icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ongewenst abonnement? Betaal niet!

Zit je na een ‘gratis’ proefpakket opeens vast aan een duur abonnement en krijg je agressieve aanmaningen? Laat je niet intimideren! Maak met ons een vuist tegen deze nare praktijken. Betaal niet terwijl wij in actie zijn voor een aanpassing van de wet.

Het probleem

Via een Facebook-advertentie of telefoontje ga je in op een aanbod voor een goedkoop of gratis proefpakket. Daarna blijk je echter vast te zitten aan een peperduur abonnement. Volgens het bedrijf heb je na ontvangst van het proefpakket niet tijdig geannuleerd. Door te dreigen met deurwaarders proberen ze je te laten betalen. Maar meestal ben je daar helemaal niet toe verplicht. Maakten de vervolgzendingen geen deel uit van het aanbod waar je ‘ja’ tegen zei? Dan hoef je niet te betalen.

 

Wat is ons doel?

De Consumentenbond wil 2 dingen bereiken. Ten eerste een wettelijk verbod. De bedrijven die consumenten via proefpakketjes voor dure abonnementen willen strikken, profiteren nu van de misleidende informatie die zij zelf plaatsen. Daarbij verdienen zij aan de angst voor incassoprocedures, nota bene voor ongevraagde en ongewenste artikelen. Ten tweede wil de Consumentenbond - totdat het verbod er is - zo veel mogelijk gedupeerden helpen om niet te betalen. Want als niemand meer betaalt, zijn deze praktijken niet meer interessant voor bedrijven.

Praat mee op de Community over ongewenste toezendingen

Ruim 1 miljoen euro schade

De schade die consumenten lijden door deze praktijken met vervolgzendingen is enorm. Alleen afgelopen jaar al was de totale schade van meldingen hierover via Klachtenkompas.nl €1.062.040,96. Ruim 1 miljoen euro!

In totaal klaagden ruim 6800 gedupeerden. Er zijn ook consumenten die elders of niet klagen. De totale jaarlijkse schade loopt dus waarschijnlijk in de tientallen miljoenen.

CB-VervolgActie-beeld-schadebedrag

Waarom niet betalen?

Door te betalen - al dan niet onder druk van een incassobureau - houden we met elkaar deze praktijken in stand. Het blijft dan immers lucratief voor bedrijven om op deze manier te werken. Niet doen dus! Het gaat bovendien om rekeningen die je in veel gevallen helemaal niet hoeft te betalen, omdat je nooit met de vervolgzendingen hebt ingestemd!

Bekijk in welke gevallen je niet hoeft te betalen. We hebben ook een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.

CB-VervolgActie-beeld-Aanmaning2

Tot dusver

  • Nieuws | 15 maart 2018

    Betaal niet voor bedrog: 3 signalen dat het niet deugt

    Krijg je opeens een aanmaningsbrief van een bedrijf? Check voor je betaalt deze 3 signalen die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet deugt. De Consumentenbond krijgt de afgelopen jaren aan de lopende band klachten over bedrijven met een vaak onduidelijke, en/of onbekende naam die telefonisch een vage dienst verkopen, zoals kortings- of vakantieabonnementen. Na 14 dagen volgt er een aanmaning dat je een bepaald bedrag moet betalen omdat je niet tijdig zou hebben geannuleerd. Zie de berichten hieronder voor een aantal voorbeelden. De Consumentenbond geeft een checklist die je kan aflopen om te zien of je te maken hebt met een bedrijf dat geen klanten, maar slachtoffers zoekt die ze ten onrechte tot betaling denken te dwingen. Als dat het geval is, niet betalen, want dat is de manier om dit soort praktijken te stoppen!

  • Nieuws | 7 maart 2018

    Betaal niet voor VakantieGarant en DeReisPlanner

    De Consumentenbond ontvangt klachten over DeReisplanner en VakantieGarant. Beide bedrijven doen consumenten telefonisch een onduidelijk aanbod voor een goedkope vakantie en sturen daarna een rekening. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen. Lees verder

  • Nieuws | 26 februari 2018

    Betaal niet voor Best-Tip/Fly-a-way.eu

    De Consumentenbond ontvangt klachten over Best-Tip, het zoveelste bedrijf dat via een telefonisch aanbod consumenten geld afhandig probeert te maken. Het advies: niet betalen, want het gaat om een ongeldige overeenkomst. Lees verder.

  • Nieuws | 23 november 2017

    Beruchte vervolgzender Slimfruit heet nu Garciniacambogia

    In korte tijd heeft de Consumentenbond veel klachten ontvangen over vervolgzender Garciniacambogiabio.online. Het is een oude bekende in een nieuw jasje: Slimfruit. De website van Garciniacombogia is identiek aan die van Slimfruit. Garciniacambogia beweert net als Slimfruit dat hun product zou worden aangeraden door dr. Oz. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen.

    Lees verder

  • Nieuws | 17 november 2017

    Klachtenregen over Mediation Agency

    Het regent klachten bij de Consumentenbond over incassobedrijf Mediation Agency. In korte tijd ontving de Consumentenbond meer dan 100 klachten en dagelijks komen daar meerdere meldingen bij. Volgens de klagers dreigt het bedrijf met hoge rekeningen en deurwaarders, terwijl de rekening wordt betwist.

    Lees verder

  • Nieuws | 18 september 2017

    Rechter laakt vervolgzendingen

    De Rechtbank Limburg heeft onlangs een interessante uitspraak gedaan in een zaak waar een incassobureau bij een vordering voor een niet betaalde vervolgzending het deksel op de neus kreeg. De rechter oordeelt daarbij snoeihard over de verkoopmethode waarvan vervolgzenders zich bedienen.

    Lees verder

  • Nieuws | 17 juli 2017

    Betaal niet voor Shoppendoejezo.com

    Bij de Consumentenbond komen sinds een paar maanden tientallen klachten binnen over Shoppendoejezo.com dat telefonisch een abonnement aanbiedt voor kortingen bij webshops. Het bedrijf oefent flinke druk uit om mensen te laten betalen, terwijl er sprake is van een ongeldige overeenkomst.

    Lees verder

  • Nieuws | 22 juni 2017

    Pas op met All Great Dealz

    De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt. Het bedrijf is volgens gedupeerden niet duidelijk over de annuleringsmogelijkheden en beweert retourzendingen niet of beschadigd te hebben ontvangen.

    Lees verder

  • Nieuws | 7 april 2017

    Malafide kortingsdiensten gebruiken goede naam webwinkels

    Bij de Consumentenbond komen klachten binnen van consumenten die, na aankoop bij een gerenommeerde webwinkel, een aanbod krijgen voor korting op hun volgende aankoop. Het blijkt echter te gaan om een duur abonnement van een ander bedrijf.

    Lees verder

  • Nieuws | 24 maart 2017

    Veel klachten over Go White tandbleekmiddel

    Bij de Consumentenbond stromen de klachten binnen over onterechte rekeningen van Go White, een tandenbleekmiddel. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen.

    Lees verder

  • Nieuws | 23 januari 2017

    Niet betalen voor Eco Dienst Online

    Bij de Consumentenbond zijn in korte tijd meer dan 100 klachten binnengekomen over Eco Dienst Online, een bedrijf dat toegang tot ‘exclusieve kortingscodes’ verkoopt. Consumenten klagen over agressieve verkoopmethoden en onterechte incasso’s. De Consumentenbond raadt aan niet te betalen.

    Lees verder

  • Nieuws | 6 januari 2017

    Betaal niet voor ongewenst Oddie-abonnement

    Oddie.nl biedt telefonisch een abonnement aan waarmee je kortingspercentages op bepaalde aankopen krijgt. Veel consumenten klagen dat ze niet goed begrepen wat de dienst inhield. Of ze hebben de ‘welkomstmail’ van het bedrijf, waarin ze hoopten meer informatie te lezen, nooit ontvangen. Wanneer consumenten het abonnement willen annuleren, beweert Oddie.nl dat dit niet kan.

    Lees verder

  • Video | 13 december 2016

    Kijktip: KoopKracht uitzending over vervolgzendingen

  • Nieuws | 9 december 2016

    Slimfruit stuurt nepdagvaarding

    De Consumentenbond krijgt veel meldingen van consumenten die via e-mail een ‘bericht van dagvaarding’ hebben ontvangen van het incassobureau van Slimfruit, de Nederlandse Incasso Centrale. Een echte dagvaarding kan nooit via e-mail worden verzonden, maar moet door een deurwaarder worden getekend. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan zich niet onder druk te laten zetten door deze nepdagvaarding, aangezien de overeenkomst in de meeste gevallen ongeldig is.

    Bekijk meer informatie over Slimfruit.

  • Nieuws | 24 oktober 2016

    Ruim 1 miljoen schade door ongewenste abonnementen

    Vervolg pakket nieuws

    Consumenten hebben jaarlijks in totaal meer dan een miljoen euro schade doordat zij na bestelling van een proefpakket ongewild aan een duur abonnement vast zitten. De Consumentenbond wil daarom een wettelijk verbod op deze praktijk. Lees verder