
Ongewenst abonnement? Betaal niet!
Zit je na een ‘gratis’ proefpakket opeens vast aan een duur abonnement en krijg je agressieve aanmaningen? Laat je niet intimideren! Maak met ons een vuist tegen deze nare praktijken. Betaal niet terwijl wij in actie zijn voor een aanpassing van de wet.
Het probleem
Via een Facebook-advertentie of telefoontje ga je in op een aanbod voor een goedkoop of gratis proefpakket. Daarna blijk je echter vast te zitten aan een peperduur abonnement. Volgens het bedrijf heb je na ontvangst van het proefpakket niet tijdig geannuleerd. Door te dreigen met deurwaarders proberen ze je te laten betalen. Maar meestal ben je daar helemaal niet toe verplicht. Maakten de vervolgzendingen geen deel uit van het aanbod waar je ‘ja’ tegen zei? Dan hoef je niet te betalen.
Wat is ons doel?
De Consumentenbond wil 2 dingen bereiken. Ten eerste een wettelijk verbod. De bedrijven die consumenten via proefpakketjes voor dure abonnementen willen strikken, profiteren nu van de misleidende informatie die zij zelf plaatsen. Daarbij verdienen zij aan de angst voor incassoprocedures, nota bene voor ongevraagde en ongewenste artikelen. Ten tweede wil de Consumentenbond - totdat het verbod er is - zo veel mogelijk gedupeerden helpen om niet te betalen. Want als niemand meer betaalt, zijn deze praktijken niet meer interessant voor bedrijven.
Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies
Ruim 1 miljoen euro schade
De schade die consumenten lijden door deze praktijken met vervolgzendingen is enorm. Alleen afgelopen jaar al was de totale schade van meldingen hierover via Klachtenkompas.nl €1.062.040,96. Ruim 1 miljoen euro!
In totaal klaagden ruim 6800 gedupeerden. Er zijn ook consumenten die elders of niet klagen. De totale jaarlijkse schade loopt dus waarschijnlijk in de tientallen miljoenen.
Waarom niet betalen?
Door te betalen - al dan niet onder druk van een incassobureau - houden we met elkaar deze praktijken in stand. Het blijft dan immers lucratief voor bedrijven om op deze manier te werken. Niet doen dus! Het gaat bovendien om rekeningen die je in veel gevallen helemaal niet hoeft te betalen, omdat je nooit met de vervolgzendingen hebt ingestemd!
Bekijk in welke gevallen je niet hoeft te betalen. We hebben ook een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.
Tot nu toe
-
Nieuws | 15 maart 2018
Betaal niet voor bedrog: 3 signalen dat het niet deugt
Krijg je opeens een aanmaningsbrief van een bedrijf? Check voor je betaalt deze 3 signalen die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet deugt. De Consumentenbond krijgt de afgelopen jaren aan de lopende band klachten over bedrijven met een vaak onduidelijke, en/of onbekende naam die telefonisch een vage dienst verkopen, zoals kortings- of vakantieabonnementen. Na 14 dagen volgt er een aanmaning dat je een bepaald bedrag moet betalen omdat je niet tijdig zou hebben geannuleerd. Zie de berichten hieronder voor een aantal voorbeelden. De Consumentenbond geeft een checklist die je kan aflopen om te zien of je te maken hebt met een bedrijf dat geen klanten, maar slachtoffers zoekt die ze ten onrechte tot betaling denken te dwingen. Als dat het geval is, niet betalen, want dat is de manier om dit soort praktijken te stoppen!
-
Nieuws | 7 maart 2018
Betaal niet voor VakantieGarant en DeReisPlanner
De Consumentenbond ontvangt klachten over DeReisplanner en VakantieGarant. Beide bedrijven doen consumenten telefonisch een onduidelijk aanbod voor een goedkope vakantie en sturen daarna een rekening. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen. Lees verder
-
Nieuws | 26 februari 2018
Betaal niet voor Best-Tip/Fly-a-way.eu
De Consumentenbond ontvangt klachten over Best-Tip, het zoveelste bedrijf dat via een telefonisch aanbod consumenten geld afhandig probeert te maken. Het advies: niet betalen, want het gaat om een ongeldige overeenkomst. Lees verder.
-
Nieuws | 23 november 2017
Beruchte vervolgzender Slimfruit heet nu Garciniacambogia
In korte tijd heeft de Consumentenbond veel klachten ontvangen over vervolgzender Garciniacambogiabio.online. Het is een oude bekende in een nieuw jasje: Slimfruit. De website van Garciniacombogia is identiek aan die van Slimfruit. Garciniacambogia beweert net als Slimfruit dat hun product zou worden aangeraden door dr. Oz. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen.
-
Nieuws | 17 november 2017
Klachtenregen over Mediation Agency
Het regent klachten bij de Consumentenbond over incassobedrijf Mediation Agency. In korte tijd ontving de Consumentenbond meer dan 100 klachten en dagelijks komen daar meerdere meldingen bij. Volgens de klagers dreigt het bedrijf met hoge rekeningen en deurwaarders, terwijl de rekening wordt betwist.
-
Nieuws | 18 september 2017
Rechter laakt vervolgzendingen
De Rechtbank Limburg heeft onlangs een interessante uitspraak gedaan in een zaak waar een incassobureau bij een vordering voor een niet betaalde vervolgzending het deksel op de neus kreeg. De rechter oordeelt daarbij snoeihard over de verkoopmethode waarvan vervolgzenders zich bedienen.
-
Nieuws | 17 juli 2017
Betaal niet voor Shoppendoejezo.com
Bij de Consumentenbond komen sinds een paar maanden tientallen klachten binnen over Shoppendoejezo.com dat telefonisch een abonnement aanbiedt voor kortingen bij webshops. Het bedrijf oefent flinke druk uit om mensen te laten betalen, terwijl er sprake is van een ongeldige overeenkomst.
-
Nieuws | 22 juni 2017
Pas op met All Great Dealz
De Consumentenbond ziet veel klachten over All Great Dealz, een bedrijf dat telefonisch kortingsvouchers voor vliegreizen en hotelovernachtingen verkoopt. Het bedrijf is volgens gedupeerden niet duidelijk over de annuleringsmogelijkheden en beweert retourzendingen niet of beschadigd te hebben ontvangen.
-
Nieuws | 7 april 2017
Malafide kortingsdiensten gebruiken goede naam webwinkels
Bij de Consumentenbond komen klachten binnen van consumenten die, na aankoop bij een gerenommeerde webwinkel, een aanbod krijgen voor korting op hun volgende aankoop. Het blijkt echter te gaan om een duur abonnement van een ander bedrijf.
-
Nieuws | 24 maart 2017
Veel klachten over Go White tandbleekmiddel
Bij de Consumentenbond stromen de klachten binnen over onterechte rekeningen van Go White, een tandenbleekmiddel. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen.
-
Nieuws | 23 januari 2017
Niet betalen voor Eco Dienst Online
Bij de Consumentenbond zijn in korte tijd meer dan 100 klachten binnengekomen over Eco Dienst Online, een bedrijf dat toegang tot ‘exclusieve kortingscodes’ verkoopt. Consumenten klagen over agressieve verkoopmethoden en onterechte incasso’s. De Consumentenbond raadt aan niet te betalen.
-
Nieuws | 6 januari 2017
Betaal niet voor ongewenst Oddie-abonnement
Oddie.nl biedt telefonisch een abonnement aan waarmee je kortingspercentages op bepaalde aankopen krijgt. Veel consumenten klagen dat ze niet goed begrepen wat de dienst inhield. Of ze hebben de ‘welkomstmail’ van het bedrijf, waarin ze hoopten meer informatie te lezen, nooit ontvangen. Wanneer consumenten het abonnement willen annuleren, beweert Oddie.nl dat dit niet kan.
-
Video | 13 december 2016
Kijktip: KoopKracht uitzending over vervolgzendingen
Let op!
Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies
-
Nieuws | 9 december 2016
Slimfruit stuurt nepdagvaarding
De Consumentenbond krijgt veel meldingen van consumenten die via e-mail een ‘bericht van dagvaarding’ hebben ontvangen van het incassobureau van Slimfruit, de Nederlandse Incasso Centrale. Een echte dagvaarding kan nooit via e-mail worden verzonden, maar moet door een deurwaarder worden getekend. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan zich niet onder druk te laten zetten door deze nepdagvaarding, aangezien de overeenkomst in de meeste gevallen ongeldig is.
Bekijk meer informatie over Slimfruit.
-
Nieuws | 24 oktober 2016
Ruim 1 miljoen schade door ongewenste abonnementen
Consumenten hebben jaarlijks in totaal meer dan een miljoen euro schade doordat zij na bestelling van een proefpakket ongewild aan een duur abonnement vast zitten. De Consumentenbond wil daarom een wettelijk verbod op deze praktijk. Lees verder
Goeie actie? Word lid
De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!