icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Het probleem

Via een Facebook-advertentie of telefoontje ga je in op een aanbod voor een goedkoop of gratis proefpakket. Daarna blijk je echter vast te zitten aan een peperduur abonnement. Volgens het bedrijf heb je na ontvangst van het proefpakket niet tijdig geannuleerd. Door te dreigen met deurwaarders proberen ze je te laten betalen. Maar meestal ben je daar helemaal niet toe verplicht. Maakten de vervolgzendingen geen deel uit van het aanbod waar je ‘ja’ tegen zei? Dan hoef je niet te betalen.

 

Wat is ons doel?

De Consumentenbond wil 2 dingen bereiken. Ten eerste een wettelijk verbod. De bedrijven die consumenten via proefpakketjes voor dure abonnementen willen strikken, profiteren nu van de misleidende informatie die zij zelf plaatsen. Daarbij verdienen zij aan de angst voor incassoprocedures, nota bene voor ongevraagde en ongewenste artikelen. Ten tweede wil de Consumentenbond - totdat het verbod er is - zo veel mogelijk gedupeerden helpen om niet te betalen. Want als niemand meer betaalt, zijn deze praktijken niet meer interessant voor bedrijven.

Praat mee op de Community over ongewenste toezendingen

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

Ruim 1 miljoen euro schade

De schade die consumenten lijden door deze praktijken met vervolgzendingen is enorm. Alleen afgelopen jaar al was de totale schade van meldingen hierover via Klachtenkompas.nl €1.062.040,96. Ruim 1 miljoen euro!

In totaal klaagden ruim 6800 gedupeerden. Er zijn ook consumenten die elders of niet klagen. De totale jaarlijkse schade loopt dus waarschijnlijk in de tientallen miljoenen.

CB-VervolgActie-beeld-schadebedrag

Waarom niet betalen?

Door te betalen - al dan niet onder druk van een incassobureau - houden we met elkaar deze praktijken in stand. Het blijft dan immers lucratief voor bedrijven om op deze manier te werken. Niet doen dus! Het gaat bovendien om rekeningen die je in veel gevallen helemaal niet hoeft te betalen, omdat je nooit met de vervolgzendingen hebt ingestemd!

Bekijk in welke gevallen je niet hoeft te betalen. We hebben ook een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.

CB-VervolgActie-beeld-Aanmaning2

Tot nu toe

  • Nieuws |

    Betaal niet voor bedrog: 3 signalen dat het niet deugt

    Krijg je opeens een aanmaningsbrief van een bedrijf? Check voor je betaalt deze 3 signalen die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet deugt. De Consumentenbond krijgt de afgelopen jaren aan de lopende band klachten over bedrijven met een vaak onduidelijke, en/of onbekende naam die telefonisch een vage dienst verkopen, zoals kortings- of vakantieabonnementen. Na 14 dagen volgt er een aanmaning dat je een bepaald bedrag moet betalen omdat je niet tijdig zou hebben geannuleerd. Zie de berichten hieronder voor een aantal voorbeelden. De Consumentenbond geeft een checklist die je kan aflopen om te zien of je te maken hebt met een bedrijf dat geen klanten, maar slachtoffers zoekt die ze ten onrechte tot betaling denken te dwingen. Als dat het geval is, niet betalen, want dat is de manier om dit soort praktijken te stoppen!

  • Nieuws |

    Betaal niet voor VakantieGarant en DeReisPlanner

    De Consumentenbond ontvangt klachten over DeReisplanner en VakantieGarant. Beide bedrijven doen consumenten telefonisch een onduidelijk aanbod voor een goedkope vakantie en sturen daarna een rekening. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen. Lees verder

  • Nieuws |

    Betaal niet voor Best-Tip/Fly-a-way.eu

    De Consumentenbond ontvangt klachten over Best-Tip, het zoveelste bedrijf dat via een telefonisch aanbod consumenten geld afhandig probeert te maken. Het advies: niet betalen, want het gaat om een ongeldige overeenkomst. Lees verder.

  • Nieuws |

    Beruchte vervolgzender Slimfruit heet nu Garciniacambogia

    In korte tijd heeft de Consumentenbond veel klachten ontvangen over vervolgzender Garciniacambogiabio.online. Het is een oude bekende in een nieuw jasje: Slimfruit. De website van Garciniacombogia is identiek aan die van Slimfruit. Garciniacambogia beweert net als Slimfruit dat hun product zou worden aangeraden door dr. Oz. De Consumentenbond raadt aan om niet te betalen.

    Lees verder

  • Nieuws |

    Klachtenregen over Mediation Agency

    Het regent klachten bij de Consumentenbond over incassobedrijf Mediation Agency. In korte tijd ontving de Consumentenbond meer dan 100 klachten en dagelijks komen daar meerdere meldingen bij. Volgens de klagers dreigt het bedrijf met hoge rekeningen en deurwaarders, terwijl de rekening wordt betwist.

    Lees verder

Goeie actie? Word lid

De Consumentenbond bestaat voor en dankzij jou. Als je lid wordt, steun je ons werk en kunnen we blijven strijden voor een eerlijke en veilige markt. Vind jij dat net als wij belangrijk? Voor €5 per maand heb je direct toegang tot meer dan 1500 testresultaten. En kunnen wij voor jouw belangen op blijven komen. Doen dus!

Bekijk onze lidmaatschappen