icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Gebruiksvoorwaarden smart-tv's

Fabrikanten van smart-tv's verzamelen gegevens over de gebruikers en hun kijkgedrag, zo bleek uit onderzoek in 2014. Verder waren gebruiksvoorwaarden en privacybeleid vaak onleesbaar door de grote hoeveelheid (juridische) teksten. We houden ze daarom in 2016 weer eens tegen het licht.
Arjen Oving
Arjen Oving

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  16 december 2016

smart TV

Accepteren van de voorwaarden

Android TV logo

Bij Sony en Philips heb je allereerst te maken met de voorwaarden van Android TV, het smart-tv platform dat deze fabrikanten gebruiken. Android TV is een systeem van Google. De andere merken gebruiken ieder een eigen smart-tv systeem.

Wanneer je een tv met Android TV koopt, heb je automatisch te maken met de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van Google. En deze moet je accepteren - er is geen andere keuze dan 'doorgaan' te kiezen - anders kun je niet verder met de installatie van de tv en kun je de tv niet gebruiken. Je wordt eigenlijk gedwongen om ze te accepteren.

Android TV doorgaan

Nadat je de voorwaarden van Android TV hebt geaccepteerd, krijg je ook nog de voorwaarden van de fabrikant voorgeschoteld. Accepteer je deze voorwaarden niet, dan blijven de apps van Netflix en Youtube wel werken, maar geven ‘nationale’ apps  - van bijvoorbeeld Videoland, Pathé en de NOS - geen sjoege meer. Dat Netflix en Youtube het toch blijven doen, heeft waarschijnlijk te maken met de voorwaarden van Android TV waar je niet onderuit kunt. 

Accepteer je bij de andere merken (buiten Sony en Philips) de voorwaarden niet, dan kun je de tv nog wel verder installeren. De tv doet het dan gewoon, afgezien van de smart-tv functies en apps.

Heel veel tekst

Jammer genoeg bevatten de voorwaarden van de meeste fabrikanten heel veel tekst, los nog van de soms juridische toonzetting. Niet echt klantvriendelijk en het lijkt meer bedoeld om gebruikers af te schrikken. Je kunt eigenlijk niet verwachten dat gebruikers het volledig doornemen en zullen begrijpen. 

  • Android TV: 10 schermen vol tekst over de servicevoorwaarden en het privacybeleid. Daar komen de voorwaarden van Sony of Philips nog bovenop. 
    • Sony: 2 schermpagina’s met een samenvatting, 7 extra pagina’s met details.
    • Philips: 24 schermpagina’s leesvoer.
  • Panasonic: 20 schermpagina’s algemene voorwaarden en 18 pagina’s privacybeleid, deels Nederlands-, deels Engelstalig.
  • Samsung: zo’n 90 schermpagina’s.
  • LG: maar liefst 17 schermpagina’s juridische kennisgeving, 51 pagina’s gebruiksvoorwaarden en 35 pagina’s voor het privacybeleid!

Verzamelwoede

De fabrikanten vermelden in de voorwaarden keurig - zoals de wet dat vraagt - welke gegevens ze verzamelen. Soms vrij specifiek, soms ruim geformuleerd zodat je nog niet weet waar het om gaat.

Uiteindelijk gaat het om behoorlijk veel informatie die naar de fabrikant wordt gestuurd, elke keer dat de tv aangaat. Bijvoorbeeld over je kijkgedrag. Hierbij een greep uit de gegevens die verzameld kunnen worden, zoals vermeld in de verschillende voorwaarden:

  • in- en uitschakelen van de tv
  • de toetsdrukken op de afstandsbediening
  • zapgedrag
  • klikgedrag in menu's
  • naam van het bekeken tv-kanaal
  • naam van  het bekeken programma
  • welke programma’s zijn opgenomen
  • afspelen, stoppen, pauzeren en tijdsduur van bekijken
  • welke apps gebruikt en hoe vaak (maar niet wat je in de app doet)
  • het model tv en het identificatienummer 
  • welke apparaten zijn aangesloten op de tv
  • de instellingen voor beeld en geluid

De fabrikanten nemen behoorlijk wat vrijheden bij het verzamelen van gegevens. De redenen die ze opgeven: het verlenen van service, het leveren van persoonlijk afgestemde content, advertenties, reclame en zoekresultaten, maar ook om te 'begrijpen hoe mensen de smart-tv gebruiken’.

Kijkgedrag volgen

Fabrikanten kunnen het kijkgedrag op de tv volgen om je daarmee van ‘persoonlijke’ kijkadviezen of reclame te voorzien. Vermoedelijk zit niet iedereen daar op te wachten. Gelukkig is het geen standaardinstelling (meer). 

Klik op de afbeelding om een vergroting van de keuzemogelijkheden per merk te bekijken.

Philips

De optie ‘u voorzien van persoonlijke kijkaanbevelingen’ staat standaard uit in de voorwaarden. En als je de voorwaarden accepteert zonder deze optie aan te vinken, dan worden deze gegevens ook niet verzameld. Een beloofde mogelijkheid om gemaakte keuzes in de voorwaarden te wijzigen, blijkt niet te vinden.

Philips voorwaarden

Samsung

Het volgen van kijkgedrag en gepersonaliseerde reclame staan standaard uitgevinkt. Samsung maakt het je wel wat lastig door een grote knop met ‘ik ga akkoord met alles’ naast een kleinere ‘OK’ te zetten. Met die eerste knop zet je namelijk het volgen van je kijkgedrag en de persoonlijke reclame toch aan.

Samsung voorwaarden

LG

Aparte opties voor het verzamelen van 'gegevens over het kijkgedrag' en het verzamelen van informatie voor 'gepersonaliseerde reclame'. Bij LG staan deze opties standaard uit in de voorwaarden. Mocht je je bedenken dan is het makkelijk om gemaakte keuzes in de voorwaarden later nog te wijzigen

LG voorwaarden

Panasonic

Geen aparte optie wat het volgen van kijkgedrag betreft; jouw kijkgedrag wordt standaard gevolgd. Wil je dat niet? Dan moet je bij Panansonic de voorwaarden in zijn geheel afwijzen, met als gevolg dat je geen smart-functies kunt gebruiken.

Sony 

Ook geen aparte optie wat het volgen van kijkgedrag betreft. Bij Sony kun je er via het help-menu voor kiezen om het uploaden van de gebruikslogbestanden te stoppen.

App volgt kijkgedrag

Overigens kunnen de apps op je smart-tv natuurlijk nog wel je kijkgedrag volgen, ook als je dat hebt uitgevinkt in de voorwaarden van de smart-tv fabrikant. Wat er binnen een app gebeurt, valt namelijk onder de voorwaarden van de fabrikant van die app. Zo kan Netflix bijvoorbeeld nog steeds je kijkgedrag binnen de Netflix-app op de smart-tv volgen. Dat staat los van de fabrikant van de tv.

Meer privacy?

Wil je meer controle over de gegevens die je deelt? Soms kan je bepaalde privacyinstellingen aanpassen om meer of minder gegevens te delen. Bekijk onze tips voor meer privacy op smart-tv's.