icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kun je blokkades van buitenlandse webwinkels omzeilen?

Veel webwinkels in Europa rekenen per land een andere prijs voor hetzelfde product. Artikelen zijn bijvoorbeeld in een .de-winkel 10 tot 20 % goedkoper dan in een .nl-winkel. Een webwinkel ziet aan je IP-adres dat je in Nederland bent en leidt je door naar hun Nederlandse vestiging. Door deze 'geo-blocking' kun je niet profiteren van de voordelen van de interne markt van de Europese Unie. Hoe kun je zo'n blokkade omzeilen?

   Gepubliceerd op:5 juli 2017

online kopen

Trucs om hindernissen te omzeilen

1. VPN

De blokkade bij de toegang tot de website is meestal te omzeilen wanneer je een IP-adres van het gewenste land hebt. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een Virtueel Particulier Netwerk (VPN).

2. Bestellingen doorsturen

Heb je toegang tot de website, dan kan er nog een probleem voorkomen. Sommige webwinkels bezorgen alleen op binnenlandse adressen. Je kunt dit omzeilen door je aankopen door te laten sturen. In veel landen in Europa zitten bedrijven die bezorgadressen verhuren en pakjes doorsturen naar je adres in Nederland. Het is nog voordeliger als je verschillende aankopen verzamelt en in 1 keer door laat sturen naar Nederland.

Standpunt Consumentenbond

De Consumentenbond lobbyt al lang om handelsbelemmeringen weg te nemen. 'De consument moet grensoverschrijdend zaken kunnen doen, waarbij het niet moet uitmaken in welk land je woont.'

Wetgeving

De Europese consumentenorganisatie BEUC laat in deze video zien hoe absurd geo-blocking is. De Consumentenbond is ook in de BEUC vertegenwoordigd.De wetgeving waarover het Europees Parlement zich nu buigt is mede door de Europese consumentenorganisatie BEUC bereikt.’

Voor leden

In de Geldgids van juli 2017 staat het hele artikel 'Trucs om blokkade te omzeilen' (pdf voor leden).

Blijf op de hoogte

Ontvang nieuws, acties en tips in je mailbox. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop en weet je wat je rechten zijn. Al 500.000 lezers gingen je voor.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren.

Nieuw & interessant

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test | 5 jul.

    Test problemen bij pakketbezorging

    Tijdens de coronaperiode kregen we veel klachten over pakketbezorging. Zijn er inmiddels minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Temu gebruikt unfaire praktijken
    Nieuws | 16 mei

    Consumentenorganisaties dienen klacht in tegen Temu

    18 Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. Volgens de consumentenbonden houdt Temu cruciale informatie achter en gebruikt het platform dark patterns om consumenten te beïnvloeden.
  • online platforms veiliger maken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.