icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Goedkope elektrische fiets

Zijn goedkope elektrische fietsen net zo goed als hun duurdere soortgenoten? Nee, maar soms volstaan ze. Bedenk wel dat de duurzaamheid waarschijnlijk minder is. Wij geven koopadvies.
Ronald Kamp_S

Ronald Kamp   Expert elektrische fietsenBijgewerkt op:15 augustus 2024

Flinke-premiestijgingen-e-bikeverzekeringen

Hoeveel kost een e-bike?

De gemiddelde verkoopprijs van een elektrische fiets ligt ruim boven de €2000. Er zijn ook e-bikes die de helft of nog minder kosten. Er zijn soms (duidelijke) verschillen, maar je kunt niet zeggen dat een fiets die 2 keer zo duur is ook 2 keer zo goed is.

Nadelen goedkope elektrische fiets

Meestal hebben goedkopere e-bikes wel nadelen. Gebruik je je e-bike regelmatig en voor een langere periode, dan zijn er vaak goede redenen om meer te betalen. Een aantal verschillen tussen goedkope en duurdere e-bikes ontdek je tijdens proefritten. Maar sommige nadelen ontdek je pas nadat je de fiets een tijd gebruikt.

Duurzaamheid en kwaliteit

Bij goedkopere fietsen zijn onderdelen vaak minder duurzaam.

De kwaliteit van versnellingsonderdelen en accu's is vaak minder goed. De kans dat je er na een paar jaar problemen mee krijgt, is daarmee groter. Ook zijn de remmen vaak minder krachtig en slechter te doseren.Het frame, de afwerking en het display zijn vaak eenvoudiger.

Bedenk ook dat onderdelen van bekende merken niet meteen topkwaliteit betekenen. Zo heeft Shimano veel verschillende versnellingsonderdelen, van goedkoop tot duur. De duurdere productlijnen zijn vaak duurzamer.

Ook als je veel of vrij sportief fietst, kun je profijt hebben van betere onderdelen.

Gebruik je de fiets alleen voor korte ritjes in de stad? Dan is over de kwaliteitsnadelen misschien wel heen te stappen.

Meer kans op problemen

Goedkoop kan uiteindelijk duurkoop blijken. Uit ons tevredenheidsonderzoek van e-bikes blijkt dat bij goedkopere fietsen de kans op mankementen flink groter is.

Een voorbeeld is een kapotte accu. In de prijsklasse van €1000 tot €1500 worden 50% meer kapotte accu's gemeld dan in hogere prijsklassen. En dat is bij fietsen tot 4 jaar oud. Bij een hogere leeftijd wordt dit verschil groter.

Minder goede elektrische aandrijving

De elektrische aandrijving, dus de motor en de sensor, zijn bij goedkopere e-bikes vaak minder goed. En dit merk je bij elke rit.

Goedkopere fietsen hebben bijna altijd een voorwielmotor die je vooruit trekt, met een rotatiesensor. Die reageert vaak met wat vertraging. Stop je met trappen, dan ijlt de ondersteuning nog even na, iets waar je aan moet wennen. Ook kun je de kracht van motor vaak niet instellen. Met de standen op het stuur regel je alleen de maximale snelheid voor de elektrische ondersteuning, maar de motor werkt altijd op volle kracht.

Duurdere fietsen hebben vaker een middenmotor met krachtsensor. Dat voelt voor de meeste mensen prettiger en natuurlijker aan. Met de ondersteuningstanden op het stuur regel je de verhouding tussen de kracht die je zelf levert en die van de motor. Een krachtsensor vind je bijna nooit bij fietsen onder de €1750.

Kenmerken goedkope elektrische fietsen

In het algemeen onderscheiden goedkopere e-bikes zich op de volgende punten:

  • De e-bikes hebben meestal een goedkope voorwielmotor en goedkope sensoren. Een voorwielmotor voelt niet zo natuurlijk aan. Je moet er meer aan wennen, maar het is voor sommigen wel voldoende. Meer over de verschillen tussen voorwiel- en middenmotor.
  • Vaak geven ze te weinig ondersteuning onder zware omstandigheden. Als je een flinke heuvel op moet, levert ze soms niet genoeg kracht.
  • De displays geven vaak beperkte informatie. Soms alleen ledlichtjes die de ondersteuningstand en de acculading aangeven, terwijl op duurdere fietsen minimaal snelheid, maar vaak ook uitgebreide ritgegevens worden getoond.
  • Het comfort is soms beperkt. Voorvork- en/of zadelpenvering ontbreekt soms. En ook bredere banden (vanaf zo'n 47 mm breed) die extra vering geven zie je bijna alleen terug op duurdere fietsen.
  • De kwaliteit van de onderdelen is vaak minder. De kans dat de fiets lang meegaat zonder problemen is kleiner dan bij duurdere exemplaren.
  • De kwaliteit van de accu verslechtert naar verhouding snel bij goedkopere fietsen. Soms gebruiken fabrikanten goedkope accu's (uit restpartijen). In ons laatste tevredenheidsonderzoek werden in de prijsklasse van €1000 tot €1500 ongeveer 50% meer kapotte accu’s gemeld dan in hogere prijsklassen.
  • De stabiliteit van het frame is bij de meeste bekende merken tegenwoordig wel in orde. Bij goedkopere e-bikes van onbekendere merken wil het frame nog wel eens een zwak punt zijn. Dit merk je vooral als je zelf wat zwaarder bent of hard de bocht door gaat.
  • De remmen zijn soms een zwak punt. Hydraulische velgremmen of schijfremmen zijn geschikter voor een hogere snelheid van e-bikes. Dat in plaats van goedkopere mechanische remmen, zoals rollerbrakes of v-brakes.
  • Bij de allergoedkoopste e-bikes werkt de verlichting op losse batterijen, in plaats van via de fietsaccu. Onhandig, je kunt ze niet met een knop op het stuur in- en uitschakelen.
  • Vaak is er maar 1 framemaat beschikbaar. De ideale zithouding vinden is dan lastiger dan bij fietsen die in meer maten leverbaar zijn. Zeker als je geen gemiddeld postuur hebt.

Video-reviews goedkopere e-bikes

In onze uitgebreide e-biketest ligt de focus op e-bikes met middenmotoren. We hebben ook goedkopere fietsen met achter- en voorwielmotor bekeken in video-reviews:

  • De Decathlon B’twin Elops 900, een instap e-bike van €1300 met achterwielmotor en veiligere hydraulische schijfremmen.
  • Goedkopere e-bikes zien er niet altijd even hip of mooi uit. De Watt e-bike bewijst dat je voor iets meer dan €1500 toch op iets speciaals kunt rijden.
  • De Muto e-bike is een stadsfiets van rond de €1700 met voorwielmotor en een handig kliksysteem voor dragers. Hij heeft kenmerken van duurdere fietsen, zoals een 8-versnellingsnaaf, riemaandrijving en een nette afwerking.

Reparatie en service na aankoop

Sommige webwinkels zonder fysieke fietswinkels en verschillende supermarkten en bouwmarkten verkopen regelmatig goedkope e-bikes. Ze bieden deze aan voor heel aantrekkelijke prijzen. Bedenk dan:

  • Waar kan ik terecht voor onderhoud, reparatie en garantie? Soms zijn er afspraken met fietsreparateurs, maar niet altijd.
  • De fietsen worden niet altijd rijklaar geleverd. Je moet soms zelf onderdelen monteren of afstellen. 
  • Als er iets kapot gaat, hoe kom ik dan aan vervangende onderdelen? Hier is een extra risico als er eigen (merkspecifieke) onderdelen worden gebruikt.
  • Is het een merk/winkel die over een paar jaar nog steeds bestaat? Zeker als je een wat onbekender merk aanschaft, kan het best zijn dat een vervangingsaccu na enkele jaren niet of moeilijk te vinden is.

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.