icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Last van een ongewenst
abonnement? Betaal niet!

Zit je na een ‘gratis’ proefpakket opeens vast aan een duur abonnement en krijg je agressieve aanmaningen? Laat je niet intimideren! Maak met ons een vuist tegen deze nare praktijken. Betaal niet terwijl wij in actie zijn voor een aanpassing van de wet.

Het probleem

Via een Facebook-advertentie of telefoontje ga je in op een aanbod voor een goedkoop of gratis proefpakket. Daarna blijk je echter vast te zitten aan een peperduur abonnement. Volgens het bedrijf heb je na ontvangst van het proefpakket niet tijdig geannuleerd. Door te dreigen met deurwaarders proberen ze je te laten betalen. Maar meestal ben je daar helemaal niet toe verplicht. Maakten de vervolgzendingen geen deel uit van het aanbod waar je ‘ja’ tegen zei? Dan hoef je niet te betalen.

 

Wat is ons doel?

De Consumentenbond wil 2 dingen bereiken. Ten eerste een wettelijk verbod. De bedrijven die consumenten via proefpakketjes voor dure abonnementen willen strikken, profiteren nu van de misleidende informatie die zij zelf plaatsen. Daarbij verdienen zij aan de angst voor incassoprocedures, nota bene voor ongevraagde en ongewenste artikelen. Ten tweede wil de Consumentenbond - totdat het verbod er is - zo veel mogelijk gedupeerden helpen om niet te betalen. Want als niemand meer betaalt, zijn deze praktijken niet meer interessant voor bedrijven.

Praat mee op de Community over ongewenste toezendingen.

Ruim 1 miljoen euro schade

De schade die consumenten lijden door deze praktijken met vervolgzendingen is enorm. Alleen afgelopen jaar al was de totale schade van meldingen hierover via Klachtenkompas.nl €1.062.040,96. Ruim 1 miljoen euro!

In totaal klaagden ruim 6800 gedupeerden. Er zijn ook consumenten die elders of niet klagen. De totale jaarlijkse schade loopt dus waarschijnlijk in de tientallen miljoenen.

CB-VervolgActie-beeld-schadebedrag

Waarom niet betalen?

Door te betalen - al dan niet onder druk van een incassobureau - houden we met elkaar deze praktijken in stand. Het blijft dan immers lucratief voor bedrijven om op deze manier te werken. Niet doen dus! Het gaat bovendien om rekeningen die je in veel gevallen helemaal niet hoeft te betalen, omdat je nooit met de vervolgzendingen hebt ingestemd!

Bekijk in welke gevallen je niet hoeft te betalen. We hebben ook een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.

CB-VervolgActie-beeld-Aanmaning2

Bekijk per productgroep de vervolgzenders waar de Consumentenbond veel klachten over krijgt.

Tot dusver

  • Video|13 december 2016

    Kijktip: KoopKracht uitzending over vervolgzendingen

  • Nieuws|9 december 2016

    Slimfruit stuurt nepdagvaarding

    De Consumentenbond krijgt veel meldingen van consumenten die via e-mail een ‘bericht van dagvaarding’ hebben ontvangen van het incassobureau van Slimfruit, de Nederlandse Incasso Centrale. Een echte dagvaarding kan nooit via e-mail worden verzonden, maar moet door een deurwaarder worden getekend. De Consumentenbond raadt gedupeerden aan zich niet onder druk te laten zetten door deze nepdagvaarding, aangezien de overeenkomst in de meeste gevallen ongeldig is.

    Bekijk meer informatie over Slimfruit.

  • Nieuws|24 oktober 2016

    Ruim 1 miljoen schade door ongewenste abonnementen

    Vervolg pakket nieuws

    Consumenten hebben jaarlijks in totaal meer dan een miljoen euro schade doordat zij na bestelling van een proefpakket ongewild aan een duur abonnement vast zitten. De Consumentenbond wil daarom een wettelijk verbod op deze praktijk. Lees verder

Actie update

Schrijf je in voor de actie nieuwsbrief en ontvang maximaal vier updates per jaar.

Algemene gebruikersvoorwaarden website.

Voer een geldige e-mailadres in a.u.b.