icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Headerchannel_Olof 1920x500.jpg

De Week van Olof

Neem een kijkje achter de schermen bij onze directeur Belangenbehartiging Olof King en ontdek waar hij namens de Consumentenbond allemaal mee bezig is.

Ticketleed mediapool

Als één ticketverkoper over de brug is...

...volgen er meer. Na Ticketmaster gaan ook andere ticketverkopers op ons verzoek de servicekosten terugbetalen wanneer een evenement wordt afgelast. Dat is alvast één misstand in de ticketbranche minder.

Vorig jaar drongen we er bij Ticketmaster op aan om bij annulering van een evenement voortaan ook de servicekosten terug te betalen. Volgens ons is er voor ticketaanbieders namelijk geen juridische grond om deze kosten, zo’n €2 tot €10 per ticket, op zak te houden. Ticketmaster ging overstag, waarna we de rest van de branche opriepen dit voorbeeld te volgen.

Officiële kaartverkopers als Eventim en See Tickets hebben inmiddels het beleid aangepast. Ook de Vereniging van Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) belooft de servicekosten terug te betalen als een voorstelling wordt verschoven of afgelast. Bij de VNPF zijn 108 poppodia en festivals aangesloten, waaronder Paradiso in Amsterdam en Lowlands. Bij doorverkoopsites krijgen consumenten de meerkosten bij annulering vaak niet terug. Koop je kaartjes als het even kan bij de artiest of de organisator van het evenement.

We ontvingen 800 klachten

We zijn blij met het resultaat, maar hiermee zijn we er nog niet. In de wereld van evenemententickets gaat meer mis, zagen we toen we consumenten vorig jaar vroegen naar hun ervaringen met ticketverkopers. We ontvingen in korte tijd meer dan 800 klachten via onze actie Ticketleed. Een daarvan was dat mensen onverwachte bijkomende kosten moesten betalen. Ook staan consumenten heel lang in de digitale wachtrij, maar krijgen toch geen kaartje omdat de kaarten ineens op zijn of het systeem plat ligt. En regelmatig komt het voor dat concertkaartjes in een mum van tijd uitverkocht zijn, maar na een kwartier plots weer verkrijgbaar zijn op een doorverkoopsite. Tegen de hoofdprijs. Wij vinden dit geen eerlijke manier van zaken doen en zetten ons ervoor in om dit op te lossen.

Heb jij zelf ook een klacht? Ons meldpunt staat nog steeds open!

Ik wil een klacht melden

Tot nu toe

  • Artikel | 14 februari 2020

    De keerzijde van CETA

    CETA

    De Tweede Kamer stemt naar verwachting komende dinsdag over goedkeuring van het Canadees-Europese handelsverdrag CETA. Wij roepen het parlement op om CETA niet goed te keuren, omdat het de positie van consumenten verslechtert.

    Lees de column

  • Artikel | 7 februari 2020

    De consument betaalt de rekening

    Waarborgfonds energie 1200x800

    Tienduizenden huishoudens liepen financiele schade op toen eind 2018 kort na elkaar 2 energieleveranciers failliet gingen. Sommigen gingen voor meer dan 1000 euro het schip in.

    Lees de column

  • Artikel | 31 januari 2020

    De aanhouder wint

    rood-vlees

    De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft 2 weken geleden voor het eerst een megaboete opgelegd. Een vleesverwerkingsbedrijf dat de gezondheid van consumenten in gevaar bracht, kreeg een boete van een paar ton. Dankzij een wetswijziging waar wij jarenlang voor hebben gepleit worden dit soort overtredingen zwaarder bestraft.

    Lees de column

  • Artikel | 24 januari 2020

    Wachten op je rijbewijs? Hoogoplopende emoties!

    Rijbewijs verlopen_1200x800

    Het behartigen van belangen is het leukste vak van de wereld. Ik doe dit werk dan ook al jaren met veel plezier en inzet, samen met betrokken en deskundige collega’s. Daarbij stuit ik soms op hoogoplopende emoties bij de mensen voor wie we het doen. Die emoties bereiken bij de klanten van het CBR de laatste tijd recordhoogten.

    Lees de column

  • Artikel | 17 januari 2020

    Schadevrije jaren

    automonteur

    Alleen de bestuurder op wiens naam de autoverzekering staat, bouwt schadevrije jaren op. Andere regelmatige bestuurders van dezelfde auto, zoals partners en kinderen, bouwen niets op. Wij pleiten al jaren voor aanpassing van dit oneerlijke systeem en er is goede hoop dat dit nu eindelijk gaat gebeuren.

    Lees de column

  • Artikel | 10 januari 2020

    Gerommel met garantie

    automonteur

    Wat is voor de meeste mensen de grootste aankoop die ze in hun leven doen? Inderdaad, een huis. En wat is de op een na grootste investering? Een auto! De afgelopen weken heb ik me daarom met een aantal collega’s van belangenbehartiging verdiept in de wereld van tweedehandsauto’s. 

    Lees de column

  • Artikel | 27 december 2019

    Stop het gesol met zorgverzekerden

    diverse zorgverzekeraars

    Dit jaar begon het gesol met zorgverzekerden nóg eerder dan anders. Halverwege het jaar al besloot zorgverzekeraar VGZ om een patiëntenstop in te voeren voor mensen die naar het Ikazia-ziekenhuis in Rotterdam wilden. Onacceptabel, vinden wij, en we voerden gesprekken met alle hoofdrolspelers van dit drama.

    Lees de column

  • Artikel | 20 december 2019

    Zoek de geschillen

    FoldiMate-huiskamer

    Stel, je koopt een nieuwe bank en bij aflevering blijkt er een verkeerde stof op te zitten. Of je keukenblad verkleurt al een paar jaar na aankoop. De verkoper ontkent in alle toonaarden dat hij verantwoordelijk is. Tot nu toe kon je in zo’n situatie aankloppen bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Vanaf 1 januari is dit helaas verleden tijd. Hoe verder?

    Lees de column

  • Artikel | 13 december 2019

    Meeste notarissen vaag over tarieven

    huiskopen-notarisnogmeervoorjedoen

    De notaris zie je hooguit een paar keer in je leven: bijvoorbeeld bij het kopen van een huis of het opstellen van een testament. Natuurlijk wil je weten bij wie je het beste terecht kunt én welke tarieven ze dan rekenen. Maar nog geen 7% van de notariskantoren blijkt bereid inzage te geven in de tarieven.

    Lees de column

  • Artikel | 6 december 2019

    Woonwinkels gaan buiten hun boekje met aanbetalingen

    Woonwinkels aanbetalen 1200x800

    Gordijnen op maat of een nieuwe bank met een zelf gekozen stof. Veel woonwinkels laten hun klanten bij maatwerk onterecht de volle mep vooruitbetalen. Tijd om de meubelgiganten hier op aan te spreken.

    Lees de column

  • Artikel | 29 november 2019

    Taart voor de AP! Onze Google klacht bestaat 1 jaar.

    Google-taart

    Een jaar geleden vroegen we toezichthouder AP om maatregelen te nemen tegen Google, omdat wij ervan overtuigd zijn dat Google de privacywet overtreedt. Precies een jaar later, zijn we helaas nauwelijks wijzer geworden.

    Lees de column

  • Artikel | 22 november 2019

    Nu Nutri-score

    Mediapool_NUTRI-SCORE confetti

    Ontbijtkoek een gezond tussendoortje? Lang niet allemaal, als we ze beoordelen op basis van Nutri-score. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score vertelt je namelijk hoe het echt zit!

    Lees de column

  • Artikel | 15 november 2019

    Brussels calling

    CETA

    Vorige week pleitte ik in de Tweede Kamer tegen CETA, het vrijhandelsakkoord met Canada. CETA heeft vervelende gevolgen voor jou als consument en maakt markten oneerlijker en ondoorzichtiger.

    Lees meer

  • Artikel | 14 november 2019

    Even voorstellen: Olof King

    Olof King landscape 1200x800

    Ik ben Olof King en sinds oktober 2018 ben ik directeur Belangenbehartiging. Namens de Consumentenbond zet ik me in voor de belangen van alle consumenten in Nederland.

    Meer weten over Olof

actie-en-campagne-header.jpg

Jouw steun is hard nodig!

Vind jij het ook belangrijk dat wij opkomen voor de belangen van álle consumenten in Nederland? Steun ons dan en word lid! Uiteraard ontvang je met een lidmaatschap veel meer voordelen. Zo krijg je toegang tot al onze testinformatie voor producten en diensten.

Ja, ik steun de Consumentenbond