icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Headerchannel_Olof 1920x500.jpg

De Week van Olof

Neem een kijkje achter de schermen bij onze directeur Belangenbehartiging Olof King en ontdek waar hij namens de Consumentenbond allemaal mee bezig is.

Wachtruimten ziekenhuis

Wachten op zorg: ook als het niet druk is…

Elk jaar zijn er hoogoplopende conflicten tussen zorgverzekeraars en zorgverleners over geld. Ze onderhandelen over contracten met ‘omzetplafonds’ waarin ze prijzen en het aantal medische behandelingen vastleggen. Soms mondt dit zelfs uit in een patiëntenstop. Deze onderhandelingen verlopen lang niet altijd zonder slag of stoot. Integendeel. Regelmatig vechten artsen en verzekeraars hun ruzies uit in de media. De vraag is of al dit gedoe niet ten koste gaat van de zorg.

Wij maken ons hier grote zorgen over, en hebben daarom eind vorig jaar aangekondigd ons verder te zullen verdiepen in deze best ingewikkelde materie, en met oplossingen te komen. We hebben in de tussentijd met tal van mensen uit de zorg gesproken: artsen, verzekeraars, toezichthouders en het ministerie. Inmiddels trekken we alvast één belangrijke conclusie: als verzekerde heb je geen idee welke afspraken jouw verzekeraar heeft gemaakt met je zorgverlener, terwijl deze grote invloed kunnen hebben op de te leveren zorg.

Contracten met bijwerkingen

Een voorbeeld. Met enige regelmaat sluiten zorgverzekeraars en ziekenhuizen contracten af met een zogenaamde doorleverplicht. Laten we aannemen dat voor de behandeling van patiënten met een bepaalde aandoening, bijvoorbeeld diabetes type 1, een budget van 10 miljoen per kalenderjaar wordt overeengekomen. In november is dit bedrag bereikt. Laat jij nou net in die maand de diagnose diabetes type 1 krijgen. Vanwege de doorleverplicht moet het ziekenhuis jou toch de juiste zorg leveren, al krijgt het daar geen vergoeding voor van de zorgverzekeraar. De verleiding is dan groot om – als het even kan – de zorg uit te stellen tot het nieuwe jaar, omdat de dokter de zorg anders zonder vergoeding moet uitvoeren. Dat klinkt ongeloofwaardig toch? Dokters hebben als topprioriteit toch niets anders dan het belang van de patiënt voor ogen? Dat is in elk geval wat het ministerie, zorgverzekeraars en de beroepsverenigingen ons verzekeren.

In de vele gesprekken met zorgverleners horen wij echter heel andere geluiden. Het financiële belang van het ziekenhuis of de maatschap is in zulke gevallen regelmatig doorslaggevend. Het is veel aantrekkelijker om een patiënt te behandelen die verzekerd is bij een zorgverzekeraar die geen ‘plafonds’ met doorleverplicht hanteert.

Lege potjes

Ik durf beslist niet te stellen dat de gemiddelde arts het menselijk lichaam als een onbeperkte inkomstenbron beschouwt, zoals een prominent bestuurder van een grote verzekeraar ooit stelde. Wel weet ik dat voor niets alleen de zon opgaat, ook in de zorg. En zo loop je de levensgrote kans op een wachtlijst terecht te komen zonder dat je weet hebt van de eigenlijke reden. Een groot probleem is dat zorgverleners hierover niet openlijk durven te praten, vanwege het risico op reputatieschade en omdat ze afhankelijk zijn van de zorgverzekeraars.

De Consumentenbond vindt dat toezichthouder NZA (Nederlandse Zorgautoriteit) streng moet controleren om zulke praktijken uit te bannen. Wij zien het liefst een verbod op plafonds en doorleverafspraken. Zolang er geen verbod is, willen we dat jij als consument precies weet welke zorgverzekeraars deze contracten gebruiken en bij welke zorgverleners. We doen er alles aan om deze informatie al in de loop van dit jaar beschikbaar te hebben. Wordt vervolgd!

Heb je zelf ervaringen met plafonds, onverklaarbare wachtlijsten of doorleverplicht, als arts of patiënt? Meld het ons via zorgplafonds@consumentenbond.nl

Tot nu toe

  • Artikel | 10 juli 2020

    Facebook actie

    Mediapool FB 1200x800

    Ik maak gratis gebruik van Facebook, dus ik doe er maar niet moeilijk over dat mijn gegevens worden gebruikt en doorverkocht’. Een veelgehoorde redenering, maar ze gaat mank. Met de campagne 'Facebook in de fout' die deze week een vliegende start beleefde, laten we zien dat de manier waarop Facebook jouw persoonlijke gegevens gebruikt wél een probleem is, en dat compensatie nodig is.

    Lees de column

  • Artikel | 12 juni 2020

    Yarden: de één zijn dood is een ander zijn brood…

    uitvaart-regelen

    De weg naar de hemel is geplaveid met verzekeringspremies, zo luidt een gevleugeld gezegde. Maar dan moet je wel op je verzekeraar kunnen vertrouwen. Die moet niet, zoals Yarden deed, tussentijds de spelregels aanpassen.

    Lees de column

  • Artikel | 5 juni 2020

    Zoek de geschillen

    Woonboulevard

    Eerder vertelde ik dat woonwinkels tot ons ongenoegen per 2020 hebben besloten om een eigen koers te varen bij het oplossen van conflicten met hun klanten. Een verslechtering van de positie van consumenten, maar dit hoofdstuk is nog niet definitief gesloten.

    Lees de column

  • Artikel | 22 mei 2020

    Strijden voor eerlijke luchtvaartvouchers

    klm-vliegtuig-nieuws

    Het kan je haast niet ontgaan zijn dat zowel minister Van Nieuwenhuizen als de minister-president laatst bakzeil hebben moeten halen. Het ging om de luchtvaartvouchers, een dossier waarover de Consumentenbond zich eerder in felle bewoordingen heeft uitgesproken. Eind goed al goed? Nog niet.

    Lees de column

  • Artikel | 15 mei 2020

    Airbnb eet van twee walletjes

    AirBnB_mediapool

    Airbnb berekent een percentage van de huursom aan verhuurders. Niet direct iets om van te gaan steigeren, toch? Maar daar blijft het niet bij, want de huurders moeten ook een 'service fee' betalen. Airbnb eet, kortom, van 2 walletjes.

    Lees meer

  • Artikel | 1 mei 2020

    Consument is de belangrijkste dominosteen

    Consumentenvertrouwen volkskrant v2

    Het kabinet zet alles op alles om het bedrijfsleven te ondersteunen in deze bijzondere tijden, maar vergeet de consumenten. De steunmaatregelen voor het bedrijfsleven benaderen het astronomische bedrag van 20 miljard euro in de eerste 3 maanden van de crisis. En dat is nog maar het begin.

    Lees de column

  • Artikel | 10 april 2020

    CBR moet óók compenseren

    verlopen-rijbewijs-nieuws

    Corona raast over het land en de overheid trekt grif de portemonnee om gedupeerde ondernemers te compenseren. Dat is mooi. In andere situaties, waaraan de overheid nota bene zelf schuld heeft, blijft de hand op de knip. Neem de duizenden automobilisten van wie het rijbewijs is verlopen.

    Lees de column

  • Artikel | 3 april 2020

    Minister van Nieuwenhuizen legt met vouchers risico bij consument

    Tweede Kamer tegen

    De minister heeft bepaald dat consumenten die vanwege de coronacrisis niet kunnen vliegen wat haar betreft niet in aanmerking komen voor terugbetaling, maar in plaats daarvan een voucher ontvangen. Begrijpelijk, maar niet zonder risico's.

    Lees de column

  • Artikel | 27 maart 2020

    Over Corona, cynisme en pakketreizen…

    Coronavirus mediapool

    In tijden van (corona)crisis is het goed om je bewust te zijn van je rechten, maar je moet je telkens afvragen of je die rechten ook moet afdwingen.

    Lees de column

  • Artikel | 13 maart 2020

    Volkswagen, wie de boel belazert...

    Volkswagen extra 1200x800

    k heb het al vaker gezegd en geschreven: je hebt een lange adem nodig als je succes wilt boeken in de strijd met grote bedrijven. Volkswagen vormt hierop geen uitzondering.

    Lees de column

  • Artikel | 6 maart 2020

    De groene consument

    duurzaamheid-plant

    Vaak is samen een vuist maken noodzakelijk om bedrijven als de grote techreuzen, Volkswagen of Alibaba te dwingen om zich netjes te gedragen. Samen kunnen we politieke druk zetten en media-aandacht organiseren.

    Lees de column

  • Artikel | 28 februari 2020

    Uitvaartverzekering Yarden zorgt voor onzekerheid

    uitvaart-regelen

    ‘Lijkenpikkerij, ronduit schofterig!’ is één van de vele reacties die ons bereikten over een brief die Yarden in juli 2019 naar bijna 390.000 verzekerden stuurde. In de brief meldde de uitvaartverzekeraar dat hij de voorwaarden van de polis van de uitvaart ging aanpassen. En, je raadt het al, dat was beslist geen goed nieuws voor de klanten van Yarden.

    Lees de column

  • Artikel | 21 februari 2020

    Als één ticketverkoper over de brug is...

    Ticketmaster_1200x800

    ...volgen er meer. Na Ticketmaster gaan ook andere ticketverkopers na ons aandringen de servicekosten terugbetalen wanneer een evenement wordt afgelast. Dat is alvast één misstand in de ticketbranche minder.

    Lees de column

  • Artikel | 14 februari 2020

    De keerzijde van CETA

    CETA

    De Tweede Kamer stemt naar verwachting komende dinsdag over goedkeuring van het Canadees-Europese handelsverdrag CETA. Wij roepen het parlement op om CETA niet goed te keuren, omdat het de positie van consumenten verslechtert.

    Lees de column

  • Artikel | 7 februari 2020

    De consument betaalt de rekening

    Waarborgfonds energie 1200x800

    Tienduizenden huishoudens liepen financiele schade op toen eind 2018 kort na elkaar 2 energieleveranciers failliet gingen. Sommigen gingen voor meer dan 1000 euro het schip in.

    Lees de column

  • Artikel | 31 januari 2020

    De aanhouder wint

    rood-vlees

    De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft 2 weken geleden voor het eerst een megaboete opgelegd. Een vleesverwerkingsbedrijf dat de gezondheid van consumenten in gevaar bracht, kreeg een boete van een paar ton. Dankzij een wetswijziging waar wij jarenlang voor hebben gepleit worden dit soort overtredingen zwaarder bestraft.

    Lees de column

  • Artikel | 24 januari 2020

    Wachten op je rijbewijs? Hoogoplopende emoties!

    Rijbewijs verlopen_1200x800

    Het behartigen van belangen is het leukste vak van de wereld. Ik doe dit werk dan ook al jaren met veel plezier en inzet, samen met betrokken en deskundige collega’s. Daarbij stuit ik soms op hoogoplopende emoties bij de mensen voor wie we het doen. Die emoties bereiken bij de klanten van het CBR de laatste tijd recordhoogten.

    Lees de column

  • Artikel | 17 januari 2020

    Schadevrije jaren

    automonteur

    Alleen de bestuurder op wiens naam de autoverzekering staat, bouwt schadevrije jaren op. Andere regelmatige bestuurders van dezelfde auto, zoals partners en kinderen, bouwen niets op. Wij pleiten al jaren voor aanpassing van dit oneerlijke systeem en er is goede hoop dat dit nu eindelijk gaat gebeuren.

    Lees de column

  • Artikel | 10 januari 2020

    Gerommel met garantie

    automonteur

    Wat is voor de meeste mensen de grootste aankoop die ze in hun leven doen? Inderdaad, een huis. En wat is de op een na grootste investering? Een auto! De afgelopen weken heb ik me daarom met een aantal collega’s van belangenbehartiging verdiept in de wereld van tweedehandsauto’s. 

    Lees de column

  • Artikel | 27 december 2019

    Stop het gesol met zorgverzekerden

    diverse zorgverzekeraars

    Dit jaar begon het gesol met zorgverzekerden nóg eerder dan anders. Halverwege het jaar al besloot zorgverzekeraar VGZ om een patiëntenstop in te voeren voor mensen die naar het Ikazia-ziekenhuis in Rotterdam wilden. Onacceptabel, vinden wij, en we voerden gesprekken met alle hoofdrolspelers van dit drama.

    Lees de column

  • Artikel | 20 december 2019

    Zoek de geschillen

    FoldiMate-huiskamer

    Stel, je koopt een nieuwe bank en bij aflevering blijkt er een verkeerde stof op te zitten. Of je keukenblad verkleurt al een paar jaar na aankoop. De verkoper ontkent in alle toonaarden dat hij verantwoordelijk is. Tot nu toe kon je in zo’n situatie aankloppen bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Vanaf 1 januari is dit helaas verleden tijd. Hoe verder?

    Lees de column

  • Artikel | 13 december 2019

    Meeste notarissen vaag over tarieven

    huiskopen-notarisnogmeervoorjedoen

    De notaris zie je hooguit een paar keer in je leven: bijvoorbeeld bij het kopen van een huis of het opstellen van een testament. Natuurlijk wil je weten bij wie je het beste terecht kunt én welke tarieven ze dan rekenen. Maar nog geen 7% van de notariskantoren blijkt bereid inzage te geven in de tarieven.

    Lees de column

  • Artikel | 6 december 2019

    Woonwinkels gaan buiten hun boekje met aanbetalingen

    Woonwinkels aanbetalen 1200x800

    Gordijnen op maat of een nieuwe bank met een zelf gekozen stof. Veel woonwinkels laten hun klanten bij maatwerk onterecht de volle mep vooruitbetalen. Tijd om de meubelgiganten hier op aan te spreken.

    Lees de column

  • Artikel | 29 november 2019

    Taart voor de AP! Onze Google klacht bestaat 1 jaar.

    Google-taart

    Een jaar geleden vroegen we toezichthouder AP om maatregelen te nemen tegen Google, omdat wij ervan overtuigd zijn dat Google de privacywet overtreedt. Precies een jaar later, zijn we helaas nauwelijks wijzer geworden.

    Lees de column

  • Artikel | 22 november 2019

    Nu Nutri-score

    Mediapool_NUTRI-SCORE confetti

    Ontbijtkoek een gezond tussendoortje? Lang niet allemaal, als we ze beoordelen op basis van Nutri-score. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score vertelt je namelijk hoe het echt zit!

    Lees de column

  • Artikel | 15 november 2019

    Brussels calling

    CETA

    Vorige week pleitte ik in de Tweede Kamer tegen CETA, het vrijhandelsakkoord met Canada. CETA heeft vervelende gevolgen voor jou als consument en maakt markten oneerlijker en ondoorzichtiger.

    Lees meer

  • Artikel | 14 november 2019

    Even voorstellen: Olof King

    Olof King landscape 1200x800

    Ik ben Olof King en sinds oktober 2018 ben ik directeur Belangenbehartiging. Namens de Consumentenbond zet ik me in voor de belangen van alle consumenten in Nederland.

    Meer weten over Olof

actie-en-campagne-header.jpg

Jouw steun is hard nodig!

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid! Kies het lidmaatschap dat het beste bij je past. Bijvoorbeeld toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten. Of juridische hulp bij consumentenproblemen.

Ja, ik steun de Consumentenbond