icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Ongevraagde pakketten en abonnementen

Ongevraagd een potje pillen toegestuurd krijgen, maandelijks betalen voor een vaag abonnement; allerlei schimmige bedrijven bedenken steeds weer nieuwe manieren om je geld afhandig te maken. Ben je een van hun slachtoffers? Gebruik dan dit stappenplan.

ongewenste-pakketen

Zo begint het vaak: via een Facebookadvertentie of telefoontje ga je in op een aanbod voor een goedkoop of gratis proefpakket. Voor een afslankmiddel, vitaminepreparaat of ander product dat wonderen belooft. Daarna blijk je vast te zitten aan een peperduur abonnement. Volgens het bedrijf heb je na ontvangst van het proefpakket niet op tijd geannuleerd. Door te dreigen met deurwaarders proberen ze je te laten betalen.

Inmiddels zijn er ook bedrijven die een nog aantrekkelijker verdienmodel hebben bedacht: vage kortings- of vakantieabonnementen waar ze helemaal geen producten voor hoeven te leveren. Na een telefoontje word je ongevraagd en zonder toestemming als lid ingeschreven. Vaak met als reden dat je niet op tijd geannuleerd zou hebben, waarna er via een incasso geld van je rekening wordt afgeschreven. 

Ben je ook de dupe? Dit kun je doen:

Controleer het aanbod 

  • Controleer de 3 signalen die erop wijzen dat het waarschijnlijk niet deugt. 
  • Als je niets hebt besteld, hoef je niets te betalen. 
  • Heb je een gratis proefpakketje aangevraagd of ben je hierop ingegaan na een telefonisch aanbod? Dit betekent niet dat de aanbieder je daarna kan verplichten meer zendingen af te nemen. Alleen als de vervolgzendingen duidelijk onderdeel uitmaakten van het aanbod waar je ja op hebt gezegd, ben je eraan gebonden.
    Bekijk in welke gevallen je niet hoeft te betalen
  • Ongevraagde abonnementen voor een dienst, zoals een kortingservice of een vakantie, zijn zonder handtekening niet geldig. 

Mail het bedrijf

Laat het bedrijf per mail weten dat je ten onrechte een pakketje of abonnement hebt ontvangen en dat je niet betaalt omdat je niet verplicht bent het af te nemen. Ongevraagde (vervolg)zendingen mag je zonder te betalen houden. Laat het bedrijf ook weten dat je bereid bent het pakketje op hun kosten terug te sturen.

We hebben een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken.

Storneer afschrijvingen

Houd je bankrekening in de gaten. Laat de de afschrijvingen waarvoor je geen toestemming hebt gegeven terugstorten (stroneren) via je bank. Dat kan tot 56 dagen na de afschrijving via internetbankieren en mobiel bankieren. Daarna kan het ook nog - tot 13 maanden later - via de bank met een MOI-procedure (Melding Onrechtmatige Incasso).

Je kunt het bedrijf ook blokkeren via je bank, zodat het niet meer kan incasseren. 

Betaal niet

Betaal niet, ook niet als het bedrijf een incassobureau inschakelt. Laat je niet onder druk zetten met praatjes over hoge herinneringskosten en gerechtelijke procedures. In veel gevallen deugt er iets niet aan de overeenkomst voor de vervolgzendingen en vaak is die helemaal niet geldig. Dit weet het bedrijf ook, dus is het niet aannemelijk dat het echt tot een procedure komt.

Door wel  te betalen - al dan niet onder druk van een incassobureau - houden we met elkaar deze praktijken in stand. Het blijft dan immers lucratief voor bedrijven om op deze manier te werken. Niet doen dus! 

Lees ook: