Goedkope en dure fabrikantenwinkels
Ferry Ploeg PrijzenonderzoekerGepubliceerd op:26 oktober 2021
3 Highlights uit de test
- 1Bij slechts 3 fabrikantenwinkels waren wij gemiddeld goedkoper uit
De prijsverschillen zijn groot. Bij 1 fabrikantenwinkel waren wij 10% goedkoper uit dan gemiddeld. Bij de meeste winkels waren wij duurder uit en liepen de verschillen op tot 25% duurder dan het gemiddelde.
- 2Algemene en holle beloftes
Veel fabrikanten beloven je een snelle en gratis levering. Of een competente service zonder bijkomende kosten en retourmogelijkheid binnen 14 dagen. Dit laatste is wettelijk vastgelegd en is gewoon verplicht.
- 3Wij vonden soms flinke uitschieters
Speakers, soundbars en koptelefoons van een bekend merk zijn gemiddeld 14% duurder dan elders. Met een uitschieter naar 70% voor een koptelefoon. Bij een ander bekend merk waren we gemiddeld 3% goedkoper uit met een uitschieter van 20% voor een speaker.
Rechtstreeks kopen bij de fabrikant, zonder dat er nog een (online) winkel tussen zit. Je zou verwachten dat de producten er goedkoper of minimaal even duur zijn. Helaas gaat die vlieger meestal niet op. Bij maar 3 fabrikantenwinkels waren wij gemiddeld goedkoper uit.
Benieuwd naar de testresultaten?
Word lid en krijg direct toegang tot alle testresultaten van onze experts.
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.