De Week van Olof
Neem een kijkje achter de schermen bij onze directeur Belangenbehartiging Olof King en ontdek waar hij namens de Consumentenbond allemaal mee bezig is.
Stoïcijns servicekosten blijven berekenen
We zijn hard toe aan vakantie. Vooral accommodaties met eigen keuken en sanitair zijn sinds corona gewild. Maar grootleverancier Airbnb brengt bij nieuwe boekingen nog steeds servicekosten bij Nederlandse huurders in rekening. Terwijl dit niet mag.
Met de heftige coronaperiode in de benen is zo’n beetje iedereen toe aan vakantie. Sommigen zullen de tijd willen nemen om terug te kijken, anderen om vooruit te zien. Om te rouwen, of juist te feesten, met de mensen die ons dierbaar zijn. En dat alles heel graag op een andere plek dan het eigen huis, waarvan we inmiddels alle hoeken en gaten, kieren en scheuren wel kennen.
Vooral vakantiehuisjes en appartementen met eigen keuken en sanitair zijn in trek, omdat je er coronaproof kunt verblijven. Merkt ook grootleverancier Airbnb van zulke huuraccommodaties, die na een periode van omzetverlies het aantal boekingen de laatste weken snel ziet stijgen.
Dubbelop
De vooravond van het vakantieseizoen is voor Airbnb hét moment om ook zijn onterechte boekingsvoorwaarden te corrigeren, zou je zeggen. Airbnb berekent 2 keer servicekosten, aan zowel de verhuurder als de huurder van een accommodaties.
In maart 2020 oordeelde de rechtbank Amsterdam al dat dit dubbelop is. Huurders behoren geen servicekosten te betalen. Ruim 40.000 gedupeerden hebben zich hierna bij Consumentenbond Claimservice aangemeld om hun te veel betaalde servicekosten over de afgelopen jaren terug te krijgen. De gemiddelde schade bedraagt €250.
We verwachten dat de groep gedupeerden de komende maanden alleen maar groter wordt, want bij Airbnb valt er van voortschrijdend inzicht tot op heden weinig te bespeuren. Het bedrijf meent juist dat het zijn recht staat terwijl het van twee walletjes eet. Gaat hier dan ook gewoon mee door en heeft de zaak bij de Hoge Raad gebracht. Die zal een definitieve uitspraak doen.
Hoge raad
De Hoge Raad bepaalde begin april al dat boekingsplatforms zoals Booking.com moeten worden aangemerkt als bemiddelaar. Een uitspraak die óók voor Airbnb geldt. En de kans erg groot maakt dat Airbnb onterecht geïncasseerde servicekosten aan consumenten moet terugbetalen.
Dringend beroep
Wij doen een dringend beroep op Airbnb om de finale uitspraak van ’s lands hoogste rechter niet af te wachten. En hebben de directie per brief verzocht om hierover op zeer korte termijn met ons in gesprek te gaan. Mocht ze hier niet op ingaan, dan overwegen we andere stappen.
Airbnb moet het servicekostendeel per direct uit zijn Algemene voorwaarden halen voor Nederlandse vakantiegangers. Die kunnen de tientallen euro’s aan onterechte servicekosten nu goed gebruiken.
Wil jij je te veel betaalde servicekosten ook terug? Meld je aan www.claimservice.nl/airbnb
Tot nu toe
-
Artikel | 11 juni 2021
Over casinopensioenen en wurgcontracten
Wat hebben verzekeren en gokken met elkaar te maken? Misschien meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Kijk maar naar het nieuwe pensioenstelsel.
-
Artikel | 28 mei 2021
Over de betrouwbaarheid van kroonprinsen en bedrijven
Consumenten moeten worden beschermd tegen misleiding en manipulatie. De Consumentenbond waarschuwt tegen misstanden, spreekt bedrijven aan en verhaalt als het even kan de schade.
-
Artikel | 7 mei 2021
ABN AMRO: waar het rekenen begint, houdt het denken op
Wat is het verschil tussen ABN Amro en een commercieel bedrijf als bijvoorbeeld Shell? Banken hebben een maatschappelijke plicht, zo stelt de Nederlandse Vereniging van Banken: ‘Klanten en de samenleving moeten kunnen rekenen op stabiele, dienstbare en betrouwbare banken. Daarom is het essentieel dat banken een evenwichtige en herkenbare koers varen.’
-
Artikel | 23 april 2021
TikTok, bescherm kinderen beter!
TikTok is het social medium voor jonge kinderen, met meer dan een miljard gebruikers wereldwijd, waarvan ruim een miljoen in Nederland. Maar het bedrijf doet te weinig om hen te beschermen tegen schadelijke inhoud en verborgen advertenties. Sterker nog: het is je reinste data-roof! Kinderen moeten hiertegen worden beschermd.
-
Artikel | 9 april 2021
De hamer van de Consumentenbond
De Consumentenbond gebruikt verschillende gereedschappen, afhankelijk van de klus die we moet klaren. Vaak volstaan licht schuurpapier en hier daar de inzet van een vijl om resultaat te boeken voor onze achterban, soms is het gebruik van een hamer absolute noodzaak.
-
Artikel | 26 maart 2021
Over de schutting gegooid
Bijna dagelijks staan er pakketbezorgers voor de deur. Mijn dochters vinden het zonder twijfel de belangrijkste taak van hun (meestal) thuiswerkende vader om hun kleding, make-up en sportartikelen in ontvangst te nemen. ‘Wel open doen, hè pap?!’ klinkt het dan ook vaak voordat ze naar hun stage, school of werk gaan. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het in ontvangst nemen van pakketjes is je reinste topsport.
-
Artikel | 12 maart 2021
Door de bank genomen (2)
ABN Amro geeft hoog op van zijn eigen klantbeleving. Ondertussen lijkt de bank er alles aan te doen om de compensatie van 80.000 door de bank gedupeerde klanten te blokkeren.
-
Artikel | 26 februari 2021
Vrijheid, gelijkheid en transparantie
Het afsluiten van een schadeverzekering is gelukkig niet zo riskant als het trotseren van een koude Russische rivier. Maar ook hiervoor geldt dat gemiddelden, in dit geval van de provisie die adviseurs ontvangen, nauwelijks iets zeggen over de werkelijkheid.
-
Artikel | 12 februari 2021
Wij van Wc-eend adviseren… Bunq-bank
Wat is het plezierig om zo nu en dan een welgemeend compliment te geven. Totdat de ontvanger, in dit geval Bunq bank, met jouw compliment aan de haal gaat.
-
Artikel | 29 januari 2021
Undercover biscuitje
Wat is gezonder, een biscuitje of een cracker? Een kleine enquête onder mijn vrouw en 3 dochters levert een glanzende overwinning voor de cracker op: 4-0. Wat een briljant idee van Liga dus, om zijn biscuitjes te vermommen als crackers.
-
Artikel | 15 januari 2021
Tui moet zich schamen
Accepteer een voucher van een ondernemer als je het geld kunt missen. Blijf die contributie van de vereniging betalen. Zo luidde onze oproep gedurende de pandemie. Een grote meerderheid van de consumenten stelde zich inderdaad coulant op. Maar consumenten zijn geen verstrekkers van renteloze kredieten, zoals TUI lijkt te denken.
-
Artikel | 25 december 2020
Schuld en boete door een pervers verdienmodel
Begin december beboette toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) een incassobureau dat duizenden mensen agressief benaderde met vage rekeningen. Maar er is meer nodig om kwaadwillende incassobureaus te stoppen.
-
Artikel | 18 december 2020
Door de bank genomen
‘I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies.’ Deze gevleugelde woorden van Thomas Jefferson schoten me door het hoofd toen we ontdekten dat tienduizenden consumenten met een doorlopend krediet financieel ernstig zijn benadeeld door hun bank of geldverstrekker.
-
Artikel | 4 december 2020
De AP werkt niet mee
Een ruimtemissie naar Mars afronden. Twee keer rond de aarde lopen. Dingen die lukken in 2 jaar tijd. Maar in dat tijdsbestek onze klacht over privacyschender Google beoordelen, is voor toezichthouder AP kennelijk niet mogelijk. Wij pikken het niet langer.
-
Artikel | 20 november 2020
Klanten bankroet, maar ING verschuilt zich
Je bent wat je doet, niet wat je zegt dat je zult doen. Banken hechten grote waarde aan het vertrouwen dat hun klanten in hen stellen. De Nederlandse Vereniging van Banken laat jaarlijks onderzoeken hoeveel vertrouwen consumenten hebben in de bankensector en in hun eigen bank.
-
Artikel | 13 november 2020
Compensatie voor consumenten
‘Pecunia non olet’, geld stinkt niet. Zelfs al verdien je het door belasting te heffen op openbare toiletten, zoals de Romeinse keizer Vespasianus ooit deed. Maar sommige inkomsten kunnen het daglicht beslist niet verdragen.
-
Artikel | 6 november 2020
Sterven doe je maar in januari
Ik moet de tweet van de arts twee keer lezen, en dan nog maar een keer. Staat het er werkelijk? ‘Jonge terminale patiënt kan niet naar hospice in de buurt van partner en kind, omdat zorgverzekering een plafond heeft ingesteld.
-
Artikel | 16 oktober 2020
Fraude met online betalingen: banken aan zet
Het is een doordeweekse middag in september. De telefoon gaat. Het is mevrouw Van Erp van de ING. Zij vertelt dat je niet moet schrikken, maar dat er tot twee keer toe getracht is om €1000 euro van je rekening te halen vanuit Oost-Europa. De bank wil het zekere voor het onzekere nemen, vandaar dat ze direct contact met je heeft opgenomen...
-
Artikel | 25 september 2020
Retourenberg
Van elke 8 online aankopen gaat er 1 retour naar de webwinkel. Dit werkt verspilling in de hand en belast het milieu. Maar is alleen de online shopper hiervoor verantwoordelijk?
-
Artikel | 18 september 2020
Wachten op zorg, ook als het niet druk is...
Elk jaar zijn er hoogoplopende conflicten tussen zorgverzekeraars en zorgverleners over geld. Ze onderhandelen over contracten met ‘omzetplafonds’ waarin ze prijzen en het aantal medische behandelingen vastleggen. Soms mondt dit zelfs uit in een patiëntenstop. Deze onderhandelingen verlopen lang niet altijd zonder slag of stoot. Integendeel. Regelmatig vechten artsen en verzekeraars hun ruzies uit in de media. De vraag is of al dit gedoe niet ten koste gaat van de zorg.
-
Artikel | 4 september 2020
Bijna in het pak(ket) genaaid
‘I didn't have time to write a short letter, so I wrote a long one instead,’ schreef Mark Twain al in de 19e eeuw. En hij had hier een punt. Het is beslist een prestatie om kort, bondig en correct op te schrijven waar het op staat. Dat bleek wel toen de reisbranche werd geconfronteerd met de enorme gevolgen van de corona-pandemie. Er werden 'coronavouchers' uitgegeven, waarvan de waarde onder de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) viel. Een uitgebreide regeling, maar er zat helaas een enorme adder onder het gras, die reislustige consumenten veel geld kon gaan kosten...
-
Artikel | 31 juli 2020
De consument op oorlogspad
Zodra de gevolgen van corona voor het bedrijfsleven enigszins duidelijk werden, besloot de Consumentenbond om consumenten op te roepen begrip te tonen voor ondernemers. Ja, je hebt het recht om je geld op te eisen als er niet geleverd kan worden, maar accepteer als het even kan een voucher. Veel consumenten stelden zich inderdaad heel redelijk op, en gaven zo de sportschool, het reisbureau en het vakantiepark wat meer financiële speling in moeilijke tijden.
-
Artikel | 10 juli 2020
Facebook actie
Ik maak gratis gebruik van Facebook, dus ik doe er maar niet moeilijk over dat mijn gegevens worden gebruikt en doorverkocht’. Een veelgehoorde redenering, maar ze gaat mank. Met de campagne 'Facebook in de fout' die deze week een vliegende start beleefde, laten we zien dat de manier waarop Facebook jouw persoonlijke gegevens gebruikt wél een probleem is, en dat compensatie nodig is.
-
Artikel | 12 juni 2020
Yarden: de één zijn dood is een ander zijn brood…
De weg naar de hemel is geplaveid met verzekeringspremies, zo luidt een gevleugeld gezegde. Maar dan moet je wel op je verzekeraar kunnen vertrouwen. Die moet niet, zoals Yarden deed, tussentijds de spelregels aanpassen.
-
Artikel | 5 juni 2020
Zoek de geschillen
Eerder vertelde ik dat woonwinkels tot ons ongenoegen per 2020 hebben besloten om een eigen koers te varen bij het oplossen van conflicten met hun klanten. Een verslechtering van de positie van consumenten, maar dit hoofdstuk is nog niet definitief gesloten.
-
Artikel | 22 mei 2020
Strijden voor eerlijke luchtvaartvouchers
Het kan je haast niet ontgaan zijn dat zowel minister Van Nieuwenhuizen als de minister-president laatst bakzeil hebben moeten halen. Het ging om de luchtvaartvouchers, een dossier waarover de Consumentenbond zich eerder in felle bewoordingen heeft uitgesproken. Eind goed al goed? Nog niet.
-
Artikel | 15 mei 2020
Airbnb eet van twee walletjes
Airbnb berekent een percentage van de huursom aan verhuurders. Niet direct iets om van te gaan steigeren, toch? Maar daar blijft het niet bij, want de huurders moeten ook een 'service fee' betalen. Airbnb eet, kortom, van 2 walletjes.
-
Artikel | 1 mei 2020
Consument is de belangrijkste dominosteen
Het kabinet zet alles op alles om het bedrijfsleven te ondersteunen in deze bijzondere tijden, maar vergeet de consumenten. De steunmaatregelen voor het bedrijfsleven benaderen het astronomische bedrag van 20 miljard euro in de eerste 3 maanden van de crisis. En dat is nog maar het begin.
-
Artikel | 10 april 2020
CBR moet óók compenseren
Corona raast over het land en de overheid trekt grif de portemonnee om gedupeerde ondernemers te compenseren. Dat is mooi. In andere situaties, waaraan de overheid nota bene zelf schuld heeft, blijft de hand op de knip. Neem de duizenden automobilisten van wie het rijbewijs is verlopen.
-
Artikel | 3 april 2020
Minister van Nieuwenhuizen legt met vouchers risico bij consument
De minister heeft bepaald dat consumenten die vanwege de coronacrisis niet kunnen vliegen wat haar betreft niet in aanmerking komen voor terugbetaling, maar in plaats daarvan een voucher ontvangen. Begrijpelijk, maar niet zonder risico's.
-
Artikel | 27 maart 2020
Over Corona, cynisme en pakketreizen…
In tijden van (corona)crisis is het goed om je bewust te zijn van je rechten, maar je moet je telkens afvragen of je die rechten ook moet afdwingen.
-
Artikel | 13 maart 2020
Volkswagen, wie de boel belazert...
k heb het al vaker gezegd en geschreven: je hebt een lange adem nodig als je succes wilt boeken in de strijd met grote bedrijven. Volkswagen vormt hierop geen uitzondering.
-
Artikel | 6 maart 2020
De groene consument
Vaak is samen een vuist maken noodzakelijk om bedrijven als de grote techreuzen, Volkswagen of Alibaba te dwingen om zich netjes te gedragen. Samen kunnen we politieke druk zetten en media-aandacht organiseren.
-
Artikel | 28 februari 2020
Uitvaartverzekering Yarden zorgt voor onzekerheid
‘Lijkenpikkerij, ronduit schofterig!’ is één van de vele reacties die ons bereikten over een brief die Yarden in juli 2019 naar bijna 390.000 verzekerden stuurde. In de brief meldde de uitvaartverzekeraar dat hij de voorwaarden van de polis van de uitvaart ging aanpassen. En, je raadt het al, dat was beslist geen goed nieuws voor de klanten van Yarden.
-
Artikel | 21 februari 2020
Als één ticketverkoper over de brug is...
...volgen er meer. Na Ticketmaster gaan ook andere ticketverkopers na ons aandringen de servicekosten terugbetalen wanneer een evenement wordt afgelast. Dat is alvast één misstand in de ticketbranche minder.
-
Artikel | 14 februari 2020
De keerzijde van CETA
De Tweede Kamer stemt naar verwachting komende dinsdag over goedkeuring van het Canadees-Europese handelsverdrag CETA. Wij roepen het parlement op om CETA niet goed te keuren, omdat het de positie van consumenten verslechtert.
-
Artikel | 7 februari 2020
De consument betaalt de rekening
Tienduizenden huishoudens liepen financiele schade op toen eind 2018 kort na elkaar 2 energieleveranciers failliet gingen. Sommigen gingen voor meer dan 1000 euro het schip in.
-
Artikel | 31 januari 2020
De aanhouder wint
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft 2 weken geleden voor het eerst een megaboete opgelegd. Een vleesverwerkingsbedrijf dat de gezondheid van consumenten in gevaar bracht, kreeg een boete van een paar ton. Dankzij een wetswijziging waar wij jarenlang voor hebben gepleit worden dit soort overtredingen zwaarder bestraft.
-
Artikel | 24 januari 2020
Wachten op je rijbewijs? Hoogoplopende emoties!
Het behartigen van belangen is het leukste vak van de wereld. Ik doe dit werk dan ook al jaren met veel plezier en inzet, samen met betrokken en deskundige collega’s. Daarbij stuit ik soms op hoogoplopende emoties bij de mensen voor wie we het doen. Die emoties bereiken bij de klanten van het CBR de laatste tijd recordhoogten.
-
Artikel | 17 januari 2020
Schadevrije jaren
Alleen de bestuurder op wiens naam de autoverzekering staat, bouwt schadevrije jaren op. Andere regelmatige bestuurders van dezelfde auto, zoals partners en kinderen, bouwen niets op. Wij pleiten al jaren voor aanpassing van dit oneerlijke systeem en er is goede hoop dat dit nu eindelijk gaat gebeuren.
-
Artikel | 10 januari 2020
Gerommel met garantie
Wat is voor de meeste mensen de grootste aankoop die ze in hun leven doen? Inderdaad, een huis. En wat is de op een na grootste investering? Een auto! De afgelopen weken heb ik me daarom met een aantal collega’s van belangenbehartiging verdiept in de wereld van tweedehandsauto’s.
-
Artikel | 27 december 2019
Stop het gesol met zorgverzekerden
Dit jaar begon het gesol met zorgverzekerden nóg eerder dan anders. Halverwege het jaar al besloot zorgverzekeraar VGZ om een patiëntenstop in te voeren voor mensen die naar het Ikazia-ziekenhuis in Rotterdam wilden. Onacceptabel, vinden wij, en we voerden gesprekken met alle hoofdrolspelers van dit drama.
-
Artikel | 20 december 2019
Zoek de geschillen
Stel, je koopt een nieuwe bank en bij aflevering blijkt er een verkeerde stof op te zitten. Of je keukenblad verkleurt al een paar jaar na aankoop. De verkoper ontkent in alle toonaarden dat hij verantwoordelijk is. Tot nu toe kon je in zo’n situatie aankloppen bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Vanaf 1 januari is dit helaas verleden tijd. Hoe verder?
-
Artikel | 13 december 2019
Meeste notarissen vaag over tarieven
De notaris zie je hooguit een paar keer in je leven: bijvoorbeeld bij het kopen van een huis of het opstellen van een testament. Natuurlijk wil je weten bij wie je het beste terecht kunt én welke tarieven ze dan rekenen. Maar nog geen 7% van de notariskantoren blijkt bereid inzage te geven in de tarieven.
-
Artikel | 6 december 2019
Woonwinkels gaan buiten hun boekje met aanbetalingen
Gordijnen op maat of een nieuwe bank met een zelf gekozen stof. Veel woonwinkels laten hun klanten bij maatwerk onterecht de volle mep vooruitbetalen. Tijd om de meubelgiganten hier op aan te spreken.
-
Artikel | 29 november 2019
Taart voor de AP! Onze Google klacht bestaat 1 jaar.
Een jaar geleden vroegen we toezichthouder AP om maatregelen te nemen tegen Google, omdat wij ervan overtuigd zijn dat Google de privacywet overtreedt. Precies een jaar later, zijn we helaas nauwelijks wijzer geworden.
-
Artikel | 22 november 2019
Nu Nutri-score
Ontbijtkoek een gezond tussendoortje? Lang niet allemaal, als we ze beoordelen op basis van Nutri-score. Het voedselkeuzelogo Nutri-Score vertelt je namelijk hoe het echt zit!
-
Artikel | 15 november 2019
Brussels calling
Vorige week pleitte ik in de Tweede Kamer tegen CETA, het vrijhandelsakkoord met Canada. CETA heeft vervelende gevolgen voor jou als consument en maakt markten oneerlijker en ondoorzichtiger.
-
Artikel | 14 november 2019
Even voorstellen: Olof King
Ik ben Olof King en sinds oktober 2018 ben ik directeur Belangenbehartiging. Namens de Consumentenbond zet ik me in voor de belangen van alle consumenten in Nederland.
Goeie actie? Word lid
De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!