icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reisvouchers bij annulering door coronavirus

Bij een geannuleerde reis vanwege het coronavirus willen veel reisorganisaties geen geld teruggeven, maar bieden ze reizigers een reisvoucher aan. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen. 

Marlies Feytens

Marlies Feytens , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:16 mei 2020

Geannuleerde vlucht

Verschillende reisorganisaties bieden bij annulering vanwege corona een reisvoucher aan in plaats van geld. Zo hebben reisorganisaties aangesloten bij de ANVR een 'corona-voucher', met garantie op geld terug bij faillissement.

Accommodaties, zoals vakantieparken, hotels en luchtvaartmaatschappijen hebben weer eigen vouchers. We zetten de aandachtspunten op een rij.

Voorwaarden corona-reisvouchers

Toezichthouder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft uitgangspunten opgesteld voor reisvouchers die reisaanbieders uitgeven vanwege de corona-crisis. Deze punten gelden voor regelingen waarbij reizigers al hebben (aan)betaald voor een reis die niet doorgaat. Volgens de wet heb je als reizigers dan recht op geld terug.

Volgens de ACM geldt bij het aanbieden van een reisvoucher het volgende:

  1. Er blijft wettelijk recht op geld terug bij annuleringen. 
  2. De voucher moet een volwaardige vervanging zijn, zoals door dezelfde of vergelijkbare reis op een later tijdstip.
  3. De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, zoals 12 maanden.
  4. Een restbedrag op de voucher moet achteraf actief en binnen een redelijke termijn door de reisaanbieder zelf worden uitgekeerd. 
  5. De voucher vergoedt ook eerder betaalde extra kosten, zoals reserverings- en administratiekosten.
  6. Als je een aanbetaling hebt gedaan voor de reis, hoef je het restbedrag niet te betalen als je weet dat de reis niet doorgaat/ de reisorganisatie de overeenkomst niet kan nakomen. Je krijgt dan een voucher voor het al betaalde bedrag, zoals bij Corendon en zijn jongerenmerk GOfun.

De ACM vindt het verder belangrijk dat de vouchers zoveel mogelijk gedekt zijn door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling geldt. Ook ondersteunt de ACM, net als de Consumentenbond, het idee om vouchers overdraagbaar te maken. 

Klagen over reisvouchers: voorbeeldbrief

Als je het oneens bent met de voorwaarden van een aangeboden reisvoucher, wijs de aanbieder dan op bovenstaande uitgangspunten van de ACM. Bijvoorbeeld als in het bedrag op de voucher niet alle betaalde kosten zitten of de voucher alleen dit jaar geldig is..

Helpt dat niet, dan kun je bij recht op geld terug de voucher weigeren en geld terug eisen. Gebruik hiervoor de ACM voorbeeldbrief:'Niet eens met voorwaarden corona-voucher of tegoedbon'

Ook kun je klagen bij toezichthouder ACM, juridische hulp inschakelen of naar de geschillencommissie (Reizen) stappen. 

Géén kosten rekenen voor voucher

Reisorganisaties mogen geen kosten rekenen voor de uitgifte van het corona-voucher of terugbetalen van de reissom, zoals administratiekosten. Volgens toezichthouder ACM kunnen er wel kosten gerekend worden bij het omboeken van de reis. Mits dit in de voorwaarden van de boeking staat (dat er kosten zijn als je de reis omboekt).

Recht op geld terug

Je mag een corona-voucher weigeren bij een geannuleerde reis en geld terugvragen bij de reisorganisatie of het boekingsplatform. Ook als je al een voucher hebt geaccepteerd, mag je vervolgens toch nog geld terugvragen. Bijvoorbeeld als je toch geen gebruik wilt of kunt maken van de voucher. 

Je kunt je geld terugvragen vanaf 6 maanden nadat je de voucher kreeg. Bij sommige reisaanbieders kan dit misschien al eerder. De reisaanbieder die de voucher uitgeeft moet 12 maanden na uitgifte de waarde van ongebruikte vouchers automatisch terugstorten. Reizigers hoeven hier niet om te vragen.

Annuleringsverzekering en voucher

Heb je een reisvoucher geaccepteerd, maar wil je annuleren? Dan kun je niet terecht bij je annuleringsverzekering. Die geldt alleen voor geboekte reizen. De voucher staat voor een geldbedrag. Boek je een reis met de voucher, dan kun je weer een annuleringsverzekering afsluiten en/of hierop aanspraak maken.

ANVR 'Corona-voucher' met garantiedekking

Sinds 16 maart 2020 vragen ANVR-reisorganisaties bij annulering reizigers de reis om te boeken of een 'corona-voucher' te accepteren. De voucher is alleen bedoeld voor pakketreizen, niet voor losse vliegtickets.

Als de reis is geannuleerd vanwege corona, hoeven de restantbetalingen niet meer te worden gedaan. De voucher heeft dan de waarde van de aanbetaalde reissommen en ook eventuele extra kosten, zoals reserverings-en administratiekosten.

Als reiziger behoud je overigens altijd het recht op geld terug, ook als je de voucher al hebt geaccepteerd. 

Standpunt Consumentenbond: ANVR-voucher

Wij zijn ons bewust van de grote gevolgen die de corona-pandemie kan hebben voor de reisbranche. Daarom hebben we begrip voor het initiatief van de branche om gedupeerde reizigers  een tegoedbon (corona-voucher) te geven.

Vooralsnog stellen we ons neutraal op, omdat we via onze Europese koepelorganisatie (BEUC) onderhandelen over wetgeving die voor alle lidstaten geldt. Hierbij hanteren we de volgende uitgangspunten:
 

  1. Vrijwilligheid: de consument bepaalt zelf of hij een corona-voucher accepteert, of toch het reeds betaalde bedrag gerestitueerd krijgt. Reisorganisaties mogen geen druk op consumenten uitoefenen om een voucher te accepteren.
  2. Bescherming tegen faillissement: we willen dat consumenten die een voucher accepteren worden gecompenseerd indien de reisorganisatie failliet gaat of niet in staat is om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. De Europese lidstaten dienen hiervoor zorg te dragen. Het kan niet zo zijn dat consumenten die zich flexibel opstellen vervolgens met lege handen staan.
  3. Terugbetaling: we willen dat consumenten die – na acceptatie van de voucher – te allen tijde de mogelijkheid hebben de voucher alsnog om te wisselen voor terugbetaling van de volledige reissom.

Doe mee met de Consumentenbond

Wij testen jaarlijks duizenden producten en diensten. En we onderzoeken de voorwaarden en premies van verzekeringen. Dit doen we allemaal zodat jij de juiste keuze kunt maken. Maak het jezelf gemakkelijk en word ook lid.

Word lid

Lid Worden Mediapool Test

Reis boeken met corona-voucher (ANVR)

De voucher wordt uitgegeven op naam van de hoofdboeker, die zelf mag bepalen met wie hij/zij een nieuwe reis boekt. Je moet dan weer boekingskosten betalen.

De voucher is niet overdraagbaar. Had jij als hoofdboeker voor meerdere mensen een reis geboekt, dan krijg je maar één voucher voor de reissom terug. 

Boek je een goedkopere reis, dan krijg je het verschil terug. Zo'n restbedrag (bedrag van de voucher dat nog niet is besteed) moet volgens de ACM binnen een redelijke termijn door de reisorganisatie worden uitgekeerd. Reisorganisaties kunnen voor het verschil ook een voucher aanbieden, maar uiteindelijk moet je je geld terug kunnen krijgen. Bij een duurdere reis moet je bijbetalen.

Sunweb biedt een prijsgarantie. De touroperator zegt dat reizigers met een corona-voucher hiermee precies dezelfde vakantie kunnen boeken in 2021 voor exact dezelfde prijs. Dan moet je de reis wel kunnen boeken met onder meer dezelfde personen, in dezelfde periode en naar dezelfde bestemming. Lees de voorwaarden bij deze prijsgarantie dus goed door.

Tegoed ANVR-voucher en garantiefonds SGR 

De corona-vouchers met SGR-garantie worden in elk geval tot 1 juni 2020 uitgegeven. Het tegoed van de voucher valt tot die tijd onder het garantiefonds SGR, dat een vergoeding biedt als een reisorganisatie failliet gaat. Als de reisorganisatie dus omvalt voordat je de voucher hebt gebruikt, krijg je de waarde terug.

Kies je bij een geannuleerde reis niet voor een reisvoucher maar voor geld terug en gaat de pakketreisaanbieder failliet voordat je je geld terughebt? Dan sta je in principe met lege handen. Het bedrag valt dan namelijk niet onder de garantieregeling van SGR.

Check via de website van SGR of de reisorganisatie is aangesloten.

Nadelen ANVR corona-voucher

Het nadeel van zo'n voucher is de beperkte geldigheid van één jaar om garantiedekking via SGR te hebben. Dit houdt in dat je vóór de einddatum van de voucher een nieuwe reis moet boeken. Je hoeft dus niet binnen dat jaar te reizen.

Een ander nadeel is dat je de waarde van de voucher alleen kunt inwisselen bij dezelfde reisorganisatie (die de voucher heeft uitgegeven). Bij het boeken van een nieuwe reis zie je elders misschien een betere reisaanbieding.

Ook is de voucher niet overdraagbaar. Wil of kun je de reis zelf niet meer maken, dan kun je de voucher dus niet aan iemand anders geven. Je kunt wel naderhand alsnog geld terugvragen.

Meer lezen:

Andere reisvouchers (vakantieparken en vliegtickets)

Let erop dat wanneer je een voucher accepteert, deze onder de garantieregeling van SGR valt. Of dat de voucher eventueel een andere garantiedekking heeft als de reisorganisatie failliet gaat.

Er zijn momenteel ook reisdienstverleners die vouchers uitgeven zónder garantiedekking bij een mogelijk faillissement. Je staat dan waarschijnlijk met lege handen als de reisorganisatie omvalt.

De Consumentenbond houdt de ontwikkelingen rondom reisvouchers in de gaten.

Luchtvaartvouchers

Ook luchtvaartmaatschappijen geven bij vluchtannulering vanwege het coronavirus reisvouchers uit. Normaal gesproken moeten reizigers hun geld binnen 7 dagen terugkrijgen bij een geannuleerde vlucht, of een alternatieve vlucht. Passagiers blijven ook met een reisvoucher recht houden op terugbetaling van de ticketkosten.

Het kabinet liet op 30 maart 2020 weten de luchtvaartvouchers tijdelijk acceptabel te vinden tot en met 30 juni 2020. De voucher moet wel 12 maanden geldig zijn en passagiers moeten na het verlopen van de vouchers het ongebruikte deel terugkrijgen.

Standpunt Consumentenbond luchtvaartvoucher

De Consumentenbond en de ANWB willen dat de voorwaarden van de luchtvaartvouchers worden verbeterd. Een belangrijk bezwaar is dat de voucher niet gedekt is tegen een eventueel faillissement van de aanbieder. Ook moeten consumenten de voucher eerder kunnen inwisselen voor geld als zij hiervan geen gebruik maken. Beide organisaties vinden een termijn van 6 maanden redelijk. Nu is die termijn gesteld op 12 maanden, wat langer is dan in sommige andere landen. 

Minister wil niet garant staan

De minister riep de luchtvaartbranche op om de vouchers aantrekkelijker te maken door ze bijvoorbeeld overdraagbaar te laten zijn. Hiervoor pleitte de Consumentenbond al eerder. Bijvoorbeeld door de vouchers overdraagbaar te maken of door de vlucht in de toekomst voor hetzelfde bedrag te garanderen, dus zonder bijbetalingen.

Op 27 april liet Van Nieuwenhuizen echter aan de Tweede Kamer weten dat ze niet garant wil staan voor de vouchers. Wel ze zich inspannen voor een Europese garantieregeling. De Consumentenbond vindt dat een ‘te lange weg’.

Reis geannuleerd? Recht op geld terug!

Van Nieuwenhuizen stelde eerder ook dat consumenten die tóch hun geld terug willen hebben, maar naar de rechter moeten. Ook pleitte ze in Brussel gepleit voor een (tijdelijke) aanpassing van de Europese Verordening, zodat consumenten verplicht worden een voucher te accepteren. Onder meer de Consumentenbond uitte hierop stevige kritiek.

Op 14 mei liet Van Nieuwenhuizen weten tóch in te grijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. Het kabinet nam het besluit na kritiek van de Europese Commissie op EU-landen die consumenten verplichten vouchers te accepteren. 

In een reactie op het besluit van de minister liet KLM weten zijn voucherregeling aan te passen vanaf 15 mei. De waarde ervan wordt verhoogd met 15% als die wordt gebruikt voor een nieuwe boeking. En wie wil kan ook zijn geld terug krijgen. Maar deze nieuwe regeling van KLM geldt alleen voor nieuwe annuleringen.

Meer lezen

Vouchers vakantieparken

Watersport- en recreatiebedrijven, zoals vakantieparken, die zijn aangesloten bij branchevereniging Hiswa-Recron bieden bij annulering vanwege corona ook een voucher aan. Je krijgt het eerder aanbetaalde reisgeld en eventuele reserverings- en administratiekosten ook hier niet meteen terug.

Deze 'recreatievouchers' worden net als de ANVR-vouchers tot 1 juni 2020 uitgegeven. De waarde kan binnen een jaar worden gebruikt voor een ander verblijf met een aankomstdatum tot 30 september 2021.

Je moet de voucher gebruiken bij de aanbieder die de voucher heeft verstrekt en hij is niet overdraagbaar aan anderen. Is het nieuw geboekte verblijf duurder, dan moet je bijbetalen. Is het goedkoper dan de waarde op de voucher, dan krijg je het verschil terug. Niet in geld, maar via weer een nieuw recreatievoucher. 

De uitgegeven voucher is een jaar geldig vanaf de oorspronkelijke aankomstdatum. Daarna, dus pas na 12 maanden, kun je je geld terugvragen.

Maar gaat bijvoorbeeld het vakantiepark failliet, dan is je geld terugkrijgen niet zeker. De branchevereniging heeft namelijk nu nog geen garantiefonds, maar pleit - met ondersteuning van de provincies- voor een Toeristisch Corona Garantiefonds.

Bekijk de voorwaarden van het Hiswa-Recron reisvoucher.

Waardebon bij concert of evenement

Ook bij de annulering van een concert of ander evenement worden nu vaak vouchers (waardebonnen) aangeboden. Lees meer over vouchers bij evenementen en het coronavirus.

Meer lezen:

    Coronavirus

    Alle actuele berichten rondom de coronavirusuitbraak houden we bij op een pagina.

    Corona: wat zijn de gevolgen voor jou?

    Coronavirus mediapool