Buitenlandse webshops: onveilige huishoudelijke apparaten
Lauri ten Grotenhuis Expert Woning & HuishoudenGepubliceerd op:21 januari 2022
Wat is het probleem?
Huishoudelijke apparaten die je in buitenlandse online webwinkels koopt voldoen niet altijd aan Europese regels. In het najaar van 2021 beoordeelden we 2 airfryers en 2 mini-stofzuigers.
De ene airfryer bestellen we via Amazon.co.uk. Dit apparaat heeft een Engelse stekker en is dus alleen te gebruiken met een adapter. De andere bestellen we bij Wish.com. Deze begint bij het eerste gebruik flink te roken en daarom zijn we maar gestopt met het onderzoek.
De stofzuigers die we bestellen werken allebei. Eén stofuiger wordt geleverd met alleen Chinese informatie. En de zuigkracht die op het product staat, is lager dan de website vermeldt. Het CE-merk staat alleen op de doos en niet op het product. De andere stofzuiger was van zeer matige kwaliteit. Dit apparaat heeft geen CE-merk terwijl dat wel verplicht is.
Wat kun je doen?
- Koop huishoudelijke apparaten alleen via betrouwbare Nederlandse of Europese webshops.
- Controleer of de fabrikant duidelijk vermeld is.
- Controleer op de website of het product een Nederlandse stekker heeft.
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.