icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reisvouchers bij annulering door coronavirus

Veel reisorganisaties gaven geen geld terug bij een geannuleerde reis vanwege het coronavirus. Ze boden reizigers wel een reisvoucher aan. Wat zijn aandachtspunten?
Priscilla Blok

Priscilla Blok , Expert Geld & Verzekeren Bijgewerkt op: 20 januari 2022

Geannuleerde vlucht

Verschillende reisorganisaties boden in 2020 bij annulering vanwege corona een reisvoucher aan in plaats van geld. Zoals het 'coronavoucher' van reisorganisaties aangesloten bij de ANVR, met garantie op geld terug bij faillissement. De SGR dekt vouchers inmiddels niet meer en reisaanbieders stopten in 2021 met het uitgeven van vouchers. 

Accommodaties, zoals vakantieparken, hotels en luchtvaartmaatschappijen hebben en hadden weer eigen vouchers. We zetten de aandachtspunten op een rij.

Voorwaarden reisvouchers

Toezichthouder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) had uitgangspunten opgesteld voor coronareisvouchers. Deze punten gelden voor regelingen waarbij reizigers al hebben (aan)betaald voor een reis die niet doorgaat. Volgens de wet heb je dan recht op geld terug.

Volgens de ACM gold bij het aanbieden van een reisvoucher het volgende:

  1. Er blijft wettelijk recht op geld terug bij annuleringen. 
  2. De voucher moet een volwaardige vervanging zijn, zoals door dezelfde of vergelijkbare reis op een later tijdstip.
  3. De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, zoals 12 maanden.
  4. Een restbedrag op de voucher moet achteraf actief en binnen een redelijke termijn door de reisaanbieder zelf worden uitgekeerd. 
  5. De voucher vergoedt ook alle eerder betaalde extra kosten. Denk aan reserverings- en administratiekosten en extra kosten voor bagage of stoelreserveringen.
  6. Heb je een aanbetaling gedaan? Dan hoef je het restbedrag niet te betalen als je weet dat de reis niet doorgaat. Of als de reisorganisatie de overeenkomst niet kan nakomen. 

De ACM vond het verder belangrijk dat de vouchers zoveel mogelijk gedekt waren door een garantiefonds. Of dat er een andere garantieregeling geldt. 

Klagen over reisvouchers: voorbeeldbrieven

  • Heb je te maken met onredelijke voorwaarden van een eerder aangeboden reisvoucher? Wijs dan de aanbieder op bovenstaande uitgangspunten van de ACM. 
  • Helpt dat niet, dan kun je bij recht op geld terug de voucher weigeren en geld terug eisen. Gebruik hiervoor de ACM voorbeeldbrief: 'Niet eens met voorwaarden corona-voucher of tegoedbon'
  • Heeft de voucher voor een geannuleerde reis, vlucht of evenement niet de waarde van het volledige aankoopbedrag? Gebruik dan de voorbeeldbrief Onterecht kosten ingehouden op coronavoucher van het Europees Consumenten Centrum (ECC).
  • Ook kun je klagen bij toezichthouder ACM, juridische hulp inschakelen of naar de geschillencommissie (Reizen) stappen. Je kunt ook (gezamenlijk) naar de rechter stappen. 

ANVR 'Corona-voucher' met garantiedekking

Sinds 16 maart 2020 vroegen ANVR-reisorganisaties reizigers bij annulering de reis om te boeken of een 'corona-voucher' te accepteren. De voucher was alleen bedoeld voor pakketreizen, niet voor losse vliegtickets. De voucher moet de waarde hebben van de aanbetaalde reissommen en ook eventuele extra kosten, zoals reserverings-en administratiekosten. 

Inmiddels zijn veel vouchers verlopen. Reisorganisatie mogen je nu geen voucher meer aanbieden. De SGR dekt vouchers inmiddels niet meer. Je hebt bij annulering van de pakketreis recht op je geld binnen 14 dagen na annulering.

Andere reisvouchers (vakantieparken en vliegtickets)

Let er bij het accepteren van vouchers op dat er een garantiedekking is bij faillissement van de reisorganisatie. Er waren ook reisdienstverleners die vouchers uitgaven zónder garantiedekking bij een mogelijk faillissement. Je staat dan waarschijnlijk met lege handen als de reisorganisatie omvalt!

Luchtvaartvouchers

Ook luchtvaartmaatschappijen gaven en geven soms reisvouchers uit bij reisannuleringen. Passagiers blijven ook met een reisvoucher recht houden op terugbetaling van de ticketkosten. Je mag ook direct kiezen voor teruggave van je geld. Dat moet de maatschappij je dan binnen 7 dagen teruggeven.

In plaats van een voucher of restitutie, mag je ook kiezen voor een andere vlucht op een tijdstip en dag naar keuze. De maatschappij mag daar geen kosten voor rekenen. 

Vouchers vakantieparken

Watersport- en recreatiebedrijven aangesloten bij branchevereniging Hiswa-Recron, boden bij annulering vanwege corona een voucher aan. Vakantieparken zoals Center Parcs, Landal en Roompot zijn hierbij aangesloten. 

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.