! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor bij elektrische fiets

Elektrische fietsen worden geleverd met verschillende typen motors. Kies je voor de natuurlijk aanvoelende middenmotor, de goedkopere voorwielmotor of toch de achterwielmotor? Weet ook dat het soort sensor en het aantal ondersteuningsstanden invloed hebben.
Ronald Kamp

Ronald Kamp , Expert Auto, Fiets & Reizen Bijgewerkt op: 10 december 2019

Middenmotor

  • De elektrische ondersteuning voelt natuurlijk aan.
  • Als je harder trapt, levert de motor ook meer kracht.
  • Werkt via de trapas. 
  • Is beter geschikt voor heuvelachtig terrein dan de voorwielmotor door de manier van werken en de hogere maximale kracht.

Deze motor is duurder dan een voorwiel- of achterwielmotor. En er staan grotere krachten op het versnellingssysteem en de fietsketting. De ketting is daardoor vaak sterker. Sommige motoren maken geluid. Je hoort de tandwielstelsels in de motor.

Voorwielmotor

  • Goedkoper in aanschaf.
  • Je kunt maximale elektrische ondersteuning krijgen zonder veel kracht te zetten.
  • Je moet er een beetje aan wennen. Vooral bij fietsen op lage snelheid als je manouvreert en bij afremmen. 
  • Weinig onderhoud.
  • Heeft een vrijloopfunctie. Fietst dus lichter zonder ondersteuning.

Een voorwielmotor trekt je als het ware vooruit. Veel fietsers vinden de ondersteuning die een middenmotor geeft natuurlijker aanvoelen. Anderen geven juist de voorkeur aan een voorwielmotor omdat je extreem weinig kracht hoeft te zetten. Het lichtjes laten ronddraaien van de pedalen is voldoende.

Maar je moet er wel even aan wennen. Bij het inhouden voor een bocht trekt de motor soms nog even door. Ook kun je ongewenst versnellen, als je een korte bocht maakt en de pedalen ronddraait. Daardoor kan het in het begin aanvoelen alsof de fiets er met jou vandoor gaat.

Deze motor wordt veel gebruikt in ombouwsets waarmee je een gewone fiets elektrisch kunt maken.

Achterwielmotor

  • Meestal de stilste motor.
  • Stuurt fijner dan met een voorwielmotor.
  • Weinig keus in fietsen.

Dit type motor wordt bijna alleen gecombineerd met een onderhoudsgevoeligere derailleurversnelling. Je kunt niet van versnelling wisselen terwijl je stilstaat en je hoort de ketting tijdens het schakelen. Het wisselen van de achterband is lastig omdat de computer dan gereset moet worden.

Merk en type motor

De ene motor is de andere niet. In onze test beoordelen we onder meer de soepelheid en kracht van de motoren. Hoe prettig werkt de elektrische ondersteuning?

Bewegingssensor of krachtsensor

Het soort sensoren op de fiets hangt grotendeels samen met de keuze van de motor. De meeste middenmotoren hebben een krachtsensor. Die werkt heel direct en regelt de motorkracht vloeiend, afgestemd op hoeveel kracht je zelf zet.

De goedkopere bewegingssensor of rotatiesensor, die de meeste voorwielmotoren hebben, reageert met wat vertraging. Een bewegingssensor zorgt ervoor dat de motor al maximale kracht levert als je de pedalen lichtjes ronddraait. Sommigen vinden dat fijn, de meesten geven de voorkeur aan de middenmotor met krachtsensor.

Mate van trapondersteuning

Tussen e-bikes verschilt de maximale motorkracht, maar ook hoe je deze kunt doseren. Je hebt meestal minimaal 3 ondersteuningsniveaus. Maar 4 of 5 stapjes kan net even wat prettiger zijn. Zo kun je altijd een goede verhouding vinden tussen de motorkracht die je wenst en de eigen trapkracht.

Bij e-bikes met een bewegingssensor (en meestal een voorwielmotor) werken de ondersteuningsstanden vaak anders. Je kiest dan niet de hoeveelheid kracht die de motor levert. De kracht is namelijk altijd maximaal. Maar je kiest tot welke snelheid je ondersteund wilt worden. Dit doe je met de stand, bijvoorbeeld 18 km per uur of maximaal rond de 25 km per uur.

Lees ook: