icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wegwijzer bij klachten over de zorg

Als je een klacht hebt over de zorg, helpt het vaak al als je de klacht met de hulpverlener bespreekt. Maar in sommige gevallen is dat niet genoeg. Dan is het goed om te weten dat er meer mogelijkheden zijn. Onderstaand schema helpt je daarbij. 
schadevergoeding-zorginstelling

Klachtenregeling zorgaanbieders

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) regelt op welke manier zorgaanbieders hun klachtenregeling moeten vormgeven. In onderstaand schema vind je de verschillende mogelijkheden. Sommige opties zijn altijd aanwezig omdat de wet dit voorschrijft, zoals de klachtenfunctionaris of de geschillencommissie. Andere opties zal je niet overal vinden, deze zijn facultatief. Jouw zorgaanbieder kan je meer vertellen over de klachtenregeling die voor hem of haar geldt.

Een belangrijk advies voordat je het schema bekijkt: mocht je zeer ernstige (lichamelijke) schade hebben opgelopen en is het nemen van juridische stappen zeer waarschijnlijk, overweeg dan om direct in contact te komen met een gespecialiseerde (letselschade)advocaat, voordat je zelf (binnen de zorginstelling) stappen gaat zetten.

 

klagen-zorg-schema

Landelijk Meldpunt Zorg

Het Landelijk Meldpunt Zorg heeft een interactieve klachtenwijzer voor klachten in de zorg ontwikkeld. Na beantwoording van enkele vragen vertelt de klachtenwijzer waar je met jouw type klacht het beste heen kunt.  

Lees ook: