icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reisvouchers bij annulering door coronavirus

Bij een geannuleerde reis vanwege het coronavirus willen veel reisorganisaties geen geld teruggeven, maar bieden ze reizigers een reisvoucher aan. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen. 

Marlies Feytens

Marlies Feytens , Expert Geld & Verzekering Bijgewerkt op:6 augustus 2020

Geannuleerde vlucht

Verschillende reisorganisaties bieden bij annulering vanwege corona een reisvoucher aan in plaats van geld. Zo hebben reisorganisaties aangesloten bij de ANVR een 'corona-voucher', met garantie op geld terug bij faillissement. 

Accommodaties, zoals vakantieparken, hotels en luchtvaartmaatschappijen hebben weer eigen vouchers. We zetten de aandachtspunten op een rij.

Voorwaarden reisvouchers

Toezichthouder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft uitgangspunten opgesteld voor reisvouchers die reisaanbieders uitgeven vanwege de corona-crisis. Deze punten gelden voor regelingen waarbij reizigers al hebben (aan)betaald voor een reis die niet doorgaat. Volgens de wet heb je dan recht op geld terug.

Volgens de ACM geldt bij het aanbieden van een reisvoucher het volgende:

  1. Er blijft wettelijk recht op geld terug bij annuleringen. 
  2. De voucher moet een volwaardige vervanging zijn, zoals door dezelfde of vergelijkbare reis op een later tijdstip.
  3. De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, zoals 12 maanden.
  4. Een restbedrag op de voucher moet achteraf actief en binnen een redelijke termijn door de reisaanbieder zelf worden uitgekeerd. 
  5. De voucher vergoedt ook alle eerder betaalde extra kosten. Denk aan reserverings- en administratiekosten en extra kosten voor bagage of stoelreserveringen.
  6. Heb je een aanbetaling gedaan, dan hoef je het restbedrag niet te betalen als je weet dat de reis niet doorgaat. Of als de reisorganisatie de overeenkomst niet kan nakomen. Je krijgt dan een voucher voor het al betaalde bedrag, zoals bij Corendon en zijn jongerenmerk GOfun.

De ACM vindt het verder belangrijk dat de vouchers zoveel mogelijk gedekt zijn door een garantiefonds of dat er een andere garantieregeling geldt. Ook ondersteunt de ACM, net als de Consumentenbond, het idee om vouchers overdraagbaar te maken. 

ACM controleert voucherregelingen

ACM controleert periodiek of reisvouchers voldoen aan de uitgangspunten. In een peiling van eind mei 2020 bleek dat dit bij verschillende voucherregelingen niet gebeurt.

Zo dekken de vouchers niet altijd alle kosten en worden bijvoorbeeld boekings- en reserveringskosten niet vergoed. Ook krijgen reizigers die geen voucher willen geen informatie over hoe zij hun geld terug kunnen krijgen. Er zijn ook reisbedrijven die geld terug of een alternatief weigeren op basis van een clausule in de voorwaarden, maar dat mag niet.

    Géén kosten rekenen voor voucher

    Reisorganisaties mogen geen kosten rekenen voor de uitgifte van het corona-voucher of terugbetalen van de reissom, zoals administratiekosten. Volgens toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) kunnen er wel kosten gerekend worden bij het omboeken van de reis. Mits dit in de voorwaarden van de boeking staat (dat er kosten zijn als je de reis omboekt).

    Recht op geld terug

    Samengevat zijn er 2 situaties en termijnen om geld terug te vragen na een geannuleerde reis:

    1. Je wilt geen voucher maar geld terug. Je zou dan binnen 14 dagen je geld moeten terugkrijgen. Tijdens de coronacrisis is dit in elk geval binnen een redelijke termijn.
    2. Je hebt een voucher geaccepteerd, maar wilt nu toch geld terug omdat je de voucher niet kunt of wilt gebruiken. Je kunt dan na 6 maanden je geld terugvragen. Volgens de ACM (Autoriteit Consument & Markt) moet je uiterlijk binnen 12 maanden je geld terug krijgen. Dit is omdat de dekking van het garantiefonds verloopt. 

    1. Geen voucher, maar geld terug. 

    Je mag een corona-voucher weigeren bij een geannuleerde reis en geld terugvragen bij de reisorganisatie of het boekingsplatform. De termijn om geld terug te krijgen moet redelijk zijn. Wat redelijk is kan per geval verschillen en is in normale omstandigheden bijvoorbeeld 2 of 4 weken. Door de coronacrisis kan de reisorganisatie moeite hebben met (snel) terugbetalen. De termijn van een paar maanden kan redelijk zijn.

    2. Je hebt een voucher geaccepteerd, maar wilt nu toch geld terug.

    Ook als je al een voucher hebt geaccepteerd, mag je vervolgens toch nog geld terugvragen. Je kunt je geld terugvragen vanaf 6 maanden nadat je de voucher kreeg. Bij sommige reisaanbieders kan dit misschien al eerder. De reisaanbieder die de voucher uitgeeft moet binnen 12 maanden na uitgifte de waarde van ongebruikte vouchers automatisch terugstorten. Reizigers hoeven hier niet om te vragen.

    Verder dringt toezichthouder ACM bij reisaanbieders aan op aandacht voor individuele gevallen en coulance. 

    Annuleringsverzekering en voucher

    Heb je een reisvoucher geaccepteerd, maar wil je annuleren? Dan kun je niet terecht bij je annuleringsverzekering. Die geldt alleen voor geboekte reizen. De voucher staat voor een geldbedrag. Boek je een reis met de voucher, dan kun je weer een annuleringsverzekering afsluiten en/of hierop aanspraak maken.

    Klagen over reisvouchers: voorbeeldbrieven

    • Heb je te maken met onredelijke voorwaarden van een aangeboden reisvoucher? Wijs dan de aanbieder op bovenstaande uitgangspunten van de ACM. 
    • Helpt dat niet, dan kun je bij recht op geld terug de voucher weigeren en geld terug eisen. Gebruik hiervoor de ACM voorbeeldbrief: 'Niet eens met voorwaarden corona-voucher of tegoedbon'
    • Worden er onterecht kosten ingehouden op de reisvoucher? En/of heeft de voucher voor een geannuleerde reis, vlucht of evenement niet de waarde van het volledige aankoopbedrag? Gebruik dan de voorbeeldbrief Onterecht kosten ingehouden op coronavoucher van het Europees Consumenten Centrum (ECC).
    • Ook kun je klagen bij toezichthouder ACM, juridische hulp inschakelen of naar de geschillencommissie (Reizen) stappen. Je kunt ook (gezamenlijk) naar de rechter stappen. 

    ANVR 'Corona-voucher' met garantiedekking

    Sinds 16 maart 2020 vragen ANVR-reisorganisaties bij annulering reizigers de reis om te boeken of een 'corona-voucher' te accepteren. De voucher is alleen bedoeld voor pakketreizen, niet voor losse vliegtickets. Als de reis is geannuleerd vanwege corona, hoeven de restantbetalingen niet meer te worden gedaan. De voucher heeft dan de waarde van de aanbetaalde reissommen en ook eventuele extra kosten, zoals reserverings-en administratiekosten. Als reiziger behoud je overigens altijd het recht op geld terug, ook als je de voucher al hebt geaccepteerd. 

    SGR-garantie op vouchers in 2020

    Pakketreizen die na 16 maart zijn geboekt, vielen eerder niet onder de voucherregeling van de SGR. Nadat de Consumentenbond dit aankaartte bij de ANVR en SGR, Daarop lieten de ANVR en de SGR weten dat de garantie op reisvouchers nu ook geldt voor boekingen van pakketreizen ná 16 maart. De garantieregeling geldt tot eind 2020, voor vouchers die zijn uitgegeven bij annuleringen door corona. De geldigheid is vervolgens 12 maanden (vanaf datum van uitgifte). Consumenten hebben nu de zekerheid dat hun reissommen dit jaar ook bij geannuleerde reizen beschermd zijn tegen faillissementen. 

    Tips bij het boeken van een reis:

    • Accepteer een reisvoucher of vraag je geld terug. 
    • Boek je reis zo mogelijk met een creditcard, vanwege de aflevergarantie. Wel is het belangrijk om dan vooraf te checken bij de uitgever van de creditcard of de betaling kan worden teruggedraaid bij faillissement van de reisorganisatie. 
    • Wordt je reis geannulleerd, dan kun je de reis mogelijk ook uitstellen of omboeken. Dan blijft de SGR-dekking ook van toepassing. Bij een SGR-reisorganisatie is er altijd garantiedekking op een geboekte reis (de reissom). 

    Geld terug of voucher met garantie (SGR)

    De corona-vouchers met SGR-garantie worden tot eind 2020 uitgegeven. Dat komt mede door versterking van het garantiefonds door het kabinet. Het tegoed van de voucher valt tot die tijd onder het garantiefonds SGR.

    Een toelichting op 3 verschillende situaties voor het accepteren van een voucher en geld terugvragen:

    • (Deels) ongebruikte voucher
      Het garantiefonds (SGR) biedt een vergoeding als een reisorganisatie failliet gaat. Als de reisorganisatie omvalt voordat je de voucher hebt gebruikt, krijg je de waarde terug.
    • Voucher, later toch geld terug
      Je kunt ook alsnog geld terugvragen nadat je de voucher al hebt geaccepteerd. De dekking via de SGR is geldig tot het moment dat je van de reisorganisatie geld terug hebt ontvangen.
    • Geen voucher, direct geld terug
      Kies je bij een geannuleerde reis niet voor een reisvoucher maar voor geld terug en gaat de pakketreisaanbieder failliet voordat je je geld terug hebt? Dan sta je in principe met lege handen. Het bedrag valt dan namelijk niet onder de garantieregeling van SGR.

    Check via de website van SGR of de reisorganisatie is aangesloten.

    Reis boeken met corona-voucher (ANVR)

    De voucher wordt uitgegeven op naam van de hoofdboeker, die zelf mag bepalen met wie hij/zij een nieuwe reis boekt. Je moet dan weer boekingskosten betalen.

    De voucher is 12 maanden geldig en niet overdraagbaar. Had jij als hoofdboeker voor meerdere mensen een reis geboekt, dan krijg je maar één voucher voor de reissom terug. 

    Goedkopere reis boeken

    Boek je een goedkopere reis, dan krijg je het verschil terug. Zo'n restbedrag (bedrag van de voucher dat nog niet is besteed) moet volgens de ACM binnen een redelijke termijn door de reisorganisatie worden uitgekeerd. Reisorganisaties kunnen voor het verschil ook een voucher aanbieden, maar uiteindelijk moet je je geld terug kunnen krijgen. Bij een duurdere reis moet je bijbetalen.

    Sunweb biedt een prijsgarantie. De touroperator zegt dat reizigers met een corona-voucher hiermee precies dezelfde vakantie kunnen boeken in 2021 voor exact dezelfde prijs. Dan moet je de reis wel kunnen boeken met onder meer dezelfde personen, in dezelfde periode en naar dezelfde bestemming. Lees de voorwaarden bij deze prijsgarantie dus goed door.

    Nadelen ANVR corona-voucher

    • Het nadeel van zo'n voucher is de beperkte geldigheid van één jaar om garantiedekking via SGR te hebben. Dit houdt in dat je vóór de einddatum van de voucher een nieuwe reis moet boeken. Je hoeft dus niet binnen dat jaar te reizen.
    • Een ander nadeel is dat je de waarde van de voucher alleen kunt inwisselen bij dezelfde reisorganisatie (die de voucher heeft uitgegeven). Bij het boeken van een nieuwe reis zie je elders misschien een betere reisaanbieding.
    • Ook is de voucher niet overdraagbaar. Wil of kun je de reis zelf niet meer maken, dan kun je de voucher dus niet aan iemand anders geven. Je kunt wel je geld terugvragen naderhand.

    Andere garantieregelingen

    De reisorganisatie kan ook bij een ander garantiefonds zijn aangesloten. Bijvoorbeeld bij de garantieregeling STO Garant of het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO).

    Beiden fondsen geven reizigers geld terug als een aangesloten reisorganisatie omvalt. GGTO dekt uitgegeven vouchers door aangesloten reisorganisaties tot 1 september 2020. Dit voucher is ook 12 maanden geldig en niet overdraagbaar.

    Waarde van de reisvouchers

    De waarde die onder de garantiedekking valt, is de reissom en extra kosten, zoals voor bagage en boekingskosten. Maar verzekeringspremies en kosten voor een visum vallen hier niet onder bij garantiefondsen GGTO en SGR. Ook extra diensten die ná het boeken zijn toegevoegd en betaald, vallen níet onder de garantiedekking. Bij STO Garant is het volledige boekingsbedrag wel gedekt.

    Je kunt naderhand alsnog geld terugvragen. Dan is er bij SGR en GGTO garantiedekking tot het moment dat je het geld hebt teruggekregen. Vraag je direct geld terug na een geannuleerde reis in plaats van een voucher, dan is er geen garantiedekking. Gaat de reisaanbieder failliet voordat je het geld terug hebt, dan is de kans dat je het nog terugkrijgt een stuk kleiner.  

    Standpunt Consumentenbond: ANVR-voucher

    Wij zijn ons bewust van de grote gevolgen die de corona-pandemie kan hebben voor de reisbranche. Daarom hebben we begrip voor het initiatief van de branche om gedupeerde reizigers  een tegoedbon (corona-voucher) te geven.

    Vooralsnog stellen we ons neutraal op, omdat we via onze Europese koepelorganisatie (BEUC) onderhandelen over wetgeving die voor alle lidstaten geldt. Hierbij hanteren we de volgende uitgangspunten:

    1. Vrijwilligheid: de consument bepaalt zelf of hij een corona-voucher accepteert, of toch het reeds betaalde bedrag gerestitueerd krijgt. Reisorganisaties mogen geen druk op consumenten uitoefenen om een voucher te accepteren.
    2. Bescherming tegen faillissement: we willen dat consumenten die een voucher accepteren worden gecompenseerd indien de reisorganisatie failliet gaat of niet in staat is om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen. De Europese lidstaten dienen hiervoor zorg te dragen. Het kan niet zo zijn dat consumenten die zich flexibel opstellen vervolgens met lege handen staan.
    3. Terugbetaling: we willen dat consumenten die – na acceptatie van de voucher – te allen tijde de mogelijkheid hebben de voucher alsnog om te wisselen voor terugbetaling van de volledige reissom.

    Kom erbij

    Geniet ook van al onze voordelen. Wij zorgen ervoor dat jij gemakkelijk de beste aankoop doet. Ook ben je voordeliger uit, worden je belangen behartigd en krijg je de juiste hulp bij financiële en juridische vragen.

    Word ook lid

    Lid Worden Mediapool Test

    Meer lezen:

    Andere reisvouchers (vakantieparken en vliegtickets)

    Let erop dat wanneer je een voucher accepteert, deze onder de garantieregeling van SGR valt of een ander garantiefonds (zoals GGTO of STO Garant). Of dat de voucher eventueel een andere garantiedekking heeft als de reisorganisatie failliet gaat.

    Er zijn momenteel ook reisdienstverleners die vouchers uitgeven zónder garantiedekking bij een mogelijk faillissement. Je staat dan waarschijnlijk met lege handen als de reisorganisatie omvalt.

    Gratis Geldgids-artikel over reisvouchers

    We bekeken de verschillende voucherregelingen van luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, accommodaties en vervoerders. Lees het gratis artikel Coronavouchers (pdf) uit de Geldgids van juni/juli 2020.

    Luchtvaartvouchers

    Ook luchtvaartmaatschappijen geven reisvouchers uit wanneer zij een vlucht annuleren. Passagiers blijven ook met een reisvoucher recht houden op terugbetaling van de ticketkosten. Je mag ook direct kiezen voor teruggave van je geld. Dat moet de maatschappij je dan binnen 7 dagen teruggeven. In plaats van een voucher of restitutie, mag je ook kiezen voor een andere vlucht op een tijdstip en dag naar keuze. De maatschappij mag daar geen kosten voor rekenen.  

    Standpunt Consumentenbond luchtvaartvoucher

    De Consumentenbond en de ANWB willen dat de voorwaarden van de luchtvaartvouchers worden verbeterd. Een belangrijk bezwaar is dat de voucher niet gedekt is tegen een eventueel faillissement van de aanbieder. Ook moeten consumenten de voucher eerder kunnen inwisselen voor geld als zij hiervan geen gebruik maken. Beide organisaties vinden een termijn van 6 maanden redelijk. Nu is die termijn gesteld op 12 maanden, wat langer is dan in sommige andere landen. 

    De voucherregelingen moeten daarnaast écht aantrekkelijk gemaakt worden voor consumenten. Ook bijvoorbeeld door de vouchers overdraagbaar te maken en géén extra kosten bij het boeken van het nieuwe ticket te vragen. 

    Minister wil niet garant staan

    De minister riep de luchtvaartbranche op om de vouchers aantrekkelijker te maken door ze bijvoorbeeld overdraagbaar te laten zijn. Hiervoor pleitte de Consumentenbond al eerder. Bijvoorbeeld door de vouchers overdraagbaar te maken of door de vlucht in de toekomst voor hetzelfde bedrag te garanderen, dus zonder bijbetalingen.

    Op 27 april liet Van Nieuwenhuizen echter aan de Tweede Kamer weten dat ze niet garant wil staan voor de vouchers. Wel ze zich inspannen voor een Europese garantieregeling. De Consumentenbond vindt dat een ‘te lange weg’.

    Reis geannuleerd? Recht op geld terug!

    Van Nieuwenhuizen stelde eerder ook dat consumenten die tóch hun geld terug willen hebben, maar naar de rechter moeten. Ook pleitte ze in Brussel gepleit voor een (tijdelijke) aanpassing van de Europese Verordening, zodat consumenten verplicht worden een voucher te accepteren. Onder meer de Consumentenbond uitte hierop stevige kritiek.

    Op 14 mei liet Van Nieuwenhuizen weten tóch in te grijpen als luchtvaartmaatschappijen weigeren hun klanten geld terug te betalen bij een geannuleerde vlucht. Het kabinet nam het besluit na kritiek van de Europese Commissie op EU-landen die consumenten verplichten vouchers te accepteren. 

    Vouchers KLM, Transavia en TUI

    In een reactie op het besluit van de minister liet KLM weten zijn voucherregeling aan te passen. In eerste instantie zouden KLM-vouchers 15% meer waarde krijgen. Daarmee zouden ze een aantrekkelijke optie worden. Daar is de maatschappij op teruggekomen. Alleen onder bepaalde voorwaarden krijgen sommige reizigers tot 15% korting op een nieuw ticket. Je kunt nu wel online je geld terugvragen bij KLM. 

    Bij de Consumentenbond kwamen veel klachten binnen over Transavia. Reizigers kregen na een geannuleerde vlucht alleen een voucher aangeboden en geen optie tot kosteloos omboeken of geld terug. Dat mag niet. Transavia zegt dat ze nu toch met terugwerkende kracht geld terug geven na een reisannulering.

    Ook TUI Nederland belooft nu alsnog geld terug als optie te bieden naast de voucher. Het gaat dan om klanten met alleen een TUI Fly vliegticket en om vluchten die vanaf 13 maart zijn geannuleerd vanwege het coronavirus.

    Voorbeeldbrief vluchtannulering en geld terug

    Het Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft een voorbeeldbrief voor vouchers en geannuleerde vluchten gemaakt. Heb je een luchtvaartvoucher geweigerd maar betaalt de luchtvaartmaatschappij de ticketprijs niet terug? Gebruik dan de voorbeeldbrief van het ECC.

    Meer lezen

    Vouchers vakantieparken

    Watersport- en recreatiebedrijven, zoals vakantieparken, die zijn aangesloten bij branchevereniging Hiswa-Recron bieden bij annulering vanwege corona ook een voucher aan. Onder meer Center Parcs, Landal en Roompot zijn hierbij aangesloten. 

    Deze recreatievouchers worden tot 1 juli 2020 uitgegeven. Volgens Hiswa-Recron hebben onder meer campings en groepsaccommodaties nu (juni 2020) nog te maken met dusdanige beperkingen. Hierdoor kunnen zij de afspraken met consumenten niet (behoorlijk) nakomen. De waarde van de voucher kan tot een jaar na de oorspronkelijke aankomstdatum worden gebruikt. Dat kan voor een ander verblijf met een aankomstdatum tot 30 september 2021.

    Je moet de recreatievoucher gebruiken bij de aanbieder die de voucher heeft verstrekt. Je kunt hem niet overdragen aan anderen. Boek je een duurder nieuw verblijf, dan moet je bijbetalen. Is het goedkoper dan de waarde op de voucher, dan krijg je het verschil terug. Niet in geld, maar via weer een nieuwe recreatievoucher. 

    Geen garantiefonds vakantieparken

    De uitgegeven voucher is een jaar geldig vanaf de oorspronkelijke aankomstdatum. Ook hier kun je pas na 12 maanden je geld terugvragen. 

    Maar gaat bijvoorbeeld het vakantiepark failliet, dan is je geld terugkrijgen niet zeker. De branchevereniging heeft namelijk nu nog geen garantiefonds, maar pleit voor een Toeristisch Corona Garantiefonds met ondersteuning van de provincies.

    Waardebon bij concert of evenement

    Ook bij de annulering van een concert of ander evenement worden nu vaak vouchers (waardebonnen) aangeboden. Lees meer over vouchers bij evenementen en het coronavirus.

    Meer lezen:

      Coronavirus

      Alle actuele berichten rondom de coronavirusuitbraak houden we bij op een pagina.

      Corona: wat zijn de gevolgen voor jou?

      Coronavirus mediapool