icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Consumentenbond.nl
Energierekening omlaag? Doe ook mee|

Bespaar gemiddeld €265 euro’s met ons Energiecollectief. 

icoon Energiecollectief

Ov Chip Kosten

De OV-chipkaart in Nederland is in vergelijking met andere Europese landen de duurste van allemaal. Samen met Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) eisen wij dat de kosten van de OV-chip omlaag gaan en dat de kaart langer geldig is. Ruim 77.000 consumenten hebben onze actie ondersteund!

Rover-overzicht-content

Wat is het probleem?

Uit onderzoek van Rover blijkt dat de OV-chipkaart een stuk duurder is dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Daar betaal je veel minder of zelfs niets voor een kaart, die vaak ook nog eens langer geldig is. Uit het onderzoek kwamen 3 kostenposten naar voren, die slecht afsteken tegen kaarten in andere Europese landen. Zo betalen wij in Nederland €7,50 voor een nieuwe OV-chipkaart, die maar 5 jaar geldig is, betaal je €11 voor een vervangende OV-chipkaart na diefstal, verlies of defect en kost het €2,50 om je saldo terug te laten storten.

Wat willen jullie?

Wij willen dat de OV-chipkaart gratis wordt vervangen aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect. Reizigers moeten daarnaast kosteloos het saldo kunnen terugkrijgen bij de balie. We spreken Trans Link Systems (TLS) en de vervoerders hierop aan. TLS verzorgt de productie en de verspreiding van de OV-chipkaart en bepaalt de prijs en geldigheidsduur van de OV-chipkaart. De vervoerders zijn eigenaar van TLS en bepalen de terugstortkosten aan de balie.

Moet de OV-chipkaart helemaal gratis worden?

Helemaal gratis wordt de OV-chipkaart nooit, want hij moet worden gemaakt en verstuurd. En hij moet natuurlijk goed werken. Dat kost geld. Je kunt de kosten op 2 manieren betalen: apart (zoals nu) of verwerkt in de prijs van het vervoer (zoals de kosten voor de strippenkaart en het papieren treinkaartje, vroeger). We zijn benieuwd welke optie jouw voorkeur heeft. Je kunt hierover meepraten op onze Community.

Tot dusver

  • Nieuws|3 februari 2017

    Geld retour van OV-chipkaart binnenkort gratis

    Houders van persoonlijke (verlopen) OV-chipkaarten kunnen binnenkort gratis het saldo van hun kaart afhalen. Dat kan, tot een bedrag van €30, aan een balie op grotere stations. Nu kost dat nog €1. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur & Milieu) deed die belofte aan de Tweede Kamer, na jarenlang aandringen van Consumentenbond en Rover. Lees meer

  • Actie Hoogtepunt|10 december 2015

    Actie OV-chip massaal gesteund

    De gezamenlijke actie van Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond is massaal gesteund! Meer dan 77.000 consumenten zijn het eens met onze stelling dat de kosten voor de OV-chipkaart te hoog zijn en de kaart niet lang genoeg geldig is!

  • Nieuws|8 december 2015

    Ruim 27 duizend steunbetuigingen OV-chipactie Rover en Consumentenbond

    De actie die de Consumentenbond en Rover zijn gestart om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen, kan op veel steun van de reiziger rekenen. In een week tijd kwamen al ruim 27.000 steunbetuigingen binnen. Lees meer

  • Actie gestart|28 november 2015

    Actie OV-chipkosten

    Reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond starten een actie richting chipkaartbedrijf Trans Link Systems (TLS) en de vervoerders voor lagere OV-chipkosten en een kaart die langer geldig is.

  • Actie Hoogtepunt|9 oktober 2014

    Resultaten meldpunt gepresenteerd aan NS

    Wij presenteerden de resultaten van het meldpunt aan NS. Uit het meldpunt bleek dat veel reizigers treinreizen ingewikkelder en duurder vinden, sinds zij de OV-chipkaart moeten gebruiken. De Consumentenbond vindt de groep ontevreden reizigers te groot en eiste dat NS snel met concrete verbeteringen komt. NS gaf aan serieus met de meldingen aan de slag te gaan. Lees meer

  • Actie gestart|9 juli 2014

    Meldpunt einde papieren treinkaartje

    Op 9 juli 2014 openden wij het Meldpunt Einde Treinkaartje. NS schafte op die datum de papieren treinkaartjes af. Reizigers moeten vanaf die datum gebruik maken van de OV-chipkaart of van een andere vervoerbewijs. De Consumentenbond verwachtte veel vragen en klachten en wilde met het meldpunt inzicht krijgen in de gevolgen voor reizigers. Lees meer

  • Actie Succes|13 december 2013

    Einde kastje-muur in zicht

    Na een actie van ANWB, Rover en Consumentenbond beloven de vervoerders met een 'één-loket-ervaring' te komen voor klachten over de OV-chipkaart. Dat moet ervoor zorgen dat reizigers niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Lees meer

  • Actie gestart|2 oktober 2013

    ANWB, Consumentenbond en Rover trekken aan de noodrem OV-chipkaart

    Bij problemen met de OV-chipkaart worden reizigers constant van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvingen. Wij drongen er bij de openbaar vervoerbedrijven en TLS (producent van de OV-chipkaart) op aan om beter samen te werken en een gezamenlijk serviceloket te openen. Op 2 oktober startten de 3 belangenorganisaties de actie 'Stop de OV-chipchaos'.
    Lees meer