naam de autoverzekering staat, bouwt schadevrije jaren op. Andere regelmatige bestuurders van dezelfde auto, zoals partners en kinderen, bouwen niets op. Wij pleiten al jaren voor aanpassing van dit oneerlijke systeem en er is goede hoop dat dit nu eindelijk gaat gebeuren.

    Lees de column

  • Artikel | 10 januari 2020

    Gerommel met garantie

    automonteur

    Wat is voor de meeste mensen de grootste aankoop die ze in hun leven doen? Inderdaad, een huis. En wat is de op een na grootste investering? Een auto! De afgelopen weken heb ik me daarom met een aantal collega’s van belangenbehartiging verdiept in de wereld van tweedehandsauto’s. 

    Lees de column

  • Artikel | 27 december 2019

    Stop het gesol met zorgverzekerden

    diverse zorgverzekeraars

    Dit jaar begon het gesol met zorgverzekerden nóg eerder dan anders. Halverwege het jaar al besloot zorgverzekeraar VGZ om een patiëntenstop in te voeren voor mensen die naar het Ikazia-ziekenhuis in Rotterdam wilden. Onacceptabel, vinden wij, en we voerden gesprekken met alle hoofdrolspelers van dit drama.

    Lees de column

  • Artikel | 20 december 2019

    Zoek de geschillen

    FoldiMate-huiskamer

    Stel, je koopt een nieuwe bank en bij aflevering blijkt er een verkeerde stof op te zitten. Of je keukenblad verkleurt al een paar jaar na aankoop. De verkoper ontkent in alle toonaarden dat hij verantwoordelijk is. Tot nu toe kon je in zo’n situatie aankloppen bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Vanaf 1 januari is dit helaas verleden tijd. Hoe verder?

    Lees de column

  • Artikel | 13 december 2019

    Meeste notarissen vaag over tarieven

    huiskopen-notarisnogmeervoorjedoen

    De notaris zie je hooguit een paar keer in je leven: bijvoorbeeld bij het kopen van een huis of het opstellen van een testament. Natuurlijk wil je weten bij wie je het beste terecht kunt én welke tarieven ze dan rekenen. Maar nog geen 7% van de notariskantoren blijkt bereid inzage te geven in de tarieven.

    Lees de column

  • Artikel | 6 december 2019

    Woonwinkels gaan buiten hun boekje met aanbetalingen

    Woonwinkels aanbetalen 1200x800

    Gordijnen op maat of een nieuwe bank met een zelf gekozen stof. Veel woonwinkels laten hun klanten bij maatwerk onterecht de volle mep vooruitbetalen. Tijd om de meubelgiganten hier op aan te spreken.

    Lees de column

  • Artikel | 29 november 2019

    Taart voor de AP! Onze Google klacht bestaat 1 jaar.

    Google-taart

    Een jaar geleden vroegen we toezichthouder AP om maatregelen te nemen tegen Google, omdat wij ervan overtuigd zijn dat Google de privacywet overtreedt. Precies een jaar later, zijn we helaas nauwelijks wijzer geworden.

    Lees de column

  • Artikel | 22 november 2019

    Nu Nutri-score

    Mediapool_NUTRI-SCORE confetti

    Ontbijtkoek een gezond tussendoortje? Lang niet allemaal, als we ze beoordelen op basis van Nutri-score. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score vertelt je namelijk hoe het echt zit!

    Lees de column

  • Artikel | 15 november 2019

    Brussels calling

    CETA

    Vorige week pleitte ik in de Tweede Kamer tegen CETA, het vrijhandelsakkoord met Canada. CETA heeft vervelende gevolgen voor jou als consument en maakt markten oneerlijker en ondoorzichtiger.

    Lees meer

  • Artikel | 14 november 2019

    Even voorstellen: Olof King

    Olof King landscape 1200x800

    Ik ben Olof King en sinds oktober 2018 ben ik directeur Belangenbehartiging. Namens de Consumentenbond zet ik me in voor de belangen van alle consumenten in Nederland.

    Meer weten over Olof

actie-en-campagne-header.jpg

Jouw steun is hard nodig!

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Zo krijg je toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten.

Ja, ik steun de Consumentenbond