icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Aanvullende zorgverzekering

De zorgverzekeraar mag iemand weigeren voor de aanvullende zorgverzekering. In tegenstelling tot de basisverzekering geldt voor de aanvullende verzekering geen wettelijke acceptatieplicht.
afwijzing-acceptatieplicht-aanvullend

Mag een zorgverzekeraar je weigeren?

Zorgverzekeraars mogen zelf bepalen welke aanvullende verzekeringen zij aanbieden, aan wie en onder welke voorwaarden. Anders dan bij een basisverzekering, mag een verzekeraar jou dus weigeren voor de aanvullende verzekering. De verzekeraar mag ook een hogere premie vragen als je ouder of chronisch ziek bent.

Verzamel bewijs-1200x800Wat houdt de acceptatieprocedure in?

Doe je een aanvraag voor een (uitgebreide) aanvullende zorgverzekering waarbij een acceptatieprocedure geldt, dan moet je een vragenlijst van de verzekeraar invullen. Eén van de vragen kan bijvoorbeeld zijn of je al onder behandeling van een arts bent of dat je verwacht komend jaar behandeld te moeten worden. Soms wordt een vraag gesteld over je zorggebruik van meerdere jaren terug. 

Ook kun je vragen verwachten over je medicijngebruik of je een bril of lenzen draagt en/of je (binnenkort) naar een orthodontist gaat. Soms moet je zelfs verklaren of je lichamelijk en geestelijk 'gezond en vrij' van klachten bent. Ben je dat niet, dan moet je dat toelichten.

Klacht indienen-1200x800Wat als je wordt afgewezen?

De verzekeraar stuurt je de uitslag van de medische acceptatie direct toe, mits je daarom hebt gevraagd. Dat is belangrijk, want bij een afwijzing op medische gronden kun je in dat geval je nog uit de acceptatieprocedure terugtrekken. Dan hoef je in de toekomst niet te vermelden dat je ooit geweigerd bent voor een aanvullende verzekering.

Wacht ook (als dat nog kan) bij overstappen van zorgverzekering met het opzeggen van je oude verzekering, voor je weet of je geaccepteerd wordt bij de nieuwe zorgverzekeraar.

Lees meer:

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorgverzekering kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridische experts voor advies.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling