icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Last van een ongewenst
abonnement? Betaal niet!

Zit je na een ‘gratis’ proefpakket opeens vast aan een duur abonnement en krijg je agressieve aanmaningen? Laat je niet intimideren! Maak met ons een vuist tegen deze nare praktijken. Betaal niet terwijl wij in actie zijn voor een aanpassing van de wet.

Het probleem

Via een Facebook-advertentie of telefoontje ga je in op een aanbod voor een goedkoop of gratis proefpakket. Daarna blijk je echter vast te zitten aan een peperduur abonnement. Volgens het bedrijf heb je na ontvangst van het proefpakket niet tijdig geannuleerd. Door te dreigen met deurwaarders proberen ze je te laten betalen. Maar meestal ben je daar helemaal niet toe verplicht. Maakten de vervolgzendingen geen deel uit van het aanbod waar je ‘ja’ tegen zei? Dan hoef je niet te betalen.

 

Wat is ons doel?

De Consumentenbond wil 2 dingen bereiken. Ten eerste een wettelijk verbod. De bedrijven die consumenten via proefpakketjes voor dure abonnementen willen strikken, profiteren nu van de misleidende informatie die zij zelf plaatsen. Daarbij verdienen zij aan de angst voor incassoprocedures, nota bene voor ongevraagde en ongewenste artikelen. Ten tweede wil de Consumentenbond - totdat het verbod er is - zo veel mogelijk gedupeerden helpen om niet te betalen. Want als niemand meer betaalt, zijn deze praktijken niet meer interessant voor bedrijven.

Praat mee op de Community over ongewenste toezendingen

Ruim 1 miljoen euro schade

De schade die consumenten lijden door deze praktijken met vervolgzendingen is enorm. Alleen afgelopen jaar al was de totale schade van meldingen hierover via Klachtenkompas.nl €1.062.040,96. Ruim 1 miljoen euro!

In totaal klaagden ruim 6800 gedupeerden. Er zijn ook consumenten die elders of niet klagen. De totale jaarlijkse schade loopt dus waarschijnlijk in de tientallen miljoenen.

CB-VervolgActie-beeld-schadebedrag

Waarom niet betalen?

Door te betalen - al dan niet onder druk van een incassobureau - houden we met elkaar deze praktijken in stand. Het blijft dan immers lucratief voor bedrijven om op deze manier te werken. Niet doen dus! Het gaat bovendien om rekeningen die je in veel gevallen helemaal niet hoeft te betalen, omdat je nooit met de vervolgzendingen hebt ingestemd!

Bekijk in welke gevallen je niet hoeft te betalen. We hebben ook een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.

CB-VervolgActie-beeld-Aanmaning2

Tot dusver

  • Nieuws | 18 september 2017

    Rechter laakt vervolgzendingen

    De Rechtbank Limburg heeft onlangs een interessante uitspraak gedaan in een zaak waar een incassobureau bij een vordering voor een niet betaalde vervolgzending het deksel op de neus kreeg. De rechter oordeelt daarbij snoeihard over de verkoopmethode waarvan vervolgzenders zich bedienen.

    Lees verder

  • Nieuws | 17 juli 2017

    Betaal niet voor Shoppendoejezo.com

    Bij de Consumentenbond komen sinds een paar maanden tientallen klachten binnen over Shoppendoejezo.com dat telefonisch een abonnement aanbiedt voor kortingen bij webshops. Het bedrijf oefent flinke druk uit om mensen te laten betalen, terwijl er sprake is van een ongeldige overeenkomst.

    Lees verder

  • Nieuws | 22 juni 2017

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt. Het bedrijf is volgens gedupeerden niet duidelijk over de annuleringsmogelijkheden en beweert retourzendingen niet of beschadigd te hebben ontvangen.

    Lees verder

  • Nieuws | 7 april 2017

    Malafide kortingsdiensten gebruiken goede naam webwinkels

    Bij de Consumentenbond komen klachten binnen van consumenten die, na aankoop bij een gerenommeerde webwinkel, een aanbod krijgen voor korting op hun volgende aankoop. Het blijkt echter te gaan om een duur abonnement van een ander bedrijf.

    Lees verder

  • Nieuws | 24 maart 2017

    Veel klachten over Go White tandbleekmiddel

    Bij de Consumentenbond stromen de klachten binnen over onterechte rekeningen van Go White, een tandenbleekmiddel. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen.

    Lees verder

  • Nieuws | 23 januari 2017

    Niet betalen voor Eco Dienst Online

    Bij de Consumentenbond zijn in korte tijd meer dan 100 klachten binnengekomen over Eco Dienst Online, een bedrijf dat toegang tot ‘exclusieve kortingscodes’ verkoopt. Consumenten klagen over agressieve verkoopmethoden en onterechte incasso’s. De Consumentenbond raadt aan niet te betalen.

    Lees verder

  • Nieuws | 6 januari 2017

    Betaal niet voor ongewenst Oddie-abonnement

    Oddie.nl biedt telefonisch een abonnement aan waarmee je kortingspercentages op bepaalde aankopen krijgt. Veel consumenten klagen dat ze niet goed begrepen wat de dienst inhield. Of ze hebben de ‘welkomstmail’ van het bedrijf, waarin ze hoopten meer informatie te lezen, nooit ontvangen. Wanneer consumenten het abonnement willen annuleren, beweert Oddie.nl dat dit niet kan.

    Lees verder

  • Video | 13 december 2016

    Kijktip: KoopKracht uitzending over vervolgzendingen

  • Nieuws | 9 december 2016

    Slimfruit stuurt nepdagvaarding

    De Consumentenbond krijgt veel meldingen van consumenten die via e-mail een ‘bericht van dagvaarding’ hebben ontvangen van het incassobureau van Slimfruit, de Nederlandse Incasso Centrale. Een echte dagvaarding kan nooit via e-mail worden verzonden, maar moet door een deurwaarder worden getekend. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan zich niet onder druk te laten zetten door deze nepdagvaarding, aangezien de overeenkomst in de meeste gevallen ongeldig is.

    Bekijk meer informatie over Slimfruit.

  • Nieuws | 24 oktober 2016

    Ruim 1 miljoen schade door ongewenste abonnementen

    Vervolg pakket nieuws

    Consumenten hebben jaarlijks in totaal meer dan een miljoen euro schade doordat zij na bestelling van een proefpakket ongewild aan een duur abonnement vast zitten. De Consumentenbond wil daarom een wettelijk verbod op deze praktijk. Lees verder