icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Klacht over je zorgverzekeraar

Je stuurt eerst een klacht naar de verzekeraar. Ben je niet tevreden met de afhandeling? Dan kun je terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

De klachtenprocedure bestaat uit een aantal te nemen stappen. Ga bij elke stap goed na welke regels er gelden. Zo moet je bijvoorbeeld rekening houden met bepaalde termijnen.

Stappenplan

Stap 1: brief aan verzekeraar

Schrijf een brief aan de verzekeringsmaatschappij. Maak je klacht duidelijk en ook wat de verzekeraar volgens jou moet doen om het probleem op te lossen. De verzekeraar is verplicht binnen 6 weken (inhoudelijk) te reageren.

Stap 2: ontevreden over klachtafhandeling

Ben je niet tevreden over de afhandeling van jouw klacht of heeft de verzekeraar niet gereageerd? Dan kun je binnen 3 maanden terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).

Stap 3: de rechter

Kan de SKGZ jouw klacht niet behandelen of is de klacht door de SKGZ nog niet naar tevredenheid afgehandeld? Dan kun je nog naar de rechter stappen. Let op dat klachten die eerst bij de rechter behandeld zijn, niet meer door de SKGZ in behandeling worden genomen.

Tips

  1. Stuur altijd een kopie van je klacht aan de verzekeraar naar het Meldpunt Financiële Markten van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM bemiddelt niet in jouw klacht en ze beoordelen ook niet of jouw klacht terecht is, maar ze kunnen een onderzoek starten als zij vermoeden dat een verzekeraar de regels heeft overtreden.  
  2. Als je juridisch advies wilt over je klacht of de behandeling daarvan, dan kun je gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering als die dit soort zaken dekt, het Juridisch Loket telefoonnummer 0900-8020 (€ 0,25 per minuut) of een advocaat.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.