icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
E-bike 267x150

Voordelig je eigen e-bike?

Met ons e-bike collectief fiets je voor een vast bedrag per maand! | Lees meer

Versnellingen en ketting van een elektrische fiets

Kies je voor onderhoudsarme naafversnelling of sportievere derailleurversnelling, wil je meer comfort met traploze of automatische versnellingen en is riemaandrijving in plaats van een ketting nuttig?

Ronald Kamp

Ronald Kamp , Expert Auto, Fiets & Reizen Gepubliceerd op:20 juni 2019

elektrische-fiets-versnelling

Versnellingssysteem

Bij de aanschaf van een e-bike moet je ook kiezen tussen naafversnelling of derailleurversnelling. De naafversnelling is bij e-bikes het populairst, maar de sportieve fietser kiest vaker een derailleurversnelling.

Naafversnelling

Een naafversnelling heeft tandwielen die in het midden van het achterwiel ( de naaf) zijn verwerkt. Schakelen doe je met een draaihandvat.

Voordelen:

  • Minder onderhoud, door afgeschermde tandwielen en meestal een dichte kettingkast.
  • Bij stilstand schakelen.
  • Traploze versnellingen mogelijk
  • Automatisch schakelen mogelijk

Nadelen:

  • Goed schakelen vereist even inhouden met trappen
  • Duurder in aanschaf
  • Onderhoud is duurder, omdat je het niet zelf kunt doen
  • Meer dan 11 versnellingen komt eigenlijk niet voor, en 9 tot 11 versnellingen zeer sporadisch

Derailleurversnelling

Een derailleurversnellingen heeft zichtbare tandwielen en een open kettingkast. Schakelen doe je door het indrukken van hendels met je duim.

Voordelen:

  • Schakelt sportief en snel, ook tijdens het trappen.
  • Goedkoper in aanschaf.
  • Meer keuze aan sportieve fietsen.
  • Meer keuze uit fietsen met 9 of meer versnellingen.
  • Je kunt makkelijker zelf onderhoud plegen.

Nadelen:

  • Veel vaker onderhoud nodig.
  • Bij stilstand schakelen niet mogelijk.
  • Geen traploze versnellingen mogelijk en automatisch schakelen beperkt mogelijk.

Bekijk geteste e-bikes met naafversnelling en met derailleur

Hoeveelheid versnellingen

Veel e-bikes hebben 7 of 8 versnellingen, dat is voor Nederlandse omstandigheden meestal prima. Een hoger aantal versnellingen kan nuttig zijn als je regelmatig de heuvels of zelfs bergen in gaat.

Maak je veel kilometers, dan kun je bij de naafversnelling 8 versnellingen overwegen. Die wordt vaak als iets betrouwbaarder en efficiënter gezien dan die met 7 versnellingen. Bij een derailleurversnelling zijn fietsen met 9 of meer versnellingen vaak voorzien van hogere kwaliteit onderdelen.

Er zijn ook traploze versnellingssystemen (van het type Enviolo NuVinci) waarbij je niet uit vaste versnellingen hoeft te kiezen. Zo hoef je je niet te ergeren aan een versnelling die nèt te licht en de volgende net te zwaar is. Tussen de laagste en hoogste stand heb je als het ware een oneindig aantal versnellingen, waarbij je met een draaihendel de juiste stand kiest.

Automatisch schakelen

Bij de meeste e-bikes moet je zelf schakelen. Dat vinden veel fietsers het prettigst, maar anderen vinden (het vrij prijzige) automatisch schakelen fijner. Vooral bij het afremmen naar en vertrekken vanuit stilstand scheelt het een hoop schakelen.

De meeste fietsen die automatisch kunnen schakelen hebben ook traploze versnellingen. Je stelt dan het gewenste traptempo in en de fiets regelt verder alles zelf. Deze variant wordt aangeboden onder de merknaam Enviolo (NuVinci) Automatic. De nadelen zijn de hoge aanschafprijs en de hogere kans op defecten.

Ketting of riem

Sommige fietsen hebben een riem in plaats van de standaard fietsketting. Een riem hoef je niet te smeren, zoals je dat bij een ketting af en toe moet doen, zeker bij een open kettingkast. Maar regelmatig schoonspuiten van de riem is wel aan te raden.

De levensduur van een riem zou langer moeten zijn, maar vanwege de hogere aanschafkosten van een fiets met riem is het op termijn vaak alleen goedkoper als je regelmatig erg veel fietst (grote woon-werkafstand).

Een riemaandrijving is stil, maar een goedgesmeerde ketting is dat ook.

In de typenaam van de fiets staat soms vermeld dat de fiets over een riem beschikt, bijvoorbeeld met de Engelse benaming 'Belt'.

Lees ook: