Test klantenservice energieleveranciers
Test|Onze mysteryklanten benaderden 8 energieleveranciers via de telefoon, e-mail en sociale media. We beoordelen de bereikbaarheid, wachttijd en klanttevredenheid. Bij sommige energieleveranciers moet je lang wachten tot je antwoord krijgt op een vraag.

Else Meijer , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op:24 september 2019

3 Highlights uit de test
- 1Grote verschillen in wachttijden
Bij een deel van de onderzochte energieleveranciers worden we snel geholpen. Eén energieleverancier presteert zwaar onder de maat. De telefoon wordt niet binnen een half uur opgenomen en 1 op de 4 mails niet beantwoord. Deze scoort ook een 5,0 maar is niet de slechtste.
- 2Digitaal bereikbaar?
Op 1 na zijn de klantenservices via sociale media bereikbaar. Vier zijn zelfs ook (deels) in het weekend open.
- 3Wachttijden
Om de wachttijden te beoordelen, stelden we een aantal normen voor wat we voldoende vinden. Zo gaan we bij telefonisch contact uit van 1,5 minuut totdat je iemand aan de lijn krijgt die je vraag beantwoordt.
Welke klantenservices hebben wij getest?
- Eneco
- Essent
- Energiedirect.nl
- Engie
- NLE
- Nuon/Vattenfall
- Budgetenergie
- Delta
Conclusie
Er zitten grote verschillen in de wachttijden van de 8 energieleveranciers. Bij een deel zijn de wachttijden acceptabel, maar bij de overige moeten we (veel) te lang wachten.
De mogelijkheden om digitaal contact op te nemen verschillen. Zeven van de 8 leveranciers zijn via sociale media te bereiken. Drie zijn op elk moment te mailen en 2 alleen buiten openingstijden van de klantenservice. Met enkele bedrijven kun je chatten. Met 1 leverancier kun je ook whatsappen.
Benieuwd naar de testresultaten?
Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.
Artikelen binnen Keuzeadvies
Alle artikelenWord ook lid
Maak 7 dagen gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze andere tests.